اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان‌رضوی:

95 درصد جرایم در میراث فرهنگی با کلاهبرداری همراه است

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: 95 درصد جرایم انجام شده در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی همراه با کلاهبرداری است.

95 درصد جرایم در میراث فرهنگی با کلاهبرداری همراه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد مصطفی شوشتری اظهار داشت: یگان حفاظت میراث فرهنگی، در مورد جرایم موجود در این اداره‌کل فعالیت می‌کند و در صورت نیاز با تعامل با بخش‌های مختلف وارد عمل می‌شود.

وی به تخریب آثار و ابنیه‌های تاریخی اشاره کرد و افزود: بیشترین و مهم‌ترین موضوع این یگان که در نوروز با آن مواجه است، می‌توان به ازدیاد جمعیت و امکان تهدید ابنیه و اماکن تاریخی توسط افراد وندالیسم اشاره کرد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: گشت‌های حفاظتی این یگان در نوروز در بخش‌های خودرویی و موتوری از آثار و ابنیه‌های ثبت شده است که با توجه به مساحت جغرافیایی و تعداد ابنیه‌های ثبتی شهرستان، گشت لازم انجام می‌شود.

وی بیان داشت: گشت‌های انجام شده در شهرستان‌ها و از آثار و ابنیه‌های تاریخی، به صورت موردی انتخاب می‌شود که در سال جاری دراین راستا 10 گشت در استان مستقر شده‌اند.

شوشتری به انجام سه نوع گشت در مشهد و از آثار تاریخی اشاره و تصریح کرد: گشت‌های این یگان در مشهد و در سه بخش انجام می‌شود که بخش داخلی شامل منطقه ثامن، بخش دوم شامل اماکن تاریخی اطراف مشهد و بخش سوم مربوط به اماکن موجود بین مشهد و شهرستان‌ها است.

این مقام انتظامی اذعان داشت: حفاری‌های غیرمجاز که در جست‌و‌جوی گنج انجام می‌شود، موجب رواج شایعات بی‌اساس و تخریب لایه‌های آثار و ابنیه‌های تاریخی می‌شود.

شوشتری 95 درصد جرایم میراث فرهنگی را همراه با کلاهبرداری دانست و یادآور شد: جرایم انجام شده در این حوزه با کلاهبرداری‌هایی نظیر خرید و فروش دستگاه‌های تقلبی فلزیاب و گنج‌یاب، نقشه‌های غیرواقعی و کتب تقلبی خطی همراه است.

وی به آمار این یگان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در طی سال 91، 140 هزار بازدید از اماکن تاریخی، کشف هشت دستگاه فلزیاب و کشف نزدیک به 4 هزار اشیای تاریخی مختلف، کتب خطی در حفاری‌ها و خرید و فروش‌های غیرمجاز به ثبت رسیده است.

فرمانده یگان در میراث فرهنگی استان، از شهروندان خواست تا اگر کتب خطی تاریخی دارند، برای فروش، مشخص شدن ارزش تاریخی نسخ، اخذ آموزش نگهداری، ترمیم رایگان و صدور شناسنامه برای آثار خود به این اداره‌کل مراجعه کنند تا از افراد سودجو در امان باشند.

وی از ابنیه تاریخی به عنوان شناسنامه ملی یاد کرد و یادآور شد: خانواده‌ها به کودکان و فرزندان خود آموزش‌های لازم در خصوص نگهداری و برخورد مناسب با آثار و ابنیه‌ها را ارائه دهند تا شاهد تخریب ابنیه‌ها توسط کودکان نباشند.

شوشتری از شهروندان خواست تا هرگونه حفاری‌های غیرمجاز، خرید و فروش اشیا و کتب تاریخی را با تلفن 8925400 به طور شبانه‌روزی در میان بگذارند.

انتهای پیام/70004/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول