اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای شهر دهدشت:

عدم تعهد اجرایی مصوبات از مشکلات شوراها است

عضو شورای شهر دهدشت گفت: عدم ضمانت اجرایی مصوبات شورا، و تغییرات مکرر در قانون شورا از اساسی‌ترین مشکلات شوراهای اسلامی است.

عدم تعهد اجرایی مصوبات از مشکلات شوراها است

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، در تقویم رسمی کشور، 9 اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی شورا نامگذاری شده است.

اهتمام ویژه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در اوان پیروزی انقلاب به شوراها نشانه اهمیت شوراها بوده و به استناد آیاتی از قرآن کریم «و امرهم شوری بینه» ، «و شاورهم فی الامر» شوراها تا کوچکترین کانون‌های زیست مردم پیش‌بینی شده و پشتوانه قانونی دارند.

در گفت‌وگو با یکی از اعضای شورای شهر دهدشت، نقش شورا در توسعه شهر و نقاط ضعف و قوت شورای شهر دهدشت را مورد بررسی قرار دادیم.

حسین جهادگر با اشاره به اهمیت شورا از بدو اسلام تاکنون، مشورت رسول اکرم(ص) با اصحاب خود در جنگ‌ها را نشانه اهمیت مشورت خواند و اظهار داشت: شورا ریشه اسلامی دارد و اختصاص سوره‌ای در قرآن به نام شورا جایگاه شورا و مشورت را تبیین می‌کند.

عضو شورای شهر دهدشت در تشریح چارت شوراها گفت: شورای روستایی و عشایری تحت‌نظر شورای بخش و شورای بخش تحت‌نظر شورای شهرستان اداره می‌شود.

جهادگر با بیان اینکه شورای استان یک نماینده در شورای عالی استان‌های کشور دارد تصریح کرد: شورای عالی استان‌ها در واقع عصاره کل شوراها به‌ حساب می‌آید و یک پارلمان محلی است.

نماینده کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها اذعان داشت: شورای عالی استان‌ها تنها مرجع قانونی است که در جمهوری اسلامی مصوبات به مجلس می‌فرستد و این مصوبات به شورای نگهبان ارسال می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی استان، شورا را حلقه اتصال مردم و دولت دانست و گفت: در شورای شهر دهدشت طی سه دوره گذشته، کارهای مفید و مثبتی انجام شده و اعضای این شورا در بررسی مشکلات عمرانی، اقتصادی و .. اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

وی اعضای شورای روستایی را بهترین رفیق مسئولان و نمایندگان مردم در هر روستا دانست و ابراز داشت: اعضای شوراهای روستایی بدون بهره‌مندی از مزایای حقوقی به مردم خدمت می‌کنند.

عضو شورای شهر دهدشت مطرح شدن گرایشات ایلی و طایفه‌ای در منطقه زاگرس را از معایب انتخابات شوراها خواند و تصریح کرد: این امر تا حدودی باعث تضییع حقوق افراد توانمند در ورود به شوراها می‌شود.

جهادگر با بیان اینکه مردم باید کارایی و توانمندی کاندیداها را مدنظر قرار دهند اذعان داشت: ورود افراد خبره، تحصیل کرده و آگاه به مسائل شهرستان در راستای توسعه شهر و برطرف کردن مشکلات مختلف اثرگذار است.

عضو شورای شهر دهدشت در ادامه افزود: البته در امورات اجرایی شورای دهدشت قومیت‌گرایی لحاظ نمی‌شود و اعضای شورا مطابق وظایف خود به پیگیری مشکلات شهروندان و شهرداری می‌پردازند و به هیچ عنوان در جهت منافع شخصی افراد خاص اقدامی صورت نمی‌گیرد.

جهادگر مشکل اساسی شوراها را تغییرات مکرر در قانون شوراها دانست و اذعان داشت: از سال 61 تا 85 قانون شوراهای سالامی شش بار تغییر کرده است.

وی عدم تعهد اجرایی برای مصوبات شوراها را از دیگر مشکلات اساسی این نهاد برشمرد و گفت: در جائی که شورا مصوبه‌ای برای یک اداره یا نهاد دارد هیچ‌گونه تعهد اجرایی برای برخورد با دستگاهی که از اجرای مصوبه سرباز می‌زند وجود ندارد.

جهادگر، عدول برخی دستگاه‌ها از مصوبات را عدم آگاهی آنان به قوانین و مقررات شورا دانست.

وی عملکرد شورای دهدشت را به‌طور کلی خوب ارزیابی کرد و گفت: بر اساس توانمندی اعضای شورا، تخصص و تعامل آنها کارهای خوبی در زمینه عمرانی و رفع مشکلات شهر انجام گرفته است.

جهادگر، حضور به‌ موقع اعضای شورا در دفتر و پاسخگویی به ارباب‌رجوع و شرکت در جلسات خصوصی، عمومی و ملاقات‌های مردمی از دیگر محاسن شورای فعلی دهدشت برشمرد.

این عضو شورای دهدشت وارد شدن بعضی اعضای شورا و کارمندان شهرداری، ورود به مسائل حاشیه‌ای در خدمات‌رسانی به مردم را از معایب شورای شهر دهدشت برشمرد و گفت: بعضی مصوبات این شورا نیز تاکنون عملی نشده است.

رئیس شورای کهگیلویه و بویراحمد مشکلات مالی را یکی از موانع اجرای مصوبات خواند و بیان داشت: در برخی موارد نیز دخالت مردم و ارجحیت منافع فردی بر مصالح عمومی از اجرای مصوبات جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه افزود: همراهى و همگامى مردم با شوراها نیز نیازمند فراهم بودن بسترهاى مناسب فرهنگى و اجتماعى است و فراهم نمودن این بسترها نیز بیش از هر چیز بر عهده خود شوراها خواهد بود.

به گزارش فارس، شورا یک نهاد جمعى تصمیم‌گیرى مبتنى بر شیوه دموکراسى است در چنین چارچوبى جایى براى تک روى فردگرایانه باقى نمى ماند. بنابراین ضرورى است آن دسته از افرادى که با نگرش غیر از این  قصد ورود به شورا را دارند، نگاه خویش را تغییر دهند. مردم نیز باید این نکته را مدنظر داشته باشند و در انتخابات آینده شوراها افرادى که داراى منش شورایى هستند براى این نهادها انتخاب کنند.

انتهای پیام/82016/ح40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول