اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آغاز ثبت نام از دوشنبه آینده/لزوم سکونت کاندیداها در حوزه انتخابیه

فرماندار کاشان جزئیات شرایط کاندیداهای شوراها را اعلام کرد

معاون استاندار اصفهان با اشاره به آغاز ثبت نام داوطلبان شورای اسلامی شهر کاشان از دوشنبه هفته آینده 26 فروردین ماه، به ذکر جزییات شرایط ضروری برای کاندیداهای این انتخابات پرداخت.

فرماندار کاشان جزئیات شرایط کاندیداهای شوراها را اعلام کرد

علیرضا جوادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: در راستای اجرای ماده 45 قانون انتخابات و ماده 45 آیین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر، امر ثبت نام از داوطلبان عضویت در شورای اسلامی کاشان از دوشنبه هفته آینده 26 فروردین ماه تا اول اردیبهشت ماه به مدت هفت روز انجام می‌شود. 

وی افزود: واجدین شرایط قانونی می‌توانند همه روزه در وقت اداری با در دست داشتن اصل کارت ملی،  شناسنامه عکس‌دار، چهار قطعه عکس 3 در 4 جدید، دو نسخه تصویر همه صفحه‌های شناسنامه و کارت ملی، اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی، اصل و تصویر مدرک تحصیلی معتبر و ارائه گواهی قبول استعفا برای اشخاصی که مشمول ماده 28 قانون انتخابات هستند به فرمانداری شهرستان کاشان مراجعه کنند.

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه با استناد به ماده 26 قانون انتخابات، داوطلبان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط لازم باشند ابراز داشت: تابعیت کشور جمهوری اسلامی، دارا بودن حداقل 25 سال تمام، اعتقاد و التزام به اسلام و ولایت مطلقه فقیه، ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حداقل مدرک فوق دیپلم یا معادل آن برای شورای شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت و داشتن حداقل مدرک لیسانس یا معادل آن برای شورای شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت به همراه کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی و یا کارت معافیت دائم از خدمت برای آقایان از جمله شرایط داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهر به شمار می‌رود.

به گفته وی، برابر قانون اشخاص جانباز، آزاده، یا فرزند شهید از برخورداری یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره‌مند می‌شوند.

جوادی یادآور شد: اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه، اعضای شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار کنند تأکید کرد: تغییر محل سکونت هر یک از اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت وی می‌شود.

فرماندار کاشان خاطرنشان کرد: در ماده 28 قانون انتخابات، شرایط شغلی اشخاصی که به دلیل مقام و شغل خود از داوطلب شدن برای شوراهای اسلامی محروم هستند ذکر و تأکید شده آنان در صورتی مجاز به کاندیدا شدن در انتخابات هستند که پیش از ثبت نام از سمت خود استعفا کرده و به هیچ وجه در پست‌های ذکر شده قرار نداشته باشند.

جوادی سپس به ذکر جزییات ماده 28 قانون انتخابات پرداخت و افزود: قانون حتی مقام‌های عالی رتبه‌ای چون رئیس جمهور، نمایندگان خبرگان رهبری، وزرا، رئیس قوه قضائیه، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور و استانداران به همراه معاونان و مشاوران آنان نیز مجاز به کاندیدا شدن برای انتخابات شوراها در صورت حفظ مسئولیت کنونی خود نیستند. 

 وی، رئیس دیوان محاسبات کشور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس جمعیت هلال احمر، فرمانداران، شهرداران، مدیران کل، سرپرستان ادارات کل همراه با معاونان‌شان قادر به کاندیداتوری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در صورت عدم استعفا از مقام فعلی خود نیستند. 

به گفته وی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، رئیس دیوان عدالت اداری، دادستان دیوان محاسبات، سرپرست نهضت سوادآموزی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، مدیران کل تشکیلات ستادی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و ادارات دولتی و سایر رؤسا، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسئولیت آنان به کل کشور تسری دارد از کاندیدا شدن و عضویت در شوراهای اسلامی سراسر کشور محروم هستند مگر آنکه پیش از فرآیند ثبت نام از سمت خود استعفا کنند.

جوادی همچنین از شاغلین نیروهای مسلح، رؤسای سازمان‌ها و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح، دبیر هیئت دولت، رؤسای دفاتر سران سه قوه، رؤسا و سرپرستان سازمان‌های دولتی، رؤسای دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسای کل و مدیران عامل بانک‌ها، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، سرپرست بنیاد شهید، سرپرست بنیاد مسکن، سرپرست کمیته امداد امام، رؤسای سازمان‌ها و مدیران عامل شرکت‌های دولتی به عنوان مشاغلی نام برد که نمی‌توانند در صورت حفظ مسئولیت‌شان برای نامزدی انتخابات شوراها اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بخشداران، دادستان‌ها، دادیارها، بازپرس‌ها، قضات، رؤسا، سرپرستان و معاونان سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، نهادها و مؤسسات دولتی و یا وابسته به دولت که از بودجه عمومی به هر میزان استفاده می‌کنند به همراه رؤسا، مدیران و سرپرستان استان، شهرستان و بخش برای نامزدی و عضویت در شوراهای اسلامی واقع در محدوده منطقه(استان،‌ شهر و بخش) محل خدمت خود باید قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا کرده و به هیچ وجه در پست‌های ذکر شده شاغل نباشند.

جوادی در ادامه شهرداران، مدیران مناطق شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته و شاغلین در شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آن و همچنین دهیاران و شاغلین در دهیاری را عناوین مشاغل دیگری ذکر کرد که نمی‌توانند با وجود سمت فعلی خود برای کاندیداتوری و عضویت در شورای اسلامی منطقه خدمت خود اقدام کنند.

این مسئول همچنین تصریح کرد: داوطلبان برابر بند چهار ماده 28 قانون، افرادی که به عنوان عضو شوراهای اسلامی انتخاب شوند در مدت عضویت نمی‌توانند در سمت‌های مذکور مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه به استناد ماده 30 قانون هیچ یک از داوطلبان عضویت در شوراها نمی‌توانند هم زمان در بیش از یک حوزه انتخابیه به عنوان داوطلب عضویت در شورا ثبت نام کنند متذکر شد: در غیر این صورت نام این افراد از فهرست داوطلبان حذف و تا پایان دوره از کاندیدا شدن در انتخابات شوراها محروم می‌شوند. 

انتهای پیام/2406/خ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول