اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در زاهدان:

تولید تنها راه توسعه کشور است

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تولید تنها راه پیشرفت، توسعه و رشد اقتصادی کشور و حل معضل بیکاری، کاهش نرخ تورم، کاهش آلام اجتماعی، اخلاقی و سیاسی در جامعه است.

تولید تنها راه توسعه کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، حجت‌الاسلام محمد‌حسن ابوترابی‌فرد پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: فقدان انضباط مالی مطلوب در بودجه‌ریزی، نداشتن بودجه عملیاتی و نگاه به سرمایه حاصل از فروش نفت و میعانات گازی به عنوان درآمد، سبب نابسامانی‌های اقتصادی در سطح کشور شد.

وی افزود: آنچه با فروش نفت و گاز به دست می‌آوریم سرمایه ملی است نه درآمد برای هزینه‌های کشور، باید این سرمایه را حفاظت کرده و زمینه رشد و افزایش آن را فراهم کنیم و چنانچه مدیریت بودجه‌ریزی ما عملیاتی و با نگاه کامل و دقیق به اسناد بالادستی نظام به ویژه برنامه توسعه کشور باشد و از تصمیمات بخشی و منطقه‌ای پرهیز شود به سرعت به سمت تحقق اهداف برنامه پیش خواهیم رفت.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید دستگاه‌های اجرایی کشور را متناسب و متوازن با وظایف حاکمیتی بنماییم نباید وارد حوزه تصدی‌گری شده و بر هزینه‌های کشور بیفزاییم، باید بیشتر افزایش درآمدهای غیرنفتی از محل درآمدهای مالیاتی حاصل از گمرکات و درآمدهای مالی در کشور فراهم شود.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: برای افزایش درآمدهای غیرنفتی باید تمام توجه خود را معطوف به تولید بدانیم، تولید تنها راه پیشرفت، توسعه و رشد اقتصادی کشور و حل معضل بیکاری، کاهش نرخ تورم، افزایش ارزش پول ملی، ارتقا کرامت انسانی و نهادینه شدن فرهنگ و کاهش آلام‌های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی در جامعه است.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به جایگاهی که در تراز جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت‌های انبوه ایران است باید با افزایش منابع صندوق توسعه ملی، با کاهش هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی و قطع رابطه نفت و بودجه و با هدایت منابع شبکه بانکی کشور به سمت تولید کالا و خدمات، راه را برای تبدیل ایران به یک کارخانه بزرگ تولید هموار کنیم.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: این حقیقت است که در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی دارای مزیت‌های نسبی استثنایی هستیم مثلاً در حوزه ترانزیت، مزیت ایران در مقایسه با سایر کشورها استثنایی است.

*سیستان و بلوچستان رتبه نخست ترانزیت کالا را در کشور دارد

ابوترابی‌فرد عنوان کرد: از نظر موقعیت ترانزیت کالا، سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور را دارد، زیرا نزدیک‌ترین نقطه در خاک گسترده ایران به آب‌های آزاد در این استان قرار دارد و می‌تواند به عنوان خط ترانزیتی کالا برای برخی کشورهای همسایه از جمله هند و پاکستان و خلیج فارس به سوی کشورهای شمال ایران نقشی اساسی داشته باشد.

وی گفت: کشور پاکستان درخواست دارد از خاک سیستان و بلوچستان برای انتقال کالا از جنوب پاکستان به شمال پاکستان و شمال غربی پاکستان به واسطه امنیتی که در سیستان و بلوچستان است استفاده کند و در کنار مزیت‌ ترانزیتی، ما جزو چند کشور جهان هستیم که از حضور توریست برخورداریم.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ذخایر انبوه نفت و گاز برای تولید فرآورده‌های نفت و گاز و میعانات گازی ایران را در یک جایگاه اساسی قرار داده است.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: باید در گام نخست، ایران در این زمینه تولیدکننده اول منطقه و در گام دوم تولیدکننده برتر میعانات گازی در سطح جهان باشد که با اندوخته‌های علمی چهره‌ها و مفاخر دانشگاه‌ها، همت و تلاش کارآفرینان هوشمند قطعاً این هدف دست‌یافتنی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان گفت: قسمتی از خاک این استان می‌تواند به پرورش گیاهان و محصولات گلخانه‌ای با بالاترین ارزش افزوده و کمترین هزینه‌های تجارب علمی که در این عرصه از آن برخورداریم اختصاص یابد.

* ایران را به یک مدل اقتصادی قابل عرضه تبدیل کنیم

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امیدواریم که ایرانی که امروز یک قدرت بزرگ سیاسی، یک قدرت بزرگ دفاعی و تاثیرگذار فرهنگی در عرصه بین‌المللی است، به یک قدرت بزرگ اقتصادی و یک مدل قابل عرضه در زمینه اقتصادی همراه با عدالت و کاهش شکاف طبقاتی تبدیل شود.

ابوترابی‌فرد با اشاره به تعدد نامزدهای اصولگرا برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در نهایت با ائتلاف اکثریت برای رسیدن به یک مدل در تلاش هستیم و از همدیگر حمایت می‌کنیم.

وی در زمینه سیاست خارجی ایران بیان داشت: باید راهبرد سیاست خارجی خود را بر اساس گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق و در چارچوب مصالح و منافع ملی تعیین کنیم و با کشورهای همسایه و تاثیرگذار در صحنه بین‌المللی روابط معقولی در چارچوب منافع ملی داشته باشیم.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: باید دستگاه سیاست خارجی کشور در دولت یازدهم نگاهش معطوف به دو مقوله کلیدی اقتصاد و سیاست شود.

ابوترابی‌فرد در پایان اذعان داشت: بر این باور هستیم که نقش دستگاه سیاسی در رشد اقتصادی بسیار مهم است که تاکنون آن‌طور که باید به آن توجه نشده است.

انتهای پیام/75004/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول