اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از تجربه یک سفر به یاد‏ماندنی به مهدیشهر

کلاه‏های پشمی و انواع نان سنتی؛ در انتظار مسافران نوروزی

اگر می‏خواهید یک سفر به یاد‏ماندنی داشته باشید و در آخر سر، با خود کلاه‏های پشمی و انواع نان سنتی را به سوغات ببرید، می‏توانید به مهدیشهر بیایید و از زیبایی‏های آن لذت ببرید.

کلاه‏های پشمی و انواع نان سنتی؛ در انتظار مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از مهدیشهر، شهرستان زیبا و ییلاقی مهدیشهر در تعطیلات نوروزی و بیشتر ایام سال به ویژه در مناطقی چون شهمیرزاد که شهر نمونه بین‏المللی گردشگری است، پذیرای هزاران نفر از مسافران و هم‏وطنانمان بوده است.

از نمونه سوغات شهرستان مهدیشهر می‌توان به لبنیات منحصر به فرد سنگسری مثل آروشه، لور، وارون، شکلات لبنی چکو (چیکو) و انواع نان سنتی سنگسری، سیب، بادام، آلو و گردوی دربند مهدیشهر، انار و انگور و قیسی درجزین و آلو و گردوی شهمیرزاد در شهرستان مهدیشهر را نام برد.

هنر و صنایع دستی شهرستان مهدیشهر شامل گلیم، پلاس، جاجیم، گلوج، مکرومه، چلوار، ساخته مکنه، کژین شوی، سرگیرا، سرپاره، چپر، کارتی، چارشو و... که به دست زنان سنگسری تهیه می‏شود، همواره در سال‌های گذشته زبانزد بوده است.

فرش دستباف مهدیشهر نیز از جایگاه ویژه‌ای در کشور و در سطح بین‌المللی برخوردار است و در نمایشگاه فرش دستباف آلمان در سال 1372 مقام اول جهانی را کسب کرده است.

در قدیم، فرش دستباف رنگ سنتی و خودرنگ دستباف مهدیشهر مشهور بوده است.

مهم‏ترین هنر دست مردان سنگسری نیز زرگری و چنگوم‌سازی، نقره‌کاری، نمدمالی، چاقوسازی، کلاه‌دوزی از جنس پوست، پارچه، نمدی، پشم شتر، کرک و کلاه فرنگی (شاپو)، چلنگری، گیوه‌دوزی، آهن‌کاری (آلات و ادوات آهنی)، مسگری، درودگری، چینی و سفال سنتی و سنگ‌تراشی بوده که اینک فقط هنرهای تجسمی و سفالگری و کفش دست‌دوز رواج دارند.

انتهای پیام/2249/ی20/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول