اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آیین گرامیداشت روز معمار ایران مطرح شد

ضرورت بازگشت به معماری کهن ایرانی

در آیین گرامیداشت روز معمار ایرانی و نکوداشت شیخ بهایی در قزوین درباره ضرورت بازگشت به معماری کهن ایرانی و اهمیت این موضوع بحث، تحلیل و تأکید شد.

ضرورت بازگشت به معماری کهن ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیین گرامیداشت روز «معمار ایرانی، هنر ایرانی، مکتب ایرانی» و نکوداشت شیخ بهایی در قزوین برگزار شد.

توجه به ساختارهای اجتماعی مهم‌ترین رسالت معماران

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت روز معمار، رشته معماری را در بین هفت رشته اصلی مهندسی ساختمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار دانست و گفت: اهمیت معماری به حدی است که دو روز از سال به نام معمار نامگذاری شده است.

علی‌ فرخزاد بر لزوم توجه به معماری کهن و اسلامی در احداث ساختمان‌های کوچک و بزرگ امروزی تأکید کرد و افزود: توجه به ساختارها و نیازهای اجتماعی هر شهر از مهم‌ترین رسالت‌های معماران متخصص امروزی است که خوشبختانه تعداد آنها به نسبت سال‌های گذشته افزایش خوبی داشته است.

وی تأکید کرد: تحول در عرصه معماری به خصوص در سیما و منظر شهری، نما و دکوراسیون داخلی از مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های کاری تمامی مهندسان معمار و مدیران مربوط در کشور باید باشد.

تلفیق با هنر رمز ماندگاری معماری ایران

رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان قزوین نیز در این مراسم اظهار کرد: معماری اصلی‌ترین هنر در بین هنرهای هفتگانه محسوب می‌شود، چراکه دیگر هنرها در کالبد معماری جلوه‌گر شده است.

محمدرضا نوروزیان با ابراز تأسف از اینکه شهرها و ساختمان‌های امروزی به کسالت، سیاهی و بی هویتی دچار شده‌اند، بیان کرد: جای تأسف است که مهندسین معمار به تاریخ متمدن کشور در حوزه معماری و شهر بی توجه هستند، در حالیکه بزرگان و گذشتگان این مهم را به خوبی متوجه شده بودند.

نوروزیان سپس معماری را در ارتباط با هنر معنادار و ماندگار برشمرد و افزود: خانه هنرمندان استان قزوین باید با همکاری انجمن‌های هنرهای هفت‌گانه تأسیس شود و تعاملی که با سایر انجمن‌های مربوط به وجود می‌آید، حوزه فرهنگ و هنر قزوین در سطح کشور مطرح خواهد شد و شهرسازی و معماری قزوین، گذشته پر افتخار خود را احیا خواهد کرد.

رئیس انجمن صنفی مهندسین معمار استان قزوین در ادامه خواستار افزایش نرخ خدمات مهندسی در استان شد و ادامه داد: طی سال‌های اخیر در این بخش افزایشی به خصوص در قزوین صورت نگرفته است و این درحالی است که تعرفه خدمات مهندسی معماری در این استان پایین‌ترین نرخ کل کشور است.

وی ادامه داد: دستورالعمل ماده 117 و ماده 12 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در خصوص معماری در استان قزوین انجام نمی‌پذیرد.

نوروزیان اذعان داشت: انجمن صنفی معماری استان قزوین از فعال‌ترین انجمن‌های صنفی معماری در کشور است و یکی از اهداف مهم انجمن در سال 92 برگزاری نشست مشترک انجمن‌های صنفی مهندسین معمار کشور در قزوین است تا در سایه این حرکت انجمن ملی معماری ایران تشکیل شود.

ارتباط معماری با فرهنگ اجتماع و اقتصاد

عضو هیئت مدیره و رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز در این مراسم با بیان اینکه معماری هر جامعه‌ای نشأت گرفته از تفکر و نگرش آن جامعه است، عنوان کرد: تغییر در نگرش افراد و به خصوص مهندسان بر نحوه معماری و ساختمان سازی‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

حامد مانی‌فر یادآور شد: معماری یک جریان میان رشته‌ای است که با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مرتبط است.

مانی‌فر در ادامه با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان طی پنج دوره فعالیت خود سه موضوع مهم را در دستور کار خود قرار داده است، عنوان کرد: توجه به ارتقای جایگاه معماری قزوین در جهان نخستین هدف تلقی می‌شود که با برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و مسابقات تخصصی ممکن خواهد شد و در این راستا مسابقه طراحی ساختمان نظام مهندسی ساختمان شهرستان بویین زهرا در آینده برگزار می‌شود.

ارتباط معماری و موسیقی در بناهای به جا مانده از گذر تاریخ

مهندس معمار و استاد موسیقی ایرانی در این برنامه درباره ارتباط بین معماری و موسیقی گفت: بناها و عمارت‌های گنبدی شکل و کاشی کاری شده ایرانی و اسلامی نماد کاملی از تلفیق تحسین برانگیز این دو حوزه هستند چراکه با سمع و بصر انسان ارتباط برقرار می‌کنند.

حسام‌الدین سراج با بیان اینکه معماری مدرن با خط کش، مقیاس و اندازه سر و کار دارد، افزود: در مقابل معماری کهن پرگار را نیز به خدمت می‌گرفته، چراکه تنها به اندازه‌ها توجه نداشته و در نگاه معماران، تناسب عمارت و نما مورد توجه قرار می‌گرفته است.

سراج در ادامه ضمن برشماری تفاوت‌های موسیقی و معماری یادآور شد: معماری، موسیقی مکان و موسیقی، معماری زمان است؛ معماری فضای مادی و معنوی ایجاد می‌کند ولی موسیقی تنها به فضای معنوی می‌پردازد از سویی معماری ثابت و موسیقی متحرک است.

ناهماهنگی معماری امروزی با جامعه شهرنشین

یک شهرساز و نظریه پرداز که در این مراسم حضور پیدا کرده بود، درباره معماری شهری صحبت کرد و گفت: اصولا معماری و شهر جزو لاینفک یکدیگر هستند و اگر روزی این دو از یکدیگر جدا شوند دیگر کاربردی نخواهند داشت.

شهاب کاتوزیان یادآور شد: هر شهر از لایه‌های مختلف تشکیل شده و معماران باید به لایه‌های تاریخی شهر توجه کنند، مانند شهرهای پکن و رم که دارای معماری زنده و هماهنگی هستند.

استاد دانشگاه‌های تهران و رم با تأکید بر اینکه شناخت شهر نخستین وظیفه‌ای است که برای هر معمار تعریف می‌شود، عنوان کرد: اگر اطلاعات پیرامونی افزایش یافته و نیاز مخاطب و مردم جامعه شناسایی شود، مهندس معمار توانسته مرحله ابتدایی و مهم کار خود را به درستی انجام داده و پس از آن کار طراحی و ساخت بناهای هماهنگ و ایده آل را در دستور کار قرار دهد.

کاتوزیان با اشاره به تاریخ و تمدن شهر قزوین و اینکه در عهد صفوی پایتخت ایران شناخته می‌شده است، افزود: آثار بی‌نظیری در این شهر با پیشینه چند هزار ساله مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد هنر معماری در بین مردمان در خاک آرمیده این خطه، از جایگاه والایی برخوردار بوده است.

وی ساخت بناهای جدید، برج‌ها و آسمان خراش‌ها در مجاورت بافت کهن هر شهر را موجب آسیب رساندن به تمدن و تاریخ آن شهر دانست و گفت: متأسفانه این روند مأیوس کننده در برخی شهرهای تاریخی مشاهده می‌شود که لازم است مسئولان و متولیان مربوط برنامه‌های شهرسازی خود را مورد تجدید نظر قرار دهند.

ایده‌پردازی مهم‌ترین هنر معمار است

یک استاد دانشگاه نیز در موضوعی با عنوان «معماری فراتر از معماری» به بررسی مشکلات معماری معاصر ایران پرداخت.

علی کرمانیان با تأکید بر اینکه معماری در کشورهای در حال پیشرفت همچون ایران باید مسیر متعالی‌تری را طی کند، اظهار داشت: معماری دارای ابعاد مختلفی است که اگر تمامی این بخش‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند معنا و مفهوم واقعی پیدا می‌کند.

کرمانیان تربیت معماران متخصص و متعهد در کشور را از وظایف خطیر دانشگاه‌ها برشمرد و ادامه داد: با این اقدام می‌توان به آینده معماری و شهرسازی امیدوار بود.

وی همچنین ایده پردازی را از مهم‌ترین کارهای یک معمار برشمرد.

این استاد دانشگاه سپس بر لزوم توجه به مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله تأکید کرد و گفت: آگاه سازی مسئولان و مردم و اینکه مرجع و دستگاهی در کشور با اجرای برنامه‌ها و اقدامات کارسازی مسئولیت گوشزد کردن این امر خطیر را بر عهده بگیرد، از ضروریات است.

کرمانی یادآور شد: اگر معتقدیم که حوزه معماری در کشور با مشکل مواجه است باید تلاش خود را دوچندان کنیم و نواقص را به حداقل برسانیم.

ضرورت شناخت صحیح از آداب و رسوم اقوام ایرانی در معماری

فرزانه کابلی استاد هنر حرکت و بازیگر نیز در این مراسم با اذعان به وجود ذخایر غنی هنر حرکت در فرهنگ و تمدن ایران، گفت: متاسفانه به این ظرفیت عظیم توجهی نشده است و درک درستی از آیین‌ها و آداب و رسوم اقوام مختلف ایران در این زمینه نیست.

محمدعلی ساربان‌ها عضو هیئت مدیره خانه تئاتر ایران و هادی مرزبان کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون نیز از دیگر میهمانان این مراسم بودند که توسط انجمن صنفی مهندسین معمار استان قزوین از آنان تجلیل به عمل آمد.

همچنین در رشته مهندسی معماری، معماری تجربی، موسیقی، تئاتر، خوشنویسی، شعر، نقاشی و عکاسی از پیشکسوتان هنرمند استان قزوین تقدیر به عمل آمد.

در پایان نیز گروه موسیقی سماع، برگزیده جشنواره موسیقی فجر بر روی سن آمفی‌تئاتر قطعاتی از موسیقی ایرانی را اجرا کردند.

این مراسم به همت انجمن صنفی مهندسین معمار استان و سازمان نظام مهندسی ساختمان و با حضور معماران و هنرمندان مطرح کشور، معاونان عمرانی و توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار، رؤسای انجمن‌های موسیقی، نمایش، هنرهای تجسمی و دیگر مدیران و مهندسین معمار در قزوین برپا شد.

انتهای پیام/2667/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول