اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گنبد امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان نمونه باشکوه بنای ایرانی

امامزاده سید ابراهیم زنجان یکی از امامزاده‌های معروف این استان جلوه متمایزی به شهر بخشیده و در مرکز شهر زنجان خودنمایی می‌کند.

گنبد امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان نمونه باشکوه بنای ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بقعه امامزاده سید ابراهیم یکی از بقاع معتبر شهر زنجان در داخل شهر در قبرستانی واقع در منتهی‌الیه سمت شرقی شهر قدیم، مشرف به دیوار حصار شهر واقع شده است.

امامزاده سید ابراهیم هر ساله در ماه محرم شاهد حضور دسته‌های عزاداری در این مکان مقدس است به طوری که حیاط بزرگ این امامزاده مملو از حضور مردم می‌شود.

علما در شجره نامه امامزاده سیدابراهیم اختلاف نظر دارند. بعضی ایشان را ابراهیم بن موسی بن جعفر(ع) دانسته و جمعی دیگر همانند ابوالفراج اصفهانی و ابونصر بخاری در سر الانساب ایشان را ابراهیم بن محمد بن الحسن بن العباس بن علی (ع) ذکر کرده‌اند.

اگر این شجره‌ نامه صحیح باشد، وی در اوایل قرن سوم هجری در زمان خلافت المعتزر بالله خلیفه عباسی قیام و در سه کیلومتری جنوب زنجان در جریان جنگ با عمال خلیفه شهید و پیکر مطهرش در قبرستانی واقع در منتهی‌الیه شرقی مشرف به دیوار مدفون شده است.

علامه محمد اسماعیل صائنی که از فلاسفه و مفسران نامدار قرآن مجید بوده به نقل از تاریخ طبری درباره امامزاده سید ابراهیم معروف شهر زنجان چنین عنوان کرده که ایشان نوه چهارم حضرت ابوالفضل العباس بن علی بن ابی طالب امام اول شیعیان و از نسل حضرت عباس است.

*بنای امامزاده

بنای امامزاده سید ابراهیم(ع) به سبک چهار تاقی بوده که گنبد زیبایی آن را در برگرفته است.

در سال 1340 شمسی این مجموعه دوباره منطبق بر بنای قدیمی نوسازی و گنبد آن از نوع تک پوششی که با واسطه چهار گوشواره بر جرزها استوار و حدفاصل گوشواره‌ها و گنبد هشت نورگیر تعبیه شده است.

تزئینات گنبد از داخل مقرنس و گره‌ سازی و سوره جمعه به خط زیبای ثلث، به قلم استاد جواد میرمحمد رضائی زنجانی و گچ‌بری استاد شعبان آزادی زنجانی نوشته شد. در نمای بیرونی، سوره مبارکه (اسماء ذات البروج) به خط ثلث زنجیری نوشته شده ‌است.

ضریح این امامزاده در اصفهان ساخته و در سال 1358 نصب شده است.

قدیمی‌ترین قسمت این آرامگاه، سر در ورودی سمت شمالی و مناره‌های واقع در طرفین آن است. این سردر  در سال 1341 شمسی توسط معمار ابراهیم سلطانی ساخته شد و بالای مناره‌ها آیه 55 سوره مبارکه احزاب به خط زیبای ثلث به قلم استاد اخیرالذکر به یادگار مانده است.

تجدید بنای این آرامگاه توسط استاد منصور محاوری است. او از سال 1340 با همکاری مردم زنجان به تجدید بنای امامزاده همت گماشت و در اسفند ماه 1354 درگذشت و در رواق ورودی حرم دفن شده ‌است.

از بناهای دیگر این مجموعه مسجد اعظم واقع در ضلع غربی مجموعه که بنای آن در سال 1346 شمسی ساخته شده است.

مشتاقان اهل بیت (ع) در مناسبت‌های مختلف به زیارت ضریح این بزرگوار می‌شتابند.

این مجموعه به عنوان مهم‌ترین مرکز زیارتی شهر زنجان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ع30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول