اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم بندرعباس در گفت‌وگو با فارس:

فرصت‌های طلایی از دست رفته قابل جبران است / کارنامه شوراها موفق نبوده است

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد استانداران هرمزگان در دولت احمدی نژاد و بررسی کارنامه شوراها نکاتی قابل ملاحظه را بیان کرد.

فرصت‌های طلایی از دست رفته قابل جبران است / کارنامه شوراها موفق نبوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بخش اول گفت‌وگو با ابوالقاسم جراره منتخب مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد و ابوموسی که چندی پیش در خبرگزاری فارس منتشر شد، به موضوع تحولات کشور و انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اختصاص داشت.

آنچه می خوانید بخش پایانی گفت‌وگو با این نماینده مجلس است که به موضوع عملکرد مدیران استان و همچنین شوراها اختصاص دارد.

یکی از شعارهای محوری شما در تبلیغات انتخاباتی موضوع شایسته سالاری بود. به نظرتان تا چه میزان این مهم در استان محقق شد؟

شایسته سالاری به مفهوم به کارگیری افراد متعهد و متخصص بدون دخالت تعلقات خاص است. اگر چه این بحث در شعارها و گفتمان ها زیاد مطرح می شود اما نتیجه، نتیجه مطلوبی نبوده است. البته از یک مسئول بومی انتظار بیشتری بود، اما اگر واقعا یک جمع‌بندی نسبت این موضوع ارائه دهیم، خیلی بهتر می‌شد از فرصت‌ها استفاده کرد، فرصتی که به هر حال نیروهای جوان و توانمندمان را تربیت کنیم، اعتماد و مسئولیت‌ها را به آنان واگذار کنیم. مدیر تربیت کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که فرصت‌ها برای خودمان ماندگار شود. به جای این انتصاباتی را شاهد بودیم که قابلیت و توانمندی آنها در سطح مسئولیتی که به آنها واگذار شد، نبود. اگر نسبت به این مسائل تامل بیشتری به خرج می‌دادیم، می‌توانستیم از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای استان استفاده مطلوب داشته باشیم، اما غافل شدیم.

در بحث عملکرد استانداران دولت‌های نهم و دهم چه ارزیابی دارید؟

هر کدام از استاندارهایی که انتخاب شدند قطعا نقاط قوت و ضعفی داشته‌اند که این طبیعی است. این را واگذار می‌کنم که مردم قضاوت کنند، چراکه مردم خیلی از این مسائل را ریز می‌بینند.

به هرحال شما هم نماینده همین مردم هستید.

بله! ما هم به وقت خود ارزیابی را بیان خواهیم کرد.

مثلا چه زمانی؟

شاید در جمع‌بندی عملکرد استانداران که مسئولیت آنها به اتمام رسیده بتوان بهتر بتوان قضاوت کرد، اما در حال حاضر چون هنوز کار در جریان است و ممکن است کارهایی را شروع کرده باشند و ما از آنها اطلاعی نداشته باشیم، جمع‌بندی و قضاوت شاید صحیح نباشد.

در پایان کار راحت‌تر می‌شود عنوان کرد که آیا این استاندار مسئول موفقی بوده یا خیر.

نماینده هم همینطور، نماینده پایان کار از کارنامه‌ای که ارائه خواهد داد و پیگیری‌هایی که انجام داده و نقشش در قانون گذاری، نظارت و ...می‌شود، کارنامه‌اش را قضاوت کرد.

به هر صورت به عنوان نماینده در جریان امور هستید. چه گذشته و چه حال، ارزیابی و قضاوت شما در این زمینه چیست؟

گفتم که به هرحال نقاط ضعف و قوت با هم وجود دارد. استاندار فعلی انصافا پیگیر کار هست، اما یک سری مسائل برمی‌گردد به شرایط کشور، خواسته یا ناخواسته دخالتی در آن نیست.

مثلا فرض کنیم در حوزه‌های عمرانی کار افت کرده باشد واقعیت این است که مسئول اجرایی مقصر نیست. از این جهت می‌تواند باشد که اعتباراتی که دولت در گذشته اختصاص می‌داد با آن چه که اکنون اختصاص داده می‌شود تفاوت‌های زیادی دارد.

در سال‌های قبل بالای 90 درصد تخصیص داشته‌ایم، این افت تخصیص و کاهش اعتبارات باعث می‌شود قدرت مانور مدیر در حوزه اجرایی کمتر باشد.

از این جهت باید همه شرایط را در کنار هم دید و مقایسه و ارزیابی کرد.

این تفسیر شاید از یک فعال سیاسی و یا رسانه‌ها پذیرفتنی باشد اما از نماینده نه، بالاخره نماینده در جریان ریز و درشت امور هست.

قطعا جایگاه نظارتی از آنچه که وظیفه یک نماینده است را داریم. اگر جایی مشکل و کم کاری دیدیم، تذکر دادیم. حتی به رئیس جمهور و وزرا. اما گفتم که کارنامه مسئولان را بر اساس شرایط در زمان‌های خاص باید اعلام کرد. وقتی درآمد کشور به یک باره یک سوم کاهش پیدا می‌کند، قطعا اگر استاندار قابلیت بسیار بالای هم داشته باشد انتظار براساس منابعی است که در اختیارش قرار می گیرد.

درست است که ما نماینده مردم هستیم و باید از حقوق مردم دفاع کنیم اما باید مسائل و شرایط کشور را هم ببینیم. خیلی از تذکراتی که به مسئولان داریم به صورت پنهانی است از این جهت که ما نمی خواهیم خدایی ناکرده ذهن مردم را مشغول کنیم و باعث نگرانی مردم باشیم. قطعا اگر ضعف هایی هم باشد به موقع به گوش مردم خواهیم رساند و با مردم شفاف صحبت خواهیم کرد. به هر حال رهبر انقلاب فرموده‌اند که آرامش به مردم تزریق کنید. لذا با توجه به اینکه مردم نگرانی‌های مختلف را در حوزه اقتصادی دارند، ما هم بیاییم و این نگرانی‌ها را منتقل کنیم، خیلی جالب نیست.

انتظاراتی که از مدیریت فعلی استان داشتید و دارید که در گذشته کمتر به آن توجه شده بود، چیست؟

من از استاندار فعلی انتظارات زیادی دارم! یکی اینکه آنچه فرصت‌های شغلی که در استان برای جوانان وجود داشته از دست جوانان خارج نشود. مثلا در حوزه صنایع که ما تذکر داده‌ایم. همچنین انتظار داریم مسئولیت‌های بیشتری به جوانان داده شود.

شرایطی که واقعا در شهر بندرعباس حاکم است، موضوع دیگری است، هر چند که تاکنون پیگیری‌های قابل توجهی از طرف استاندار در این راستا صورت گرفته است، اما انتظار داریم مشکلات شهر بندرعباس رفع شود. نگرانی‌هایی که مجموعه‌های مختلف کشاورزی دارند، مثلا تسهیلاتی که دریافت کردند با توجه به خشکسالی‌ها انتظارشان این است که مجموعه دولت کمک بیشتری کند.

مشکلاتی که در حوزه آب و برق وجود دارد. 22 هزار مشترک داریم که بعضا هفت سال است که در نوبت گرفتن برق هستند، اما هنوز به  نتیجه نرسیده‌اند. اگر چه کارهای در این زمینه انجام شده، اما در فاصله بیست کیلومتری بندرعباس روستاهایی داریم که از نعمت برق بی بهره‌اند. در حوزه بهداشت و درمان علی رغم اینکه تلاش شده، باز شاهد ضعف‌های هستیم. در حوزه اشتغال برخی از صنایع متاسفانه نگاه بایستی به مجموعه استان نیست و سهم بچه‌های استان خوب دیده نمی‌شود. این نگرانی‌هایی است که ما داریم.

با توجه به اینکه استان در یک دوره مدیریت بومی را در سطح کلان تجربه کرد، ارزیابی شما از این دوره چیست؟

همانطور که گفتم مردم از مدیریت بومی انتظار بیشتری داشتند، نمی‌توان منکر خدمات و دلسوزی ها بود، اما شاید از یک مسئول بومی انتظار بیشتری می‌رفت که از فرصت‌ها استفاده بهتری می‌شد که متاسفانه فرصت‌ها را قدر ندانستیم و از دست رفت.

می‌توانستیم حساسیت‌ها را کم کنیم و خود عامل آن نباشیم که متاسفانه اتفاق افتاد. می‌توانستیم اختلافات را کم کنیم و از فرصت‌ها استفاده بیشتری داشته باشیم که نشد و ازدست رفت. فرصت تربیت مدیران کارآمد خصوصا جوانان را از دست دادیم. به جای این حساسیت‌های بی حاصل ایجاد شد که فرصت‌ها را از استان گرفت. می‌توانستیم بهتر از این برای استان کار کنیم. اختلاف‌هایی که در استان وجود داشت را کم کنیم، می‌توانستیم همه افرادی را که با گرایش های مختلف سیاسی اما به لحاظ مبنایی اصولگرا بودند را دور هم دیگر جمع کنیم و از افکار و برنامه ها استفاده کنیم. اما متاسفانه بسیاری از این‌ها را به دلایل مختلف نداشتیم و شاهد این بودیم که فرصت‌های طلایی برای استان از دست رفت.

حضور برخی که شاید قابلیت و توانمندی آنها در سطح مسئولیتی که به آنها واگذار شد، نبود و اگر نسبت به این مسائل یک تامل بیشتری به خرج می‌دادیم، می‌توانستیم از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای اثبات نیروهای توانمند استان که انصافا در بحث نیروی انسانی توانمندی زیادی داریم، تحصیل کرده‌های جوان، متخصص، متعهد و ... استفاده مطلوب داشته باشیم، اما غافل شدیم و فرصت‌ها متاسفانه از دست رفت.

با توجه به جایگاه شوراها به عنوان یک نهاد مردمی نظارتی، عملکرد این مجموعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کارنامه شوراها چه در بندرعباس و چه سایر شهرها در شاخص‌های مهم موفق نبوده است. آنچه باید مورد توجه شوراهای آینده باشد، تمرکز بر توسعه عمرانی و تحول در این بخش مهم است. البته در این میان باید مشکلات ساختاری که در شهرداری‌ها وجود دارد، رفع شود و شرایطی را فراهم کنیم که کارهای عمرانی بهتری شکل گیرد. اگر شوراها را گروه‌های همگرا و همفکر تشکیل دهند، قطعا می‌تواند موثرتر باشند یعنی اگر ما یک شورای یکدست و همفکر و البته با سلامت نفس و بر پایه توانمندی و تخصص داشته باشیم، قطعا تحول چشمگیری را شاهد خواهیم بود.

شورای شهر از توان تخصصی لازم برخوردار نبوده است که این امر در عملکرد آنان تاثیر جدی را نشان می‌دهد. علی رغم اینکه شهردارهای انتخابی شورا افرادی با دغدغه بوده و خواسته‌اند کارهایی هم انجام دهند اما اگر بخواهیم شهر مطلوبی داشته باشیم، نیاز به این هست که برای حوزه تخصصی شهرداری نیروهایی انتخاب کنیم که هم قابلیت تخصصی و هم سلامت نفس داشته باشند. لذا احساس می‌کنم که شاید در انتخاب شهردارها به شکلی جامع که این شرایط را داشته باشد، خوب عمل نکرده‌ایم.

=============

گفت‌وگو از: علی نظری

=============

انتهای پیام/88007/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول