اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنگوی ائتلاف پیروان ولایت ورامین:

وظیفه شورای شهر تنها نظارت بر شهرداری نیست

سخنگوی ائتلاف پیروان ولایت شهرستان ورامین با بیان اینکه وظیفه شورای شهر تنها نظارت بر شهرداری نیست، گفت: شورای شهر باید به جایگاه واقعی خود برسد.

وظیفه شورای شهر تنها نظارت بر شهرداری نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، فتح‌اله فرجی به مناسبت نهم اردیبهشت‌ماه و روز شوراها در جمع پرشور مردم ولایی شهرستان ورامین گفت: با شروع کار مجدد شوراهای اسلامی شهر و روستا از نهم اردیبهشت 1378 این نهاد مدنی و مردمی جایگاه ویژه‌ای در میان مردم یافت، اما سئوال اینجاست که آیا پس از اینکه سه دوره از عمر شوراها می‌گذرد این نهاد پراهمیت توانسته جایگاه اصلی خود را بیابد یا خیر که البته جواب منفی است، شوراها نتوانسته‌اند خدمات مورد انتظار مردم را انجام دهند.

سخنگوی ائتلاف پیروان ولایت شهرستان ورامین افزود: شورای شهر تنها وظیفه نظارت بر شهرداری‌ها و انتخاب شهردار را ندارد، این نهاد مردمی باید بر فعالیت تمام سازمان‌ها و ادارات موجود در شهر نظارت کند و همه باید کمک کنیم شورای شهر به جایگاه واقعی خود برسد و با تمام توان حقوق موکلان خود را مطالبه کند.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد شورای شهر ورامین در دوره جاری به بررسی عوامل ضعف و کاستی‌های این نهاد پرداخت و عنوان کرد: وجود اختلاف میان اعضای شورا یکی از عوامل ضعف بود، شورای شهر ورامین همواره از وجود اختلافات داخلی رنج برده است، وجود اختلاف نظر در شورا خوب است، اما اختلاف میان اعضا پذیرفتنی نیست، زمانی که اختلافات به لجاجت می‌انجامد، دیگر روح خدمت کنار می‌رود و چیزی جز منیت نمی‌ماند، در عرصه نخست جایگاه نهاد شورا تنزل می‌یابد و موضوع دیگر این است که افراد صاحب نفوذ در شهر به خود اجازه می‌دهند در امورات شورای شهر دخالت کنند.

وی، باند بازی‌های سیاسی را عامل دیگر تضعیف شورا دانست و تصریح کرد: تعامل میان شورای شهر با دیگر نهادها و ادارات به‌ویژه فرمانداری و استانداری بسیار مهم است، اما نباید این تعامل سبب شود تا شورای شهر درگیر باند بازی‌های سیاسی شده و مجری فرمان‌های افرادی از خارج شورا باشند، شورای شهر امین مردم است، توسط مردم انتخاب شده و هیچ شخص یا نهاد دیگری حق دخالت در آن ندارد، شورا باید در تمام موارد به منافع مردم بیندیشد.

سخنگوی ائتلاف پیروان ولایت شهرستان ورامین عنوان کرد: نباید اجازه داد، نهادهای بالادست مانند استانداری و یا فرمانداری با تصمیم‌سازی برای شورا این نهاد 100 درصد مردمی را دولتی کنند، شوراها مروج تصمیم‌سازی از پایین به بالا هستند.

وی، یک بعدی‌نگری شورا را عامل دیگر وجود ضعف در نهاد مذکور خواند و اضافه کرد: متأسفانه تمرکز عمده شورا روی توسعه عمرانی و اقتصادی بوده است که این نوع توسعه نامتوازن و ناپایدار است که در یک شهر مذهبی مانند ورامین پاسخگو نبوده و سبب ایجاد تضادهایی در مدیریت شهری می‌شود، در ورامین اگر برنامه‌ای بخواهد با موفقیت ارائه و اجرا شود، ابتدا باید بعد فرهنگی آن دیده شود، باید به صراحت گفت شورای شهر کارنامه ناموفقی در زمینه فرهنگی داشته است.

این فعال سیاسی و مذهبی شهرستان ورامین اذعان داشت: شورای شهر برچیدن نماد کفن‌پوشان براساس وعده‌های جریان انحرافی به‌عنوان لکه ننگی در کارنامه خود باقی گذاشت و وعده‌های پوچ برخی اعضای شورا برای استقرار نمادی بهتر از قبل برای کفن‌پوشان 15 خرداد هیچ‌گاه عملی نشد، این شورا همچنین از چاپ برخی کتب به ظاهر فرهنگی و تاریخی (و در اصل ضد فرهنگی) حمایت کرد تا فرهنگ، تمدن و تاریخ پر افتخار ورامین توسط عده‌ای به سخره گرفته شود.

وی، عدم وجود تمرکز مدیریتی در بحث عمران شهری را نیز مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: امروز دچار یک سردرگمی عمرانی در ورامین هستیم، عده‌ای می‌آیند طرحی را ارائه می‌دهند، در شورا مصوب کرده و اجرا می‌کنند، در میانه راه عده‌ای دیگر می‌آیند طرح مذکور را متوقف می‌کنند یا اینکه طرح نیمه کاره رها می‌شود، نگارش سند چشم‌انداز 20 ساله ورامین منطبق با سند ملی 1404 می‌تواند این سردرگمی را مرتفع کند، در این راستا می‌توان از نخبگان و متخصصان بهره برد.

سخنگوی ائتلاف پیروان ولایت شهرستان ورامین در پایان قرارگیری چشم بسته در برابر طرح‌های شهرسازی غربی را یکی دیگر از عوامل ضعف در مدیریت شهری دانست و عنوان کرد: زمانی که طرحی می‌خواهد اجرا شود باید تطابق آن با فرهنگ و مذهب جامعه بررسی شود، صدور جواز ساخت ساختمان‌های چندین طبقه در محله‌ای با بافت سنتی و قدیمی معضل بزرگی ایجاد می‌کند، بسیاری از این معضلات سبب افزایش جرائم می‌شوند، این توسعه نیست، ضد توسعه است، باید شورای شهر با رفع این ضعف‌ها در جهت تکامل هرچه بیشتر گام بردارد.

انتهای پیام/2462/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول