اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وضعیت جاده‌های تهران در هشتمین روز از تعطیلات نوروزی

سنگینی ترافیک از آبعلی تا امام‏زاده هاشم دماوند

محور ارتباطی آبعلی تا امام‏زاده هاشم (ع) دماوند در هشتمین روز از تعطیلات نوروزی بار ترافیکی سنگینی به خود دیده است.

سنگینی ترافیک از آبعلی تا امام‏زاده هاشم دماوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، استان تهران روز پنجشنبه به ویژه در محدوده شرق استان شاهد افزایش سفرهای نوروزی بود و امروز راه‏های این منطقه عمدتاً دارای ترافیک نیمه‌سنگین و سنگین است. محور ارتباطی آبعلی تا امام‏زاده هاشم (ع) دماوند که مسافران تهرانی و سایر نقاط کشورمان را به استان‏های شمالی کشور می‏رساند، در هشتمین روز از تعطیلات نوروزی به ویژه در ساعات اخیر دارای بار ترافیکی سنگینی است.

مسافران نوروزی جدای از محور هراز و دماوند - آبعلی می‏توانند از مسیر تهران - دماوند - فیروزکوه - قائم‏شهر نیز برای حضور در استان‏های شمالی کشورمان استفاده کنند.

جاده هراز از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده فیروزکوه منشعب شده و پس از عبور از بالادست، دره مشأ، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب‌اسک، رینه و لاریجان را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به شهر آمل متصل می‌شود. در 90 کیلومتری آمل، راه فرعی لاسم -ارجمند به جاده فیروزکوه نیز از جاده هراز منشعب می‌شود.

 

جاده بین‏المللی هراز یکی از چهار محور ارتباطی شهر تهران به شمال ایران است و فقط در ایام نوروز حدود 40 درصد از مسافران نوروزی استان مازندران، از طریق این جاده وارد استان می‌شوند.

استقبال ترددکنندگان از این جاده موجب شده‌ است تا در برخی از روزهای سال، ترافیک 170 کیلومتری در این جاده شکل گیرد. آمار تصادفات رانندگی در جاده هراز بسیار بالاست و از دیدگاه اداره راه و ترابری استان مازندران، کیلومتر 18 تا 22 جاده از رودهن به سمت امامزاده هاشم، بحرانی‌ترین قطعه این راه از دیدگاه سقوط بهمن است. با این وجود، نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می‌دهد که همچنان عامل انسانی مهم‌ترین عامل بروز سوانح در این جاده ‌است.

این تحقیق که توسط سه شخصیت دانشگاهی انجام گرفته است، می‏افزاید: امروزه تعداد تصادفات جاده‏ای در کشور ما رو به افزایش است و در نتیجه خسارت‏های مالی ناشی از آنها که بر خانواده‏ها و دولت تحمیل می‏شود، بسیار بالا بوده و با توجه به اینکه خسارت‏های مالی و جانی روانی و اجتماعی در مواردی غیرقابل جبران است، ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت تصادفات رانندگی راهکارهای مؤثری به اجرا گذارده شود.

عوامل مؤثری در بروز این حوادث دخیل هستند؛ در چهار عنوان کلی به انسان، وسیله نقلیه عامل طبیعی و عامل راه تقسیم می‏شوند که هرکدام از این عوامل هم زیربخش‏های گوناگونی را دربرمی‏گیرند.

جاده هراز یکی از جاده‏های مهم کشور است که استان تهران را به استان مازندران وصل می‏کند؛ وجود شیب زیاد و پیچ‏های زیاد و عرض کم جاده، کیفیت پایین جاده، ضعف موارد ایمنی و عدم رعایت اصول راهنمایی و رانندگی از عوامل مهم در بروز تصادفات در این جاده به شمار می‏رود.

در نهایت، یافته‏ها نشان می‏دهد که عوامل انسانی بیش از سایر عوامل در بروز حوادث انسانی در جاده هراز نقش دارد.

انتهای پیام/2568/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول