اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تصویب هیئت دولت

فرمانداری مرند «ویژه» شد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم مرند و جلفا گفت: امروز فرمانداری شهرستان مرند برای ویژه شدن مورد تصویب نهایی دولت قرار گرفت.

فرمانداری مرند «ویژه» شد

محمد حسن‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مرند اظهار کرد: با تلاش‌های مسئولان و پیگیری‌های مستمر در مرکز بالاخره امروز صبح در جلسه هیئت دولت ارتقا فرمانداری ویژه شهرستان مرند مورد تصویب نهایی قرار گرفت.

وی در این زمینه ضمن تبریک به مردم غیور و اهالی متدین شهرستان مرند همچنین تقدیر و تشکر از هیئت دولت و مسئولان نظام، این امر را به مردم شهرستان مرند و خانواده‌های شهدا تبریک گفت.

شهرستان مرند در شمال غرب استان آذربایجان‌شرقی در شمالی‌ترین منطقه ایران است که از شمال به رودخانه ارس، از شرق به شهرستان اهر (ارسباران)، از جنوب به شهرستان شبستر و از مغرب به شهرهای خوی و ماکو محدود می‌شود.

مساحت مرند بیشتر شکل نیمه کوهستانی دارد، مساحت آن حدود 3 هزار و 844 کیلومتر مربع است، بیش از دو سوم اراضی آن را ناهمواری‌ها و یک سوم آن را مناطق مسطح و جلگه‌ای تشکیل می‌دهد. 

شهرستان مرند از شهرهای کشکسرای، یامچی، زنوز و مرند تشکیل شده و دارای دو بخش است.

فرمانداری ویژه به چه فرمانداری می‌گویند

به منظور ارائه خدمات مناسب و نظارت بر انجام فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌های بزرگ، وزارت کشور مکلف شده در تعدادی از شهرستان‌های کشور که واجد شاخص‌های زیر باشند نسبت به دایر کردن فرمانداری ویژه اقدام کند: 

الف – جمعیت شهرستان (250) هزار نفر 

ب- جمعیت مرکز شهرستان (125) هزار نفر 

ج- فاصله شهرستان از مرکز استان (125) کیلومتر

تبصره: دایر کردن فرمانداری ویژه در شهرستان‌هایی که دو شاخص از سه شاخص یاد شده را دارا باشند منوط به تصویب هیئت وزیران خواهد بود.

ویژگی‌های فرمانداری ویژه

 1- سمت فرماندار در فرمانداری ویژه، معاون استاندار و فرماندار است که در تمام جلسات معاونان استان حضور دارد. 

2- سطح مدیران واحدهای اداری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، راه و ترابری، امور اقتصادی و دارایی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اطلاعات و بازرگانی، به معاون مدیرکل ارتقا می‌یابد.

هدف از ارتقا شهرستان‌ها به فرمانداری ویژه

به منظور ارائه خدمات مناسب و نیز عدم تمرکز اداری و کاهش مراجعات مردم به مراکز استان‌ها همچنین در زمینه بسترسازی عملی برای توسعه در آمایش شهرستانی، محرومیت‌زدایی، توزیع عادلانه منابع و بودجه شهرستان‌های دارای شرایط یاد شده به فرمانداری ویژه ارتقا یافته‌اند.

 آیین‌نامه شرح وظایف کامل و حدود اختیارات فرمانداری ویژه با حضور فرمانداران ویژه از جمله فرماندار مراغه در اسفند ماه 88 با حضور معاونان و وزیر کشور تهیه و تدوین و برای تصویب به هیئت دولت در سال 1389 ارائه شده است.

انتهای پیام/60009/و20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول