اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

امامزاده یعقوب صائین قلعه، مرکزی مستعد برای گردشگری مذهبی

امامزاده یعقوب (ع) صائین قلعه از جمله امامزاده‌های استان زنجان است که همه ساله هزاران نفر از دوستداران به زیارت آن می‌روند.

امامزاده یعقوب صائین قلعه، مرکزی مستعد برای گردشگری مذهبی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، صائین قلعه یکی از شهر‌های استان زنجان با بیش از 20 هزار نفر جمعیت در بخش مرکزی شهرستان ابهر قرار دارد.

این شهر دارای چندین روستای تابعه از جمله «پیر زاغه، خراسان لو، گاو دره، کوه‌ زین، چرگر، جدایقه، ارهان، الگیزیر، داش بلاغ، سرو جهان، خلیفه‌لو» است.

فاصله صائین قلعه از مرکز شهرستان 24 کیلومتر و از مرکز استان 65 کیلومتر است.

از دیرباز باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی صائین قلعه زبانزد عام و خاص بوده و بسیاری از اهالی شهرها و روستاهای اطراف برای کار در این مزارع به این شهر مهاجرت می‌کردند.

این شهر در مشرق سلطانیه قرار دارد که نام قدیمی آن «قهود» بوده است.

در مورد علت تغییر نام این شهر به صائین قلعه یک روایت تاریخی وجود دارد که گویا پس از حمله مغولان به دلیل مقاومت دلیرانه اهالی، مهاجمان لقب «صائین قالا» یا قلعه استوار و مورد احترام را بر این شهر گذاشتند و در زبان ترکی «صائین» برای احترام و ارادت گوینده نسبت به شخص مقابل استفاده می‌شود.

به دلیل تاریخ دیرین صائین قلعه، محوطه و آثار باستانی متعددی در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توان به تپه باستانی علی یورد، تپه باستانی موجود در محوطه امامزاده یحیی، محوطه قدیمی طالیب ایوانی (ایوان طالب)، حوض باستانی گاو دره و همچنین بقعه‌های متبرکه چند امامزاده از جمله امامزداه یعقوب، امامزاده یحیی، ینگه امام (سارا و قاسم) و امامزداه عبدالله اشاره کرد.

*امامزاده یعقوب (ع)

امامزاده یعقوب (ع) در سه کیلومتری جنوبی شهر صائین قلعه و در بالای یک تپه طبیعی قرار دارد.

در شجره‌نامه امامزاده یعقوب (ع) اختلاف نظر وجود دارد، برخی ایشان را از نوادگان حضرت امام جعفر صادق (ع) دانسته‌اند و برخی دیگر بر این عقیده‌اند که امامزاده یعقوب (ع) از اولاد امام موسی‌بن‌جعفر (ع) است.

در کتاب «کنز الانساب» برای امام موسی‌بن‌جعفر (ع) 39 فرزند نوشته‌اند که اول آن‌ها امام رضا (ع) و در ادامه نام حضرت یعقوب (ع) ذکر شده است.

بنا بر تحقیق «شیخ مفید» امامزاده یعقوب (ع) از اولاد امام موسی‌‌بن‌‌جعفر (ع) است. بنابراین با توجه به احتمالات موجود و شجره‌نامه امامزاده یعقوب (ع) نشان می‌دهد که این حضرت فرزند امام موسی‌بن‌جعفر (ع) است.

*معماری بنا

بنای امامزاده دارای پلان مربع مستطیل و بقعه اصلی از قدیمی‌ترین بخش مجموعه، پشت سر فضای هشتی قرار دارد.

این قسمت از نمای بیرونی مربع مستطیل، ولی از بخش داخلی، هشت ضلعی است.

پوشش سقف اتاق آرامگاه از نوع گنبد و در مجموع فضای بقعه از هفت بخش مجزا تشکیل شده و فضای هشتی در طرفین آن دو اتاق به طور قرینه و کاربرد انبار را دارد.

پشت سر فضای هشتی، بقعه اصلی ساخته شده، و پشت سر بقعه اصلی، اتاق بزرگی با پلان مستطیلی با ابعاد 12.5 متر طول و هفت متر عرض کاربری مسجد را دارد.

مجموعه امامزاده یعقوب (ع) به علت توجه مردم از رونق زیادی برخوردار و هجوم زائرین موجب گسترش فضاهای عمومی، زائرسرا، کشتارگاه و آشپزخانه در این مجموعه شده است.

انتهای پیام/2308/ط30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول