اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان خبر داد

بهسازی 53 هزار واحد مسکونی روستایی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: از سال 84 تاکنون در سیستان و بلوچسستان بیش از 53 هزار واحد مسکونی روستایی بازسازی و بهسازی شده است.

بهسازی 53 هزار واحد مسکونی روستایی در سیستان و بلوچستان

عبدالرضا مرادزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: بازسازی و بهسازی این تعداد واحد مسکونی روستایی نقطه عطفی در تاریخ این استان است که باعث حیات دوباره روستاهای این منطقه شده است.

وی افزود: در گذشته بیش از 87 درصد واحدهای مسکونی در روستاهای استان فرسوده بوده و غیر مقاوم بود و در مقابل سوانح طبیعی به راحتی دچار تخریب می‌شد.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان ادامه داد: تعداد بسیار زیاد کپرها، سیاه‌چادرها، مساکن خشت و گل و یا سنگ و گل گواهی بر این ادعا است که پی آمد آن کوچ گسترده روستائیان این استان به شهرها بوده است.

مرادزاده بیان داشت: ارتقا کمی و کیفی واحدهای مسکونی در روستاها از جمله اهدافی است که در برنامه توسعه کشور بر آن تأکید شده است و مبحث مسکن روستایی از مهم‌ترین مباحث قابل طرح و تحلیل در مجموعه برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌آید.

وی به تغییر وضعیت در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: وضعیت در روستاهای استان به یک‌باره تغییر پیدا کرد، اهداف و سیاست‌های بازسازی و بهسازی مسکن روستایی با نگرش همه‌جانبه به مسکن و اسکان پایدار روستائیان تحولی را ایجاد کرد و بستر لازم برای ادامه کار به صورت عادی و همراه برنامه‌های توسعه کشور فراهم شد.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان یادآور شد: در این راستا، طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی گام اساسی در زمینه نوسازی هرچه بیشتر واحدهای مسکونی روستایی از بعد کمی و کیفی بوده و دولت را در نیل رسیدن به اهداف برنامه‌های خود یاری می‌کند.

مرادزاده با بیان اینکه این طرح در ادامه طرح بهسازی مسکن روستایی است افزود: این طرح از سال 74 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور ارتقا سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش روستائیان آغاز شده بود و به لحاظ تسریع در نیل به اهداف، طرح مذکور در سال 84 مطرح و پس از تصویب هیئت دولت و همچنین تصویب اعتبارات مربوطه عملاً از ابتدای سال 85 وارد مرحله عملیات اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: از سال 84 تاکنون در سیستان و بلوچستان بیش از 53 هزار واحد مسکونی روستایی بازسازی و بهسازی شده و در حال حاضر 4 هزار و 400 واحد مسکونی نیز در دست اقدام است که این موضوع نقطه عطفی در تاریخ این استان بوده و موجب حیات دوباره روستاهای استان شده است.

بنیاد مسکن با سنددار کردن املاک روستائیان به آنان مالکیت رسمی بخشید

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در طرحی دیگر که مکمل فعالیت‌های پیشین بود بنیاد مسکن با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک در یک عمل شایسته اقدام به سنددار کردن املاک روستائیان کرد و به مالکیت آنان رسمیت بخشید.

مرادزاده ادامه داد: بنیاد مسکن براساس این طرح اقدام به تهیه نقشه تفکیکی بافت مسکونی روستاهای واجد شرایط کرده و برای صدور سند به اداره ثبت ارسال و اداره ثبت هم براساس نقشه تفکیکی بنیاد مسکن، برای متقاضیان روستایی سند مالکیت صادر می‌کند.

وی اضافه کرد: نبود سند مالکیت روستایی همواره برای روستائیان مشکلاتی را ایجاد کرده بود به این گونه که روستائیان برای استفاده از تسهیلات بانکی به منظور تأمین بخشی از نیازهای زراعی و یا زیستی خود با مشکل ضامن معتبر و مورد قبول بانک‌ها روبه‌رو بوده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان متذکر شد: سنددار کردن املاک روستایی باعث ایجاد رسمیت و امنیت ملکی هم شده یعنی صاحب سند می‌داند که حدود ملکش چگونه است و با ثبت این ملک، آرامش روحی برای بهره‌برداری از املاک روستایی در روستا ایجاد می‌شود و از هرگونه بحث‌های اختلاف انگیز بر سر ملک در روستاها جلوگیری می‌کند.

مرادزاده در پایان اذعان داشت: به هر حال بازگشت روستائیانی که به شهرها مهاجرت کرده بودند به شکل حیرت‌انگیزی در استان در حال شکل‌گیری است و حتی مهاجرت معکوس شهرنشینان به روستاها هم دیده شده است.

انتهای پیام/75001/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول