اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بازرسی کمیته امداد کردستان اعلام کرد

رشد 100 درصدی نظارت‌های دوره‌ای در کردستان

رئیس بازرسی و رسیدگی به شکایات کمیته امداد کردستان از رشد 100 درصدی میزان نظارت‌های دوره‌ای در سال 91 نسبت به سال پیش از آن در ادارات این نهاد در سطح استان خبر داد

رشد 100 درصدی نظارت‌های دوره‌ای در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج دین اسلام برای اعمال نظارت بر سازمان‌ها و افراد شیوه‌های مخصوصی دارد که جز مکتب انبیا در هیچ سیستم و نظامی نمی‌توان مشابه آن را یافت‌، در این مکتب عمده نظارت‌ بر محور ایمان استوار است‌. در واقع انسان ‌را‌ به‌ حوزه ‌ایمان به غیب می‌برند تا نظارتی جامع و کامل را در تمام ‌ابعاد زندگی او حاکم گردانند.

یکی از حیاتی‌ترین ارکان یک مدیریت سالم و کارآمد وجود یک نظام نظارت و بازرسی است که ضمن حفظ سلامت و رشد توسعه هر مجموعه و سازمان موجب پیشرفت و تعالی کارکنان آن نیز می‌شود.

در کشور اسلامی ما دستگاه‌های متعددی به شکل قانون‌مند مسئولیت امر نظارت و کنترل بر فعالیت‌های دستگاه‌های اداری کشور را بعهده دارند و تمام فعالیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های آنها را در بخش‌های مختلف بصورت مستمر و مداوم مورد نظارت قرار می‌دهند.

کمیته امداد امام خمینی نهادی انقلابی و از نوع مؤسسات عام‌المنفعه است که به صورت مستقیم زیر نظر مقام معظم رهبری قرار دارد.

پس از ولایت فقیه، شورای مرکزی عالی‌ترین رکن این نهاد است که مسئولیت کلی امور امداد را بر عهده‌ دارد، سرپرستی بعنوان بالاترین مقام اجرایی و عضو شورای مرکزی امداد مجری مصوبات شورای مرکزی و اداره‌کل کمیته امداد در استان نیز بعنوان هماهنگ‌کننده و ناظر بر امور شاخه‌های اصلی مستقر در شهرستان‌ها در راستای ارائه خدمت به نیازمندان و اقشار محروم جامعه فعالیت می‌کنند.

با توجه به گستردگی خدمات این نهاد به تبع کار نظارت به نحوه عملکرد و کارایی هر کدام از واحدها در سطح خرد و کلان در کنار نظارت‌های برون سازمانی نیاز به یک ساختار نظارتی قوی درون سازمانی نیز دارد.

برای رسیدن به پاسخ این سوال که ساختار نظارتی در کمیته امداد امام خمینی استان کردستان تا چه میزان موفق عمل کرده و در مسیر تحقق اهدافش با چه مشکلات و چالش‌هایی روبروست با غلام‌رضا آرامش رئیس بازرسی و رسیدگی به شکایات این اداره‌کل گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

فارس: هدف و یا اهداف شکل‌گیری این اداره در نهاد کمیته امداد چه بوده است؟

موسسات و سازمان‌ها با هر رسالت و چشم‌اندازی در نهایت ملزم به پاسخگویی به مشتریان هستند و به ندرت می‌توان سازمانی را مشاهده کرد که واحدی با عنوان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات نداشته باشند.

سازمان‌ها برای ادامه حیات خود و پیشرفت در دنیای رقابتی به بهبود عملکرد خود نیازمندند و از دیدگاه سازمانی ارزیابی عملکرد کارکنان وظیفه‌ای ضروری و انکارناپذیر است زیرا اصلاح عملکرد فردی و سازمانی کلید اصلی موفقیت در رقابت است و ارزیابی عملکرد فرد و سازمان به مدیران کمک می‌کند تا میزان تحقق اهداف استراتژیک سازمان را کنترل نمایند چرا که ارزیابی عملکرد با هدف بهبود سازمانی از ضروریات اصلی همه مدیران است.

سازمان‌ها باور دارند نیروی انسانی با ارزش‌ترین منبع در دنیای رقابتی امروزی است و در چنین شرایطی حفظ و نگهداری نیروی انسانی و ایجاد انگیزه در او به منظور افزایش بهره‌وری در کار با استفاده از مکانیسم‌های مختلف از مهم‌ترین وظایف هر سازمان است.

بنابراین ارزیابی عملکرد یک فرایند مهم راهبردی است و در صورتیکه به طور صحیح و مستمر انجام شود موجب ارتقاء و پاسخگویی سازمان‌ها و اثربخشی می‌شود.

فارس: نقاط قوت و ضعف که در حوزه نظارت و رسیدگی به شکایات استان وجود دارد؟

از آنجا که ساختار نظارتی امداد از اقدامات پیش‌کنشی است و با شناسایی به موقع مشکلات جمعی در رفع آن چاره‌اندیشی می‌کنند در حقیقت فرصتی ارزشمندی برای یافتن شیوه‌های نوین در اعمال نظارت است.

نظارت در یک سازان پویا همچون کمیته امداد به دلیل ماهیت کار امدادگری و حمایتی در این نهاد یک امر پیچیده و دارای متغییرهای متعدد است. عدم استقبال خوب از بازرسی از آنجا که در گذشته اعمال بازرسی همراه با ارعاب بوده بدهی است تا زمانی که بازرسی به عنوان یکی بازوی ارشادی در امداد و حتی سایر سازمان‌های دیگر نقش هدایت‌گر را پیدا کند در سیستم نمی‌تواند جایگاه خوب و ارزشی خود را داشته باشد.

در کمیته امداد مدیریت نظارت برای تعیین میزان کیفر گزارش دهنده، رسیدگی کننده و هم تصمیم‌گیرنده است ولی به نظر می‌رسد تنها نقش گزارش دهنده است.

امر مهم بازرسی در سیستم ما به نوعی جا افتاده است که فقط وظیفه بازرسین، حساب‌رسین و رؤسا و مدیران آنان است در صورتی که باید تمام اعضا مورد بازرسی قرار گرفته و در سیر بازرسی مشارکت داشته باشند و در حقیقت وظیفه اصلی حوزه تخصصی در انجام فرایند کار است.

فارس: نقاط برجسته حوزه کاریتان را بفرمائید...

در بازرسی‌های دوره‌ای و موردی اصل بر برائت افراد است مگر خلاف این ثابت شود و ساختار امداد در نظارت‌های خود با عناصر متعدد و وجود استانداردها و حرفه‌ای بودن حوزه‌های حقوقی، ذیحسابی، حسابرسی، حراست و بازرسی همراه است در صورتی که این مهم شامل خیلی از سازمان‌ها نمی‌شود و این نوع تفکیک وظایف در آنها دیده نشده است در حالی که در کمیته امداد به بهترین شکل به آن پرداخته شده است.

کنترل و بازرسی با رعایت کامل مقررات و ضوابط در افزایش شایستگی‌های قانون پذیری افزایش بلوغ علمی امداد صورت می‌گیرد و مهم‌ترین و موثرترین عملکرد ما در بازرسی حول تمرکز بر نقاط برجسته و استراتژی به منظور افزایش کارایی با شناسایی نقاط آسیب‌پذیر است.

فارس: بازرسی‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟

بازرسی‌ها بر اساس معیارهای از پیش تعیین‌شده و با هماهنگی‌های لازم و استفاده از بازرسین.

در نظارت‌های دوره‌ای میزان عملکرد ما 250 نفر روز با 30 روز کاری در سطح دفتر استان و شهرستان‌های تابعه بوده که به نسبت به سال پیش از آن 100 درصد رشد داشته است.

این مهم توفیقاتی است که شامل عملکرد اداره بازرسی و حسابرسی است و صد البته بازرسی‌های موردی از موضوعات اصل عملکرد اداره بازرسی است که شامل 400 نفر روز با حدود 200 روز کاری بازرسی است که 24 درصد در سال‌ 91 نسبت به سال 90 رشد داشته است.

در همین ارتباط به طور کاملا مجزا موضوع مهم رسیدگی به شکایات مردمی در شرح وظایف سازمانی ما وجود دارد و این مهم به واسطه معاضدت سایر حوزه‌های تخصصی کاهش چشمگیری داشته است.

گفت‌وگو از شیرین مرادی

انتهای پیام/79002/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول