اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«قرمرض» هزاررنگ شرق مازندران میزبان مسافران نوروزی

چشمه آب معدنی قرمرض یکی از مشهورترین نقاط گردشگری شهرستان نکا به شمار می‌آید که در فاصله 10 کیلومتری شهر نکا در میان روستاهای زرندین علیا و درویشان در جنگلی بسیار زیبا واقع شده است.

«قرمرض» هزاررنگ شرق مازندران میزبان مسافران نوروزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از نکا، معروفیت این چشمه به خاطر خاصیت درمانی کلیوی آب آن بوده که بسیاری از هموطنان را وادار کرده تا از سایر نقاط کشور برای نوشیدن آب این چشمه به منطقه سفر کنند. این چشمه‌ شفابخش شهرستان نکا بر سر راه اصلی ساری - بهشهر قرار دارد و از نکا راهی سمت جنوب و به سوی کوه بالا می‌رود.

در ابتدای این راه ده کوچکی به نام قرمرض قرار دارد که چشمه آب معدنی آن (به اعتقاد اهالی) شفابخش است و در انتهای این راه و در قله کوه، دریاچه کوچک و زیبای استخر پشت (اسطلخ پشت) در مجاورت روستایی به همین نام قرار دارد.

در سال‌های اخیر طرح گردشگری در اطراف چشمه از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به اجرا در آمد و با احداث سرویس بهداشتی، چایخانه، آلاچیق در اطراف چشمه توجه مسافران را بیشتر جلب کرده است.

پارک جنگلی اطراف چشمه قرمرض به مساحت 30 هکتار با همکاری منابع طبیعی و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسید که طی سال‌های آینده بر اهمیت آن افزوده می‌شود.

طول سواحل نکا، حدود پنج کیلومتر است و امکانات مناسب و ساخت و سازهایی نظیر آلاچیق سرویس بهداشتی، دوش آب، امکانات اقامتی، قهوه خانه، پارک کودک و امکانات قایق سواری در ساحل موجود است که آماده پذیرایی از مسافران زیادی از سایر نقاط کشور است.

منطقه زیبا و جنگلی و سرسبز اطراف روستای کوهسار کنده از تفرجگاه‌های مشهور شهرستان محسوب می‌شود و وجود رودخانه‌ای زیبا در این منطقه و نیز جنگلی سرسبز از درختان گونه خزری، هر ساله پذیرای هزاران مسافر از سایر نقاط است.

همچنین از دیگر جاذبه‌های گردشگری می‌توان به جاذبه‌های روستای کوهسارکنده و  امامزاده جعفر (ع) در این روستا اشاره کرد که به جهت کوهپایه‌ای بودن و درختان آزاد اطراف، منطقه مناسبی برای سیاحت و زیارت به شمار می‌رود.

نهالستان چلمردی یکی از نقاط مشهور گردشگری نکا است که  شامل جنگل‌های زیبا در اطراف روستای چلمردی است و در طول سال به ویژه در روزهای تعطیل میزبان شهروندان و مسافران زیادی است که تمایل دارند روز تعطیل را در دامن طبیعت سپری کنند.

چشمه معروف «خربسوت» در جنگل منطقه چلمردی و کرداب واقع شده است و در حدود یک کیلومتر بالاتر از عبور کرداب (جاده چلمردی به روستاهای بالا دست هزار جریب) چشمه زلال با آب خنک در منطقه زیبای جنگلی تشکیل شده و واقع شده است؛ چشمه خربسوت در میان جنگل‌های انبوه، قرار گرفتن در مسیر جاده، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

چشمه مریو یکی از چشمه‌های مشهور مسیر جاده لایی به بندبن در اطراف ورودی فرعی روستای لیمونده است که اغلب گردشگرانی که از این جاده می‌گذرند، مایلند توقفی در کنار این چشمه و منظره زیبای آن داشته باشند.

منطقه استخر پشت، کلنگاه و گردره، چلم کوه و قله نیل کوه، امامزاده پنج تن، تپه نارنج باغ، امامزاده عبدالله اطرب، غار باستانی کمیشان، منطقه گرگتج، امامزاده قاسم چهار سو و امامزاده یحیی روستای سیکا از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان نکا محسوب می‌شود.

انواع بافته‌ها نظیر گلیمچه، جاجیم بافی، چادرشب بافی، گلیم، سازهای سنتی، قالی و...  از صنایع دستی شهرستان نکا محسوب می‌شود.

انتهای پیام/86002/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول