اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان:

نهال‌کاری تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان پایان یافت

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان از پایان یافتن عملیات کاشت فضای سبز 23 هکتاری تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان خبر داد.

نهال‌کاری تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان پایان یافت

خسرو اعتماد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: عملیات کاشت 16 هزار اصله نهال در 23 هکتار از اراضی تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان که از ششم اسفندماه 91 آغاز شده بود به پایان رسید.

وی افزود: با اتمام کار کاشت عملیات قیم‌گذاری نهال‌های اکالیپتوس با حضور اعضای جمعیت کویر سبز کاشان آغاز شده که انتظار می‌رود تا اواسط اردیبهشت ماه به اتمام برسد.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان در خصوص چگونگی ایجاد فضای سبز در محوطه تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان ابراز داشت: با آغاز عملیات اجرای سیستم فاضلاب شهری در کاشان و جانمایی محل تصفیه‌خانه آن، مسئولان با ایجاد فضای سبز با این وسعت موافقت کرده و مساعدت‌های لازم در این خصوص صورت گرفت.

اعتماد در مورد نحوه کاشت و تهیه نهال در این تصفیه‌خانه بیان داشت: مبلغ پرداختی برای 16 هزار اصله نهال از گونه‌‌های اکالیپتوس، زیتون تلخ، سنجد، کاج، سرو، پیراکانتا و شمشاد تنها 6 میلیون تومان بوده که بیشتر گیاهان از طریق مرکز تولید نهال اداره منابع طبیعی شهرستان تهیه شده و تعداد 4 هزار اصله نهال نیز از مراکز تولیدی نهال خارج از استان با هزینه‌ای کمتر از یک سوم هزینه نهال‌کاری‌های داخل استان تأمین شده است.

وی از دلایل انتخاب این گونه‌های گیاهی خاص را بررسی شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت گیاهان به خشکی، معطر بودن و توجیه اقتصادی در دراز مدت دانست.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان خاطرنشان کرد: درختان سنجد و طاووسی با طول گل‌دهی 15 روزه باعث ایجاد بوی مطبوع در محیط تصفیه‌خانه می‌شوند و گیاه اکالیپتوس نیز می‌توانند در جذب گازهای آزاد شده سیستم تصفیه‌خانه مؤثر بوده و همچنین به واسطه سرعت رشد بالا و استفاده چوب آن در صنعت و برگ در پزشکی دارای سودمندی ویژه‌ای است.

اعتماد اضافه کرد: وجود گیاهانی چون سرو و کاج نیز به دلیل همیشه سبز بودن و مقاومت بالا در برابر خشکی و گرما و تلفیق آنها با گیاهان درختچه‌ای شمشاد و پیراکانتا محیط مناسبی را برای کارگران مشغول به کار در این تصفیه‌خانه فراهم می‌آورند.

وی با اشاره به آبیاری نهال‌ها در حال حاضر با استفاده از تانکر عنوان کرد: مراحل مطالعاتی اجرای سیتم آبیاری قطره‌ای به پایان رسیده و مسئولان تصفیه‌خانه در حال لوله‌گذاری و اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای هستند که انتظار می‌رود پیش از آغاز فصل گرما این طرح به مرحله بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان به چگونگی تأمین آب مورد نیاز برای فضای سبز نیز اشاره و ادامه داد: به دلیل وجود برخی مواد شیمیایی قابل جذب در آب تصفیه‌خانه نمی‌توان از آن برای آبیاری صیفی‌جات و سبزی‌جات بهره برد، ولی استفاده از آن برای آبیاری  گیاهان غیر مثمر و  فضای سبز شهری محدودیتی را به دنبال ندارد و در این شرایط حتی به دلیل وجود برخی مواد در داخل آب، مواد غذایی لازم برای گیاهان نیز برطرف می‌شود.

اعتماد با اذعان به مشکل کمبود آب در منطقه کویر و محدود بودن تنوع گیاهان خاص در این منطقه ابراز داشت: در سال 1385 گیاه زیتون تلخ را برای فضای سبز کاشان معرفی کردیم، اما امروز شاهد کشت تک گونه‌ای این گیاه در فضای سبز شهری هستیم که این اقدام مسئولان خطر بزرگی برای فضای سبز شهری محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم تلفیق فضای سبز کاشان با سایر گونه‌های گیاهان کویری به ویژه عناب یادآور شد: کاشت چمن در شهر به دلیل مصرف بالای آب، کمبود منابع آب زیرزمینی و وجود دریاچه نمک در منطقه می‌تواند موجب هجوم آب‌های شور به منابع آب شیرین شود و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی وقوع این خطر بزرگ را تسریع می‌کند.

این مسئول احداث مرکز تولید و تکثیر گیاه عناب را از برنامه‌های آینده خود و جمعیت کویر سبز کاشان ذکر کرد و گفت: در گذشته در باغچه اکثر منازل شهر کاشان این گیاه کشت می‌شد، ولی امروز به دلیل عدم توجه تولید‌کنندگان به این گیاه شاهد تولید کم آن و البته قیمت بالای این گیاه هستیم که موجب تمایل نداشتن مردم برای استفاده از این گیاه در فضای سبز شده است.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان از حمایت و همکاری مدیر منابع طبیعی شهرستان کاشان و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب این شهرستان قدردانی کرد و خواستار توجه بیشتر و حفظ منابع خدادادی به خصوص فضای سبز شد.

جمعیت کویر سبز کاشان یک تشکل مردمی است که تاکنون به ایجاد 200 هکتار فضای سبز در کاشان و مناطق اطراف مبادرت کرده است.

انتهای پیام/63010/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول