اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گردشگری زیارتی خوزستان/ 10

قدمگاه خضرنبی؛ رد پایی از نور در سرزمین راهیان نور

قدمگاه خضرنبی در کیلومتر پنج جاده آبادان ـ اروند واقع شده است و همه روزه به‌ویژه در این روزها میزبان مسافران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور برای زیارت است.

قدمگاه خضرنبی؛ رد پایی از نور در سرزمین راهیان نور

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، قدمگاه خضر در کیلومتر پنج جاده آبادان ـ اروند واقع شده است؛ قبل از ساختمان قدمگاه قبرستانی وجود دارد که به آن قبرستان خضر می‌گویند و برای دفن اموات در این قبرستان از کسی هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و دلیل آن این است که در روایات آمده که حضرت خضر(ع) از این مکان عبور کرده است.

در کنار قبرستان ساختمان قدمگاه قرار دارد، این قدمگاه دارای گنبد سفیدی است که جلوه خاصی به این مکان بخشیده است، درب اصلی قدمگاه سبز رنگ و از جنس فلز است.

در هنگام ورود به ساختمان با حیاط بزرگی مواجه می‌شویم. دور تا دور حیاط اتاقک‌هایی برای استراحت زائران تعبیه شده است. از ابتدای ورود راهرویی وجود دارد که در دو طرف این راهرو در قسمت چپ دو اتاق قرار دارد که در یکی از اتاق‌ها شیخ قبیله قدیم مدفون شده است و در قسمت راست سرویس‌های بهداشتی واقع شده است. در نقطه مقابل اتاق قدمگاه وجود دارد که در سمت راست و چپ آن دو اتاق قرار دارد. اتاقی که در آن قدمگاه خضر واقع شده است 16 متری است و در قسمتی از آن که سقف قبله است فرورفتگی محراب مانندی وجود دارد که در قسمتی از آن سنگی قرار دارد که بر آن نوشته شده:‌ «السلام علیک یا خضر نبی‌الله».

اگر به سقف اتاقک خیره شویم متوجه لنگری آویزان از سقف می‌شویم که از جنس صندل (ساج) یعنی از چوبی مستحکم و قدیمی ساخته شده و زنجیری به آن آویزان است. قسمت‌هایی از این لنگر مشخص است، بقیه اجزای این لنگر در میان مصالح موجود در سقف فرورفته است ولی زنجیر متصل به آن همچنان آویزان است. به گفته قدیمی‌ها چوب‌های لنگر از جنس کم‌یاب است و از یمن آورده شده است.

عده‌ای بر این معتقدند که این لنگر متعلق به کشتی خضر است چون وی در این مکان زندگی می‌کرده و صاحب کشتی‌ نیز بوده است و ایده قرار دادن لنگر بر سقف را متعلق به اولین مؤسسان قدمگاه می‌دانند که این شخص استاد جمعه نام داشت.

ازدحام جمعیت در روزهای پنج شنبه و جمعه به‌ویژه اعیاد بسیار زیاد است. صندوق نذوراتی در قدمگاه وجود دارد. نذورات گاهی هر روز و گاهی هفته‌ای یک مرتبه جمع آوری و نگهداری می‌شود. این نذورات صرف ساخت و ساز و تعمیر قدمگاه و کمک به ایتام و نیازمندان می‌شود.

این روزها نیز حضور کاروان‌های راهیان نور و مسافران نوروزی بیش از پیش در این مکان زیارتی به چشم می‌خورد و حال و هوایی خاص به منطقه بخشیده است.

انتهای پیام/72001/ع20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول