اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نیمه دوم فروردین ماه 92

آذربایجان غربی برای استقبال از مسافران آمادگی کامل دارد

آذربایجان غربی با وجودی که به نیمه دوم فروردین ماه سال 1392 وارد شده‌ایم همچنان در انتظار مهمانان و مسافران نوروزی به سر می‌برد.

آذربایجان غربی برای استقبال از مسافران آمادگی کامل دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مناطق مختلف آذربایجان غربی از شمالی‌ترین شهر تا جنوبی‌ترین آن برای استقبال از مهمانان و گردشگران آماده است تا کسانی که در نیمه دوم فروردین ماه عزم سفر کرده و این نقطه از آب و خاک را برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب کرده‌اند لحظات دلنشینی را در آغوش طبیعت سپری کنند.

در گشت و گذار از این استان آثار تمدن و فرهنگ غنی به وضوح دیده می‌شود که همه آنها از قرون گذشته برای مردم به یادگار مانده است، آذربایجان غربی دارای تاریخی کهن و قدمت طولانی است به طوری که در طول تاریخ محل سکونت ادیان مختلف بود به همین دلیل به رنگ زیبا و مقدس ادیان مختلف آراسته شده و در آن کلیسا و مساجد مختلف بنا شده است.

بیش از 400 اثر تاریخی، بقایای بناهای کهن مانند تخت سلیمان تکاب و مناره شمس تبریزی خوی، چشم‌اندازهای طبیعی مانند دریاچه ارومیه، آبشار شلماش و ده‌ها منظره دیگر توجه هر صاحب‌ذوقی را به سوی خود جلب کرده، درس خداشناسی و انسان‌شناسی را به بازدیدکنندگان می‌آموزد تا به قدرت خالق پی ببرند.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های تاثیرگذار و مرزی کشور قلمداد می‌شود که در شمال غربی ایران اسلامی واقع شده است و در کناره شرقی این استان دریاچه ارومیه قرار دارد که هم‌اکنون تحت‌تاثیر عوامل انسانی و کاهش نزولات جوی حیات این نگین آذربایجان در آستانه خطر قرار گرفته است لیکن می‌طلبد اقدامات اساسی در راستای نجات آن انجام بگیرد.

×قلعه‌های آذربایجان غربی

آذربایجان غربی به دلیل داشتن قدمت طولانی از قلعه‌ها و دژ‌های متنوعی برخوردار است به همین دلیل یکی از استان‌های قلعه‌دار کشورمان قلمداد می‌شود به طوری که قلعه‌های این استان به سه نوع قابل تقسیم است قلعه‌هایی که برای حفاظت از املاک و اموال ساخته شده، قلعه‌هایی که همزمان با پدید آمدن شهرهای فئودالی ایجاد شدند و قلعه‌هایی که از نقش تدافعی برخوردار هستند.

قلعه‌ بسطام، قلعه روستای بردوک، قلعه راواز، قلعه دم‌دم، گورچین قلعه، قلعه سنگ کاظم خان از مهم‌ترین قلعه‌های موجود در استان هستند که گویای تاریخ دیرپای این خطه از ایران اسلامی است و سپری شدن زمان‌ها و دوران‌های مختلف بر این استان را تشریح می‌کند و هر کدام از قلعه‌ها از یک دوره خاص سخن می‌گویند.

×رودخانه‌ها و آبشارها

در این استان رودخانه و آبشارهای زیبایی وجود دارد تا جایی که می‌توان گفت منابع آبی سرشار و غنی استان یکی دیگر از زیبایی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان غربی به حساب می‌آید و گردشگران و مسافرانی که از اقصی نقاط کشورمان به این خطه وارد می‌شوند برای بازدید از این مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای خدادادی اقدام می‌کنند.

زرینه‌رود و سیمینه‌رود میاندوآب، مهاباد رود، باراندوز چای، زولاچای، رودخانه ارس، رودخانه زاب و رودخانه گدار از مهم‌ترین رودهای این منطقه به شمار می‌رود همچنین در آذربایجان غربی آبشارهایی همچون آبشار شلماش، آبشار سوله دوکل، سوله ارومیه و قلعه جوق ماکو نیز وجود دارد.

آبشار شلماش که در نزدیکی شهرستان سردشت قرار دارد دره‌ای زیبا و سرسبز داشته و یکی از سرشاخه‌های رودخانه معروف زاب کوچک نیز قلمداد می‌شود.

چشمه گراوان یکی از چشمه‌های آب معدنی بسیار زیبای شهرستان سردشت است که هر سال تعداد زیادی از گردشگران را در ایام مختلف به ویژه تعطیلات به سوی خود جذب می‌کند.

× مساجد و کلیساها

با توجه به اینکه در آذربایجان غربی پیروان ادیان توحیدی ساکن هستند مراسم اعیاد دینی و مذهبی مانند عید فطر، عید قربان و جشن میلاد مسیح (ع) و .. با عظمت خاصی برگزار شده، اقشار مختلف جامعه در برپایی هر چه‌بهتر این آئین‌ها نهایت همکاری را می‌کنند از طرف دیگر در این خطه از کشورمان مساجد و کلیساهایی با قدمت طولانی نیز وجود دارد.

مسجد جامع ارومیه یکی از بناهای معروف است که در وسط بازار قدیمی ارومیه با شکوه فراوانی بنا شده است که عده‌ای از پژوهشگران معتقد هستند این بنا در ابتدا آتشکده بود بعد از اینکه مسلمانان بر ایران تسلط پیدا کردند مسجد فوق بر روی بنای قبلی ساخته شده است.

کلیسای ننه مریم یکی از کلیساهای قدیمی کشورمان قلمداد می‌شود که کلیسای شرق آشوری نیز خوانده می‌شود، این کلیسا یکی از مهم‌ترین بناهای قدیمی آشوریان مسیحی و قدیمی‌ترین کلیسای آنها نیز محسوب می‌شود، این بنا صحن نسبتا بزرگی دارد و اغلب ساختمان‌های آن در ضلع شرقی احداث شده است.

مقبره امامزاده بکشلوی، مسجد سردار ارومیه، ساختمان شهرداری واقع در میدان انقلاب ارومیه، کلیسای گلپاشین، مدرسه قدیمی هدایت، کلیسای موش‌آباد، یخچال نه‌پله، کلیسای طاطاووس در ده‌ قره‌کلیسا، معبد سنگی در ده شدی دشت زنگنه، آثار تاریخی شهر دامبات، عمارت کلاه فرنگی، دخمه سنگی فرهاد، مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب و .. از جمله آثار تاریخی آذربایجان غربی قلمداد می‌شوند.

دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو، دره جرمی، دره شهدا، سد نازلو، جنگل‌های پردانان، آبشار شر شر، تپه باستانی قلایچی، چمن متحرک چملی، کوه زندان، چشمه یئدی گوز، آب‌گرم شیخ معروف، باغ‌های سیب و گیلاس، مزارع آفتابگردان و گلاب‌گیری مناظر طبیعی آذربایجان غربی هستند که باید معرفی شوند.

انتهای پیام/61002/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول