اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان:

همه ظرفیت‌های قانونی شورا برای حل مشکلات مردم استفاده نمی‌شود

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان گفت: به دلیل عدم اشرافیت برخی از اعضای شوراها و بعضی از دستگاه‌های اجرایی به قوانین شوراها، از همه ظرفیت قانونی آنها برای حل مشکلات مردم استفاده نمی‌شود.

همه ظرفیت‌های قانونی شورا برای حل مشکلات مردم استفاده نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، سیدمحمدرضا سیدالنگی اظهار داشت: با برگزاری جلسات مختلف با دستگاه‌های اجرایی و شوراها سعی شده 34 بند از ماده 71 قانون شوراها برای آنها، تبیین و از ظرفیت‌های موجود برای کمک به مردم استفاده شود.

به گفته وی، در قانون اساسی هفت فصل آن به جامعه شورایی و حکومت مردم به دست مردم اشاره شده که در سال 1387 نخستین دوره شوراها به فرمان امام تشکیل و این فصول محقق شد.

سیدالنگی نظارت مردم بر امور خود و دخیل شدن بر امور عمرانی، فرهنگی و اقتصادی شهر، محله و آبادی را از اهداف تشکیل شوراها دانست و اظهار کرد: شوراها حکومت‌های محلی هستند که نظارت بر دستگاه‌های خدمات‌رسان شهر، روستا و تصویب لوایحی که دستگاه‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای ساماندهی نحوه خدمت‌رسانی در آبادی و شهر دارند، انجام می‌دهند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان گفت: نقش نظارتی و هماهنگ‌کننده با دستگاه‌های دولتی و دخالت در امور اجرایی مرتبط، بخشی دیگر از وظایف شوراهاست.

به گفته سیدالنگی، شوراهای فرادست بر شوراهای پایین‌دست و بر همه آنها، شورای استان و دستگاه‌های حاکمیتی از جمله فرمانداری‌ها و استانداری بر آنها حکومت و نظارت دارند.

وی، جامعه شورایی را نوپا دانست و اضافه کرد: شوراها تاکنون سومین دوره خود را پشت سر گذاشته و قوانین آنها هنوز کامل نشده و سعی می‌شود که با آموزش‌های دوره‌ای و برگزاری کارگاه‌ها، سطح آگاهی شوراها و مسائل مرتبط افزایش یابد که در دو سال اخیر این مسئله پررنگ‌تر شده است.

سیدالنگی گفت: تمام لوایحی که در صحن شورا مطرح می‌شود پس از کارشناسی در کمیسیون‌های مختلف به تصویب می‌رسد و پس از کسب آرا به پایین‌دست و فرمانداری، ارسال و فرمانداران ظرف 14 روز این مصوبات را، رسیدگی می‌کنند و با قوانین موجود انطباق می‌دهند.

وی ادامه داد: در صورتی که شورا در محل، شهر یا روستایی از موضوع کاری خود تخطی کند و جهت‌گیری قومی، قبیله‌ای و شخصی داشته باشد، مردم منطقه ضرر می‌کنند که این مسئله دور از شأن شوراییان است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان گفت: با تصویب قوانین در صحن شوراها، برای مردم شهر و روستا قابلیت اجرایی می‌یابد که اگر تخصصی بررسی نشود، ممکن است هدف غایی که حل مشکلات مردم است، دیده نشود و مردم ضرر کنند.

سیدالنگی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های خوب مشاوران، شورایاران و متخصصان در صحن شورا استفاده می‌شود تا لوایح خوبی مطرح شود، گفت: استانداری نیز به طور مداوم کمیسیون‌های مختلف شورا را، پایش می‌کند تا وظایف آنها در چارچوب قوانین رعایت شود.

انتهای پیام/2307/غ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول