اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مشکل سرقفلی، کلاف سردرگم کسبه آبیک

مشکل سرقفلی کسبه شهر آبیک همچون کلافی سر درگم همچنان به قوت خود باقی است و کسبه این شهر را با مشکل مواجه کرده است.

مشکل سرقفلی، کلاف سردرگم کسبه آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، مشکل کسبه شهر آبیک بارها در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده و نمایندگان نیز اذعان کرده‌اند که این مشکل به دست توانای قوه قضائیه قابل حل است.

در دیدار داوود محمدی؛ نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با مردم شهرستان آبیک که در دفتر شورای اسلامی شهر آبیک برگزار شد، فرامرز حسین‌نژاد نماینده کسبه شهر آبیک که بارها مشکل سرقفلی کسبه شهر آبیک را مطرح کرده بود، آمده بود تا از کسبه دفاع کند و حرف دل کهنه کسبه را به نماینده مجلس بزند.

حسین‌نژاد ضمن قدردانی از پیگیری‌های نماینده مجلس در خصوص مشکل سرقفلی کسبه شهر آبیک اظهار کرد: با توجه به اینکه اذعان کرده‌اید مشکل سرقفلی کسبه شهر آبیک قابل رفع است و مسئولان قضایی نسبت به رفع آن قول مساعد داده‌اند امیدواریم که هرچه زودتر این امر تحقق یابد و کسبه از نگرانی و دغدغه خارج شوند.

وی افزود: از مسئولان قضایی درخواست می‌کنیم که از کارشناسان بومی برای نرخ مغازه‌ها استفاده کنند تا حقوقی از کسبه شهر آبیک تضییع نشود؛ این در حالی است که خواستار استفاده از کارشناس بومی در این زمینه هستیم.

نماینده کسبه شهر آبیک ادامه داد: طی قول‌های مساعد مسئولان قضایی استان قزوین به شورای اسلامی شهر آبیک، پس از تخلیه مغازه از سوی یکی از کسبه مقرر شد وجه لازم از مالک دریافت و به کاسب پرداخت و تکلیفش تعیین شود که متأسفانه قیمت کارشناسی که یک میلیارد و 500 میلیون ریال بود با اعتراض مالک، 300 میلیون ریال حق سرقفلی کاهش داشته است.

حسین‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به مکاتبات صورت گرفته از سوی کسبه شهر آبیک که در 13 آذرماه سال گذشته به کارشناسی کمیسیون اصل 90 ارجاع شده بود، متأسفانه جوابیه این کمیسیون که در 27 اسفند ماه 91 ارسال شده نامفهوم بوده و برای کسبه رضایت بخش نیست.

وی از خبرگزاری فارس درخواست کرد که جوابیه کمیسیون اصل 90 را انعکاس دهد.

بر اساس این گزارش، در جوابیه اصل کمیسیون 90 قانون اساسی از سوی مدیرکل دفتر اجرایی کمیسیون این چنین آمده است: شکوائیه واصله مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت، به علت یا علل مندرج در ذیل قابل رسیدگی در این کمیسیون نمی‌باشد:

«بدوی است

خارج از حدود صلاحیت و اختیارات این کمیسیون می‌باشد که جوابیه کمیسیون این مورد بوده است.

تخلفی از قوانین و مقررات مشاهده نشد.

رأی صادره از شعبه قطعی است.»

لازم به ذکر است؛ نماینده کسبه شهر آبیک عنوان کرد که طی تماس‌های مکرر و پیگیری‌های زیاد جوابیه از سوی کمیسیون اصل 90 ارسال شده است.

نماینده کسبه شهر آبیک تصریح کرد: با توجه به مکاتبه صورت گرفته مسئولان با رئیس قوه قضائیه همچنان منتظر پاسخ ایشان هستیم و امیدواریم که هرچه زودتر رأی لازم را صادر کنند تا مشکل سرقفلی کسبه شهر آبیک برای همیشه رفع شود.

جبار رضاخانی از کسبه شهر آبیک که از مشکل سرقفلی بسیار اندوهگین و دل پری داشت خطاب به خبرنگار فارس در آبیک گفت: 20 سال است که کاسب هستم و پدربزرگ من هم 50 سال کاسب بوده است.

وی افزود: درخواست دارم این موضوع را از بنده حتما انعکاس دهید که در برابر برخی وکلای سودجو، قانون تنها پول است.

گفتنی است، شهرهای استان‌های دیگر کشور نیز به دلیل عدم الحاقشان به قانون مالک و مستأجر چنین مشکلی را دارند و بنا به گفته کسبه شهر آبیک رابطه مالکان با مستأجران بسیار مطلوب است و چنین مشکلی ندارند.

ولی متأسفانه در شهر آبیک به اذعان کسبه، سه نفر از مالکان به دلایلی به مشکل سرقفلی دامن زده، مته به خشخاش گذاشته و کسبه را دچار تشویش و اضطراب کرده‌اند.

در شهر آبیک بیش از 500 نفر از کسبه با مشکل سرقفلی مواجه هستند که سال گذشته به دلیل حکم تخلیه یکی از مستأجرین، کسبه به بهانه اعتراض، مغازه‌های خود را تعطیل کرده بودند.

پیش از این داوود محمدی در دیدار با مردم شهرستان آبیک در شهرک قدس اظهار کرده بود: در زمان مرحوم کریمی‌راد وزیر اسبق دادگستری مشکل سرقفلی شهر آبیک با استفاده از نظرات و دیدگاه فقها و نیز تقاضای کسبه رفع شده بود ولی دوباره مشکل سرقفلی به وضعیت سابق بازگشته که با نشست با مدیرکل دادگستری استان قزوین این رویه برطرف می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی، دیگر نماینده مردم آبیک در مجلس در دیدار با مردم شهرستان آبیک در مسجد امام حسین (ع) این شهرستان عنوان کرده بود: درست است که قانون مالک و مستأجر مصوبه مجلس شورای اسلامی است، ولی قوه قضائیه مجری قانون است.

وی تصریح کرده بود: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دادگستری استان قزوین متأسفانه ضعف قانون سبب شده کسبه شهر آبیک در زمینه سرقفلی با مشکل مواجه شوند.

انتهای پیام/77006/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول