اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور سازمان ملی استاندارد ایران:

ارزش غذایی نان‌های سنتی افزایش یابد

مشاور سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ارزش غذایی نان‌های سنتی باید به شکل مطلوب افزایش پیدا کند تا مردم از تغذیه سالم برخوردار شوند.

ارزش غذایی نان‌های سنتی افزایش یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه غلام‌رضا قاسم‌پور ظهر امروز در کارگاه آموزشی ارتقای کیفیت نان و آرد که در شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی تشکیل شد، اظهار داشت: نان‌های چهارگانه به عبارتی تافتون، لواش، سنگک و بربری به میراث ماندگار و یادگارهای کشورمان تبدیل شده است به همین دلیل نتوانسته‌‌ایم فرهنگ استفاده از نان‌های صنعتی را در جامعه نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مردم به نان‌های سنتی مورد اشاره گرایش و علاقه‌ ویژه‌ای نشان‌می‌دهند پس نمی‌توان آنها را از استفاده این نان‌ها منع کرد، بنابراین برای ارتقای سطح کیفی این نان‌ها باید گام برداشته شود تا اقشار مختلف جامعه از تغذیه سالم و مناسب برخوردار شوند.

قاسم‌پور به کاهش کیفیت نان تا نازل‌ترین حد اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه آردهای مناطق مختلف کشور با یکدیگر مخلوط شده و در چرخه تولید آرد به کار گرفته می‌شوند حال آنکه این روش علمی و صحیح به نظر نمی‌رسد و باید برای اصلاح رویه موجود اهتمام شود.

مشاور سازمان ملی استاندارد ایران بیان داشت: طبق ماده 110 کمیسیون شورایعالی اقتصاد، این سازمان باید کیفیت نان را مورد تایید قرار دهد، لیکن در راستای انجام دادن این وظیفه قانونی گام برداشته می‌شود تا به تدریج کیفیت نان افزایش پیدا کند، زیرا این محصول در سبد غذایی اقشار مختلف جامعه جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است.

وی فعالان این عرصه را از ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای رو باز نهی کرد و بیان داشت: نگهداری گندم در چنین سیلوهایی به هیچ عنوان علمی و قابل تایید نیست، زیرا در چنین شرایطی گندم در معرض آسیب‌های ناشی از هجوم حشرات، نزولات جوی، طوفان و ... قرار می‌گیرد چه ‌بسا دچار آسیب نیز شود.

قاسم‌پور یکی از فاکتورهای موثر در پخت و عرضه نان با ارزش غذایی بالا را آرد دانست و افزود: برای اینکه آرد سالم فرآوری شده و در اختیار نانوایی‌ها قرار داده شود، لازم است صاحبان این کارخانه‌ها میزان فلزات سنگین، سموم، مایکوتکسین‌های موجود در چرخه تولید آرد را بسنجد و اقدامات لازم را برای زدودن آنها انجام دهند.

انتهای پیام/61002/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول