اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان منتصریه مشهد:

انجام 190 پیوند عمل کلیه در بیمارستان منتصریه مشهد / از هر یک‌میلیون نفر 11 نفر اهدای عضو دارند

رئیس بخش پیوند کلیه و دیالیز بیمارستان منتصریه مشهد گفت: از بهمن ماه سال 90 تا انتهای سال 91 در بیمارستان منتصریه مشهد 190 عمل پیوند کلیه صورت گرفت.

انجام 190 پیوند عمل کلیه در بیمارستان منتصریه مشهد / از هر یک‌میلیون نفر 11 نفر اهدای عضو دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مهین‌ قربان صباغ، صبح امروز در نشست خبری بیمارستان منتصریه مشهد، با اشاره به آمار چشمگیر موفقیت‌آمیز بودن این پیوند‌ها یادآور شد: از این 190 مورد پیوند، فقط 4.2 درصد یعنی هشت مورد پیوند پس زده شد که در مقابل 95.8 درصد پیوندهای موفقیت‌آمیز، آماری بسیار کم و در نوع خود نسبت به آمارهای جهانی کم‌نظیر است.

وی افزود: شاخص اهداء اعضاء قابل پیوند از بیماران مرگ مغزی نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده و ما در حال حاضر به ازای هر یک میلیون نفر حدودا 11 نفر اهداء عضو داریم، که این افزایش نسبت به آمار سال گذشته که شش نفر بوده، ما را به شاخص‏های جهانی این آمار رساند.

صباغ با بیان اینکه باید کوشید پیوند اعضاء از افراد زنده به زنده کاسته شود، مگر در موارد خاص خویشاوندی، تاکید کرد: بهتر است در پیوندها از بیماران مرگ مغزی استفاده کرد و این فرهنگ زیبای اهداء عضو باید در جامعه تبلیغ و نهادینه شود.

علی‌اصغر یارمحمدی، از جراحان بیمارستان منتصریه در ادامه این نشست خبری تاکید بر اینکه نباید عمل پیوند از فرد زنده صورت بگیرد و هرگز نباید کسی این عمل را انجام دهد، خاطرنشان کرد: اگر کسی این گونه اهدا را هم داشته باشد و مراقبت‌هایی که مورد نیاز است را داشته باشد، به هیچ مشکلی بر نمی‌خورد و می‌تواند به صورت طبیعی به زندگی ادامه دهد.

وی با تاکید بر  اهمیت فرهنگ‌سازی جامعه برای داوطلبی و رضایت اهداء اعضا در مواقع مرگ مغزی، خاطرنشان کرد: هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند حیات دوباره به چندین بیمار اهداء کند.

حسین غنچه، مدیر بیمارستان منتصریه نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به امکانات خوب و پیشرفته‎ی بیمارستان منتصریه و دارا بودن جدیدترین استانداردهای جهانی، یادآور شد: عمل دریافت و پیوند اعضاء کاملا رایگان است و بیمارستان منتصریه در قبال آن هزینه‎ای نمی‎گیرد و اگر هزینه‎های اندکی هم در کار باشد، مربوط به دیگر مخارج جانبی بیمار و بیمارستان است.

غنچه در رابطه با پیوند کلیه تصریح کرد: اگر عمل در خارج از بیمارستان منتصریه صورت بگیرد، حدود 50 میلیون تومان برای فرد هزینه دارد که 30 میلیون تومان هزینه بیمارستان و مبلغی در حدود 20 میلیون تومان هزینه خرید کلیه است، اما در این بیمارستان چون کلیه از بیماران مرگ مغزی گرفته می‎شود، نه تنها فرد بابت خرید و پیوند کلیه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند، بلکه در صورت بروز مشکلی پس از عمل هم به مدت سه ماه هیچ هزینه‌ای برای بیمار در نظر گرفته نمی‏شود.

وی بیان کرد: عمده‏ترین دلیل برای عدم رضایت خانواده بیماران مرگ مغزی برای اهداء اعضای آنها تصور اشتباه اینکه جنازه فرد مورد نظر متلاشی می‌شود و دیگر نمی‎توان آن را به خاک سپرد، است.

غنچه افزود: مورد دوم احتمال به هوش آمدن شخص است که این مورد از نظر پزشکی کاملا رده شده است؛ هرگز بیمار مغزی بعد از گذشت زمان به هوش نمی‎آید و مقایسه آن با حالت کما اشتباه است.

وی اضافه کرد: این مرکز و دیگر مراکز برای جدا کردن اعضاء هرگز شخص را حلاجی و متلاشی نمی‌کنند و پس از دریافت، تمام بدن دوخته شده و جنازه برای انجام اعمال اسلامی پس از مرگ به محل دفن منتقل می‎شود.

انتهای پیام/70005/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول