اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور:

جامعه ما از هنر قرآنی بسیار دور است/ هیمنه قرآن و سیطره نبوی تکیه‌گاه اصلی هنر قرآنی است

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جامعه ما از هنر قرآنی بسیار دور است و رابطه قرآن و هنر راه زیادی برای پیمودن دارد و ما در این خصوص غفلت کرده‌ایم.

جامعه ما از هنر قرآنی بسیار دور است/ هیمنه قرآن و سیطره نبوی تکیه‌گاه اصلی هنر قرآنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام حمید محمدی پیش از ظهر امروز در همایش ملی قرآن کریم و هنر که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در چهارمین دوره شکل‌گیری خود، تئوری بازتولید تمدن قرآنی را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه این تئوری بر اساس رهنمودهای رهبری در حوزه مباحث قرآنی از قبیل قرائت، هنر قرائت، انس با قرآن و نظام سازی قرآنی شکل گرفته است گفت: ایشان اخیرا بحث تمدن نوین قرآنی را مطرح کردند و این لایه‌های مختلف و این نظریه بر اساس دانش قرآن ‌بنیان عنوان شده است.

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: آنچه می‌تواند جامعه اسلامی را در برآیندی به نقطه مطلوب برساند، تمدن قرآن‌ بنیان است.

وی ادامه داد: اگر این همایش‌ها و نشست‌ها جدی گرفته شود و دانشکده‌های هنر قرآنی شکل و رونق بگیرد، ما در راه هماهنگ کردن ظرفیت‌ها در پشت خط آغاز این مسیر هستیم.

محمدی حوزه و دانشگاه را متکفل این امر دانست و تاکید کرد: جایگاه هنر در تمدن مطلوب قرآنی متفاوت از سایر مولفه‌هاست چون هنر قرآنی جنبه رویه زیباشناسانه این تمدن است.

وی با بیان اینکه قرآن با هنر در قلب‌ها و با معارف در عقل‌ها نفوذ می‌کند، بیان داشت: اگر معارف ناب عقلانی و حقایق ناب هنری قرآن را استنتاج کرده و در اختیار جامعه قرار دهیم، آن وقت دو ساحت عقل و قلب، مسخر قرآن می‌شود.

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: قرآن کریم به تنهایی برای فتح قلب‌ها و فطرت‌های پاک انسان‌ها که دست نخورده است، کافی است.

وی با بیان اینکه قرآن زبان بین‌المللی تمدن نوین اسلامی است گفت: این تمدن رسالت ارائه جمال قرآن و تأمین خیال و عاطفه انسان را دارد و هنر قرآنی هم رسالتش پیوند با سابقه تمدنی و تاریخی خود و خلق هنر آینده بر دو محور هیمنه و سیطره قرآن است.

محمدی خاطرنشان کرد: هنر قرآن صرفا میراث گذشته نیست بلکه هنر حال و آینده ماست، گفتمان قرآنی هنری در سطوح بین‌المللی برای ایجاد ارتباطات امر حساس و زیرساختی است که می‌تواند پایه‌گذار رنسانس قرآنی بر اساس پایه‌های عظیم هنر باشد.

وی روحانی بودن هنر قرآنی، سیر از باطن به ظاهر اشیا و وحدت بر پایه نور در هنر اسلامی را از مؤلفه‌های قرآنی هنر برشمرد و تاکید کرد: ویژگی هنر اسلامی وحدت‌گرایی است که در تفسیری موحدانه از جهان بر پایه آیه نور شکل می‌گیرد.

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قرآن نیازهای روز جامعه را برطرف می‌کند، افزود: هستی شناسی، نظام شناسی و مسائل مستحدثه را باید از قرآن استنتاج کنیم.

وی خواستار راه‌اندازی کرسی‌های درس خارج فقه با این رویکرد در حوزه شد و اظهار داشت: میانگین تولید فیلم در کشور 3 هزار است که از این تعداد تنها 10 فیلم قرآنی بوده است و البته این فیلم‌ها جزو پربیننده‌ترین فیلم‌ها بوده‌اند.

محمدی ادامه داد: جامعه ما از هنر قرآنی بسیار دور است و رابطه قرآن و هنر راه زیادی برای پیمودن دارد و ما در این خصوص غفلت کرده‌ایم.

انتهای پیام/78001/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول