اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ام‌القرای جهان تشیّع در سوگ شهادت اول بانوی عالم می‌گرید

همزمان با روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شهر قم غرق ماتم و عزاست.

ام‌القرای جهان تشیّع در سوگ شهادت اول بانوی عالم می‌گرید

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، شهر مقدس قم یکپارچه سیاه‌پوش شده و مردم با حضور در دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به اقامه عزا می‌پردازند.

نقاط مختلف شهر مقدس قم یکپارچه عزا و ماتم است و مردم در قالب دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری در غم شهادت مظلومانه ام‌ابیها حضرت صدیقه کبری(س) اشک ماتم می‌‌ریزند.

هیئت‌‌ها، دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از صبح امروز به سمت حرم حضرت معصومه(س) رفته و شهادت فاطمه زهرا(س)‌ را به کریمه اهل ‌بیت(س) تسلیت گفتند و حرم این بانوی بزرگوار مملو از عزاداران است.

همچنین در بیوت مراجع عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری نیز مراسم عزاداری با حضور روحانیون و اقشار مختلف مردم در حال برگزاری است.

مردم مومن و خداجوی قم شب گذشته و به‌ صورت گسترده در اماکن مقدسه، حسینیه‌‌ها، مساجد، تکایا و دیگر نقاط قم گردهم آمده و در سوگ شهادت حضرت زهرا(س) به عزا نشستند.

هیئت‌های عزاداری هم‌اکنون با ورود به حرم کریمه اهل ‌بیت(س) نداهای «ای خدا دادم ز کف هم غنچه و هم لاله را آه و صد واویلتا، محسن شش ماهه و زهرای هجده ساله را آه و صد واویلتا»، «فاطمه رفتی و خون از ماتمت دل‌ها شده محشر کبری شده، شوهر مظلوم تو بی‌ مونس و تنها شده محشر کبری شده»، «ای فاطمه جان خیز و نگر ساقی کوثر امان از دل حیدر، شد بیت ولا غرق عزا در غم مادر امان از دل حیدر»، «از غمت زانوی خود را به بغل می‌گیرم بی تو من می‌میرم، بعد تو فاطمه جان از همه عالم سیرم بی تو من می‌میرم» و «دیگر علی تنها شده، مدینه بی زهرا شده» را سر می‌دهند.

گزارش خبرنگار فارس حاکی از این است که خیابان‌های اطراف حرم حضرت معصومه(س) به ویژه خیابان ارم مملو از جمعیت شده است و سوگواران فاطمی در حال عزاداری هستند.

همچنین در آستان مقدس امامزاده طیب و طاهر(ع) مراسم تعزیه‌خوانی به مناسبت سالروز شهادت این بانوی مکرمه اسلام توسط برخی از هنرمندان دلسوخته و عزادار اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد.

از دقایقی دیگر مراسم ویژه صبح شهادت حضرت زهرا(س) با سخنرانی حجت‌الاسلام بیگدلی و حجت‌الاسلام اویسی و مداحی حاج حسن شالبافان برگزار می‌شود.

همچنین طبق برنامه اعلام شده قرائت خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) در ساعت 11 و 30 دقیقه توسط حجت‌الاسلام حسینی خراسانی در شبستان امام خمینی(ره) از دیگر مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) است.

ویژه برنامه شام شهادت ام‌ابیها(س) نیز پس از نماز مغرب و عشا با سخنرانی حجت‌الاسلام برادران و مداحی حاج عباس حیدرزاده برگزار می‌شود.

همچنین ویژه برنامه شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شب گذشته در حرم حضرت معصومه(س) با حضور عزاداران و زائران و با سخنرانی حجت‌‌الاسلام سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و نوحه‌سرایی سید مهدی میرداماد برگزار شد.

وی ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه اظهار کرد: با توجه به اینکه این بانوی بزرگوار جامعه همه فضایل و خوبی‌ها است ما نمی‌توانیم تمام عظمت وی را درک کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه عمر حضرت زهرا(س) کوتاه بوده است اما درس‌های فراوانی برای زندگی بشر دارد، تصریح کرد: در قرآن و روایات فضایل و مناقب بی‌شماری برای ام‌ابیها(س) بیان شده است.

وی با تاکید بر اینکه حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسین(ع) و امام حسن(ع) اهل‌ بیت پیامبر اکرم(ص) هستند، اضافه کرد: در سوره کوثر از زهرای مرضیه(س) به عنوان خیر کثیر یاد می‌شود که دشمنان وی را ابتر می‌داند.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه نسل رسول‌الله با وجود حضرت زهرا(س) ابتر نماند، خاطرنشان کرد: خداوند اراده کرد این مکتب از طریق ام ابیها(س) پایدار بماند.

وی با تاکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) بسیار به حضرت زهرا(س) علاقه داشت، تصریح کرد: رسول خدا(ص) هرگاه زهرای مرضیه(س) به خانه وی وارد می‌شد، از شدت علاقه بسیار وی را می‌بوسید و می‌گفت بوی بهشت را از زهرا(س) استشمام می‌کنم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه شخصیت حضرت زهرا(س) در شعب ابیطالب شکل گرفت، خاطرنشان کرد: این دختر در طفولیت نقش مادری برای پیامبر اکرم(س) داشت.

در مسجد مقدس جمکران و میعادگاه عاشقان مهدوی مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور خیل عزاداران و سوگواران برگزار شد و شرکت‌کنندگان شهادت مادر حضرت ولی‌عصر(عج) را به ایشان تسلیت گفتند.

حجت‌الاسلام محمد گنجی در این مراسم با اشاره به تبیین ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: ام ابیها با تمام سختی‌هایی که در زندگی کشید اما همیشه راضی بود و خدا را شکر می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه سبک زندگی حضرت زهرا(س) باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید سیره ائمه معصومین(ع) را به طور عملی و کاربردی در زندگی اجرا کنیم.

زندگی‌نامه حضرت زهرا(س)

نام فاطمه یادآور هدایت و نجات است، خداوند نام او را فاطمه گذاشت زیرا او تمامی دوستانش را از آتش جهنم در امان خواهد داشت و از بهشت دنیایی تشیع خود به جنت اخروی رضوان خدا در خواهد آمد.

ام‏ابیها و ام‏‌النّبى از کنیه‌های آن حضرت و صدیقه، مبارکه، طاهره، راضیه، مرضیه، زکیّه، محدّثه و بتول از القاب حضرت فاطمه زهرا(س) محسوب می‌شوند.

حضرت زهرا(س) در تاریخ بیستم جمادى الآخره سال پنجم بعثت در مکه معظمه تولد یافتند در حالی که برخى سال تولد آن حضرت را، دوم بعثت و برخى دیگر پنج سال قبل از بعثت پیامبر (ص)، سالى که قریش، کعبه را تجدید بنا کرد، می‏‌دانند. آن حضرت، آخرین دختر پیامبر اکرم (ص) و محبوب‏ترین آنان نزد رسول خدا (ص) بود.

مادر ایشان حضرت خدیجه کبری بوده و این بانوى مکرّمه که ام‌‏المؤمنین و جدّه ائمه‏‌ معصومین(ع) به شمار می‌رود، نخستین همسر و یاور پیامبر اکرم(ص) یعنی حضرت علی(ع) است.

حدود 9 سال حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) با یکدیگر زندگی مشترک داشتند که حاصل آن امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع)، ام کلثوم و زینب کبری(س) است.

در آخر اندوه مرگ پیامبر و غم جانکاه انحراف امت و مظلومیت خاندان پیامبر او را به بیت‌الاحزان سوگ مرگ فضائل برد و بر هدر رفتن زحمات پیامبر اکرم و رزمندگان جان نثار دین به ویژه امام علی (ع) زانوی غم در بغل گرفت و بر از سرگیری مناسبات جاهلی در جامعه اسلامی اشک‌ها ریخت.

سرانجام بعد از قریب به سه ماه دفاع از حریم ولایت و ارشاد مردم، با دلی غمبار از سران انحراف و مردم ناسپاس بدرود حیات گفت و برای توجه جهانیان به تامل در حوادث ناگوار صدر اسلام دستور به مخفی نگه داشتن قبرش و عدم اجازه حضور سرکرده‌های انحراف در تشییع جنازه و نماز بر پیکر مطهرش را داد.

مخفی ماندن قبر مطهر فاطمه(س) باید تا قیامت و قیام فرزند عزیزش حضرت مهدی(عج) مخفی بماند تا سندی زنده بر مظلومیت آن بانو و گواهی بر ظلم و ستم قاتلین او باشد. اما راویان نکته‌سنج و عاشقان هوشمند که بوی تربت فاطمه را می‌شناسند از لا به ‏لای کلمات ائمه اطهار و صفحات تاریخ به جستجوی قبر مطهر آن بانوی مظلومه برآمدند و به گمانی قریب به یقین آن را در خانه خودش یافتند.

از فاطمه زهرا(س) روایاتی به جهان اسلام تقدیم شده که یکی از بهترین میراث آن حضرت در خطوط تاریخ است ولی افسوس که دفتر روزشمار تاریخ زندگانی‌اش برای ابد بسته شده و دیگر سخنی بر آنها اضافه نشده است.

انتهای پیام/78008/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول