اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

یک هزارم درصد سهم نفت برای هیئت علمی دانشگاه‌ها کافی ا‌ست

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: از سهم نفت تنها یک هزارم درصد برای ماندگاری منابع انسانی آن هم به‌ صورت اولویت‌بندی لحاظ شود، در حل مشکل تامین اعضای هیئت علمی دانشگاه بسیار موثر است.

یک هزارم درصد سهم نفت برای هیئت علمی دانشگاه‌ها کافی ا‌ست

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز مهدی زاهدی در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با دانشگاه‌های استان که در سالن جلسات دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان اینکه این کمیسیون هر چند مدت یک بار برای آشنایی با توانمندی‌ها و مشکلات آموزش عالی، آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای به استا‌ن‌های مختلف کشور سفر می‌کند، عنوان کرد: بودجه امسال دانشگاه‌ها که به مجلس ارائه شده است به تعبیر دولت هفت درصد رشد و به تعبیر ما، منفی یک درصد رشد داشته است.

وی افزود: به اعتقاد مجلس دو ردیف بودجه‌ای که پیش از این خارج از وزارت‌خانه و به‌طور مستقل به دانشگاه‌ها داده می‌شد در بودجه امسال حذف و در بودجه وزارت علوم تجمیع شد.

* از موازی کاری و هم‌پوشانی کاری به شدت نگران هستیم

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از موازی کاری و هم‌پوشانی کاری به شدت نگران هستیم؛ هنگامی که پارک‌های علم و فن‌آوری زیرمجموعه علوم و تحقیقات هستند چرا باید از نهاد دیگری مانند معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری کمک‌های مالی و اعتباری اخذ کند.

وی با بیان این‌که بودجه پژوهشی امسال اصلا خوب نیست، اضافه کرد: انتظار می‌رفت که تیرماه امسال هدف یک و نیم درصدی در تولید ناخالص داخلی منظور شود اما در بودجه دولت هدف بسیار پایین است که برای اصلاح آن در کمیسیون پیش بینی‌هایی شده‌ است.

زاهدی عنوان کرد: همچنین به شرکت‌های دانش بنیان که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، در بودجه توجه جدی نشده که کمیسیون درصدد اصلاح آن است.

وی افزود: در موضوع مشکل جذب هیات علمی در دانشگاه‌های خوزستان معتقدم باید خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان تفاوت زیادی در پرداخت مزایا با دیگر نقاط کشور داشته باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ اختلاف بالای این رقم باعث ایجاد جاذبه برای هیئت علمی خواهد شد، البته می‌توان از طریق هیئت امنای دانشگاه هم این موضوع را پیگیری کرد.

*50 درصد دانشجویان خوزستان در رشته‌های علوم انسانی

با بیان این‌که آمار نزدیک به 50 درصدی دانشجویان مشغول به تحصیل خوزستان در رشته‌های علوم انسانی نگران‌ کننده ‌است، عنوان کرد: دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه پیام نور نباید کاری کنند که لیسانس و فوق لیسانس بیکار تربیت شود؛ به همین دلیل از مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی درخواست می‌شود در این زمینه فعالیت بیشتری انجام دهند.

زاهدی از قرار داشتن طرح نظام جامع مهارتی در دستور کار مجلس طی دو هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: اگر نظام جامع مهارتی در آموزش عالی کشور وارد شد، تحول عظیمی در اشتغالزایی و کار‌آفرینی ایجاد می‌شود.

وی همچنین با اشاره به سند نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در این سند اولویت‌های الف در هر شرایطی باید مورد سرمایه‌گذاری قرار گیرد و موضوع گیاهان دارویی جزو الویت‌های اول است، بنابراین دانشگاه‌های خوزستان می‌توانند در رابطه با این موضوع با جدیت کار کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین سند توسعه گیاهان دارویی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب بوده و برای تسهیلات و توسعه آن پیش‌بینی‌های خوبی شده است.

وی با بیان این‌که در حوزه کشاورزی فارغ‌التحصیلان بیکار زیادی در کشور وجود دارد، افزود: مصوبه‌ای به این منظور در مجلس در حال پیگیری ‌است، کلیات این مصوبه در مجلس انجام می‌شود اما در زمینه جزئیات آن باید دانشگاهیان، وزارتخانه و شورای گسترش همکاری کنند تا فارغ‌التحصیلان کارشناسی به‌ویژه در دانشگاه‌های غیر دولتی و پیام‌نور فاقد مهارت نباشد.

*هیچ آموزشکده فنی و حرفه‌ای در خوزستان راه‌اندازی نشده‌ است

زاهدی بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی هیچ آموزشکده فنی و حرفه‌ای در خوزستان راه‌اندازی نشده‌ است، امیدواریم با تصویب نظام جامع مهارتی در مجلس، بتوانیم در این زمینه کاری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید برای ماندگاری منابع انسانی از بودجه‌ای که در اختیار دولت است سهمی تخصیص داده شود، گفت: در واقع اگر از سهم نفت تنها یک هزارم درصد برای ماندگاری منابع انسانی آن هم به‌صورت اولویت‌بندی لحاظ شود، در حل مشکل تامین اعضای هیئت علمی دانشگاه بسیار موثر است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر طرح نظام جامع آموزش مهارتی امسال جمع بندی و حدود چهار تا پنج ماه آینده به صحن علنی مجلس ارائه شود، یقیناً تحولی در کشور ایجاد می‌کند.

وی همچنین با اشاره به نسبت بسیار پایین استاد به دانشجو در دانشگاه‌های پیام‌نور گفت: باید پیام‌نور را از این روند فعلی خارج کنیم زیرا به ضرر کشور کار می‌کند و در آینده با خیل عظیم بیکاران فارغ‌التحصیل پیام‌نور و دانشگاه آزاد، دچار مشکل خواهیم شد.

وی با بیان این‌که معتقدم 75 درصد آموزش عالی کشور باید به سمت نظام مهارتی هدایت شود، افزود: برای این منظور اگر حداقل 25 درصد آموزش عالی کشور در مرزهای دانش کار کنند، کفایت می‌کند.

انتهای پیام/72001/غ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول