اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از نصب جی.پی.اس بر تاکسی‌ها گزارش می‌دهد

تاکسی‌دارانی که تکنولوژی ناپذیرند

نصب سیستم جی.پی.اس بر روی تاکسی‌های آبادان با وجود تاکید تاکسیرانی آبادان و تمایل برخی شهروندان با مخالفت برخی تاکسی‌داران مواجه شده است.

تاکسی‌دارانی که تکنولوژی ناپذیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، در دنیای امروز هر روز شاهد تغییر و تحولاتی در عرصه تکنولوژی برای آسایش انسان و جلوگیری از هدر رفت زمان هستیم.

یکی از استفاده‌های مهم تکنولوژی در دنیای امروز حذف پول از معاملات است به گونه‌ای که تلاش می‌شود تا شیوه پرداخت در معاملات به صورت الکترونیکی و با بهره‌مندی از کارت‌های هوشمند انجام شود.

راه‌اندازی دستگاه‌های کارت‌خوان در اکثر فروشگاه و حتی مغازه‌های کوچک و امکان انجام الکترونیکی و غیرحضوری بسیاری از کارهای مالی نمونه‌هایی از استفاده از این شیوه است.

یکی از طرح‌هایی که در این راستا در آبادان در حال انجام است نصب موقعیت‌یاب‌های جی‌.پی.اس بر روی تاکسی‌های درون شهری این شهرستان است.

طرحی که در صورت اجرای کامل آن علاوه بر امکان مشاهده موقعیت و شناسایی تاکسی‌های فعال از غیر فعال در این شهرستان بسیاری از دغدغه‌های مربوط به پول خرد کرایه‌ها را که بعضاً منجر به مشاجره لفظی بین تاکسی‌داران و مسافر می‌شود را از طریق پرداخت الکترونیکی رفع می‌کند.

اما اجرای این طرح در آبادان موجب نارضایتی برخی تاکسی‌داران شده است و تاکسی‌داران دلایل متعددی را برای این عدم رضایت خود اعلام می‌کنند.

علاوه بر آن تاکسی‌رانی آبادان نیز که بر اجرای این طرح در راستای بهبود خدمات‌رسانی به مردم تاکید دارد نیز دلایل مهمی را برای اجرایی شدن این طرح دارد.

*این دستگاه‌ها مشکلات را بیشتر می‌کند

یکی از تاکسی‌داران در این خصوص گفت: من فکر می‌کنم این طرح هیچ کمکی به شهروندان نمی‌کند و مشکلات را بیشتر خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز در خصوص شیوه‌ پرداخت الکترونیکی فرهنگ‌سازی لازم انجام نشده است اجرای یک باره آن موجب سردرگمی مردم و رانندگان تاکسی و افزایش مشکلات خواهد شد.

* اما صحبت شهروندان

یکی از شهروندان که در حین انجام مصاحبه با یکی از تاکسی‌داران متوجه چگونگی اجرای این طرح شد گفت: اعتقاد دارم اگر این طرح به طور مناسبی مورد اجرا گذاشته شود بسیاری از مشکلات مربوط به پرداخت دستی کرایه را رفع می‌کند.

علی شهروند آبادانی ادامه داد: در شهرهای بزرگ من شاهد استفاده از این شیوه در ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری هستیم که بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: این شیوه بسیاری از مشکلات مربوط به مابقی پول خرد و نرخ کرایه‌ها را که گاهاً بین مسافر و تاکسی‌دار ایجاد می‌شود را حل می‌کند.

*مخالفت برخی تاکسی‌داران از روی ناآگاهی است

سرپرست سازمان تاکسیرانی آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان در این خصوص اظهار کرد: از سال گذشته و در زمان مدیریت قبلی تاکسی‌رانی آبادان طرح استفاده از جی.پی.اس در آبادان آغاز شد.

علی امینیان دهکردی ادامه داد: در ابتدا این طرح برای تاکسی‌های محور امیری به دانشگاه به عنوان محور پایلوت مورد اجرا قرار گرفته است و پس از مجهز شدن همه تاکسی‌های این محور به این سامانه روند نصب آن بر روی تاکسی‌های خطوط دیگر اجرایی می‌شود.

وی افزود: بیش از 250 تاکسی در محور امیری به دانشگاه در حال فعالیت هستند که عملیات نصب جی.پی.اس بر روی آن‌ها در حال انجام است.

سرپرست سازمان تاکسیرانی آبادان ادامه داد: این سامانه علاوه بر موقعیت‌یاب تاکسی‌ها مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی نیز است.

*باید به سمت استفاده از تکنولوژی پیش رویم

امینیان تصریح کرد: این موجب می‌شود تا علاوه بر اینکه آمار دقیق و مناسبی از وضعیت تاکسی‌های سطح شهر، میزان سفرهای شهری و شناسایی تاکسی‌های فعال از غیر فعال داشته باشیم بسیاری از دغدغه‌های مردم را در زمینه پرداخت کرایه‌ها را با استفاده از شیوه پرداخت الکترونیکی به وسیله کارت‌های هوشمند را رفع می‌کند.

وی اضافه کرد: البته برای اجرای هرچه بهتر و مناسب‌تر این طرح باید فرهنگ‌سازی لازم انجام و مردم نسبت به مزایای این طرح آگاهی یابند.

وی در خصوص گلایه برخی تاکسی‌داران از اجرای این طرح نیز خاطرنشان‌کرد: متاسفانه تاکسی‌داران برخی از روی بی‌اطلاعی و عدم آگاهی و برخی دیگر نیز به دلیل اینکه اجرای این طرح آن‌ها را محدود می‌کند از اجرای آن ناراضی هستند.

سرپرست سازمان تاکسیرانی آبادان در خصوص اینکه برخی تاکسی‌داران از اینکه چرا این طرح تنها در آبادان در حال اجراست نیز افزود: فراموش نکنیم که آبادان دارای چه پیشینه بزرگی است در نتیجه این شهر نباید همیشه دنباله رو دیگران باشد چرا که جایگاه آبادان جایگاه مهم و ویژه‌ای است.

امینیان گفت: در صورتی که مردم از مزایای اجرای این طرح اطلاع یابند قطعاً بسیاری اجرای آن را بر شیوه کنونی ترجیح می‌دهند.

وی در خصوص گلایه برخی تاکسی‌داران از هزینه‌های نصب و راه‌اندازی این سامانه موقعیت‌یاب نیز اضافه کرد: برای رعایت حال تاکسی‌داران دو شیوه پرداخت نقدی و اقساطی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

سرپرست سازمان تاکسیرانی آبادان خاطرنشان‌ کرد: در روش پرداخت نقدی تاکسی‌داران مبلغ 700 تا 800 هزار تومان را به صورت نقدی پرداخت و موقعیت‌یاب به همراه دستگاه پرداخت الکترونیکی کرایه‌ها و کیلومتر شمار برای آن‌ها نصب می‌شود.

امینیان افزود: در شیوه پرداخت اقساطی نیز هزینه‌های نصب به صورت تمام قسط و با پرداخت ماهیانه 30 هزار تومان انجام می‌شود اما قیمت تمام شده قسطی آن یک میلیون و 500 هزار تومان خواهد شد.

وی گفت: ما معتقدیم که اجرای این طرح نه تنها به سود شهر و شهروندان است بلکه تاکسی‌داران نیز از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند ضمن آنکه پرداخت قسطی ماهیانه 30 هزار تومان هزینه چندان زیادی نیست.

... در پایان

به نظر می‌رسد با توجه به مزایای اجرای این طرح و تجربه استفاده از آن در دیگر شهرها از جمله رفع امکان پرداخت الکترونیکی و پایان دادن مناقشاتی که گاهاً بین تاکسی‌داران و مسافران بر سر نرخ کرایه و نبود پول خرد ایجاد می‌شود طرحی مناسب است.

البته باید در این راستا باید با در نظر گرفتن تمهیدات مناسب از سوی تاکسیرانی آبادان به عنوان متولی امر به ویژه در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به شهروندان و تاکسی‌داران از مزایای نصب موقعیت‌یاب و پرداخت الکترونیکی کرایه‌ها و از سویی رفع نواقص و مشکلات احتمالی فنی این سیستم زمینه‌ای فراهم آورد تا اهداف واقعی اجرای این طرح که بهبود خدمات‌رسانی و افزایش رضایتمندی شهروندان است را فراهم کند.

گزارش: امید زیاری

انتهای پیام/72008/ر40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول