اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی نشستی صورت گرفت

واکنش شورای شهر به تخریب کتیبه بوستان ملی بش قارداش

خبرگزاری فارس: شورای اسلامی بجنورد نسبت به تخریب کتیبه بوستان ملی بش قارداش بجنورد که مربوط به سفارش زرتشت مبنی بر پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در بالا سر چشمه تاریخی این بوستان واکنش نشان داد.

واکنش شورای شهر به تخریب کتیبه بوستان ملی بش قارداش

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، رئیس شورای اسلامی این شهر امروز در این نشست گفت: اگر این طور باشد پس باید آثار تاریخی کرمانشاه، یزد و سایر شهرها نیز به خاطر داشتن الواح مورد تخریب قرار بگیرد.

سیدمحمد لنگری افزود: این معنا ندارد که کتیبه این بوستان ملی به صرف ناخوشایند بودن برای برخی مورد تخریب قرار گرفته و مردم از این لوح که سفارش اخلاقی بوده محروم بمانند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی بجنورد هم اظهار کرد: این اقدام بسیار کار ناشایست و ناپسندی بوده که انجام شد.

ابراهیم امانی گفت: این کتیبه سال‌های سال در این بوستان قرار داشته و باید افراد مرتبط در این زمینه پاسخگو باشند.

عضو دیگر شورای اسلامی بجنورد نیز با بیان اینکه تخریب کتیبه سفارش زرتشت پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در آموزه‌های دینی نیز تاکید شده است، افزود: اسلام به این قضیه توجه داشته و اساساً این اقدام بداخلاقی است.

سیداعظم‌السادات افشین‌فر اظهار کرد: زرتشت از پیامبران دینی بوده که اکنون سفارش آن مبنی بر پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در بسیاری از اماکن فرهنگی و تاریخی شهرهای کشور نیز در قالب کتیبه استفاده شده است.

عضو دیگر شورای اسلامی بجنورد هم با انتقاد شدید از این اقدام گفت: نباید عوامل مرتبط به صرف دستور اماکن و یا سایر افراد اقدام به سیمان کاری این لوح می‌کرد.

جمشید گریوانی ضمن تاکید بر برخورد قانونی با مسببان این حرکت ضد فرهنگی افزود: به نظر می‌رسد نباید شورای شهر از کنار این مسئله به‌راحتی بگذرد و باید تا آخرین مرحله پیگیر قضیه تخریب این کتیبه قدیمی باشد.

وی با بیان اینکه روز گذشته پیرو گزارش‌های مردمی در مورد انعکاس اخباری در فیس‌بوک متوجه تخریب لوح و نوشته تاریخی؛ پندار نیک گفتار نیک و کردار نیک در بالا سر چشمه تاریخی بوستان ملی بش‌قارداش شدیم گفت: بی‌تردید این اقدام از ناحیه تمام مردم فرهنگ دوست محکوم است.

به گفته عضو شورای اسلامی بجنورد فرد یا افرادی ناشناس روزهای گذشته نسبت به تخریب و سیمان کاری این لوح تاریخی چندین دهه ساله این بوستان اقدام کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به تماس‌های مکرر شهروندان در مورد این اقدام ضد فرهنگی تصریح کرد: باید تخریب کننده این اثر فرهنگی تاریخی در مورد این اقدام غیر قانونی خود به هر شکل پاسخ‌گو باشد.

بوستان ملی بش‌قارداش در شش کیلومتری بجنورد در مسیر جاده بجنورد اسفراین قرار دارد.

به گزارش فارس، اثر تاریخی بش قارداش پیش از اسلام در زمان اشکانیان و ساسانیان در این محل عبادتگاه پیشوایان کنتیس زرتشتی قرار داشته است.

به سبب اقامت چهار فصل مغ (بزرگان دینی زرتشتی) به چهار مغان شهرت یافته است.

طبق مدارک موجود آب چشمه به چهرمغان یا چرمغان موسوم بوده که هم اکنون نیز به این نام معروف است.

تصویری قدیمی از بش‌قارداش نام این مکان یعنی بش‌قارداش بر اساس داستانی تاریخی است که در بین مردم شهر جریان دارد.

طبق این افسانه در روزگاران قدیم پنج برادر در شهر بجنورد زندگی می‌کردند که به دلیل مخالفت با ظلم و ستم حکمران تحت تعقیب مأموران قرار داشتند.

این پنج برادر به همراه هم گریختند و مأموران نیز آنها را تا این مکان تعقیب کردند. پنج برادر از خدا طلب کمک کردند، در این هنگام پنج سوراخ در کوه ایجاد شد که برادران به آنها پناه بردند و از سوراخ‌ها آب گوارایی جاری شد.

تا سالها قبل و پیش از خشکسالی‌های شدید تعداد چشمه‌ها پنج عدد بود که تمامی آنها آب بسیار داشتند.

البته بعضی از افراد ناآگاه این موضوع را این‌چنین نقل می‌کنند که چون پنج چشمه غار مانند سنگی وجود دارد نامشان بش قارداش شده است.

قار=قار و داش که در ترکی همان سنگ است. البته احتمالاً این روایت توسط مهاجران و کسانی آشنایی به زبان ترکی نداشته‌اند پدید آمده است.

در پایین کوه و در شعاع استخر آن یک شعار سنگ تراشیده‌ای وجود دارد که شعار زرتشتیان یعنی پندار نیک گفتار نیک و کردار نیک بر روی کوه حک شده است.

سنگتراش این اثر اسماعیل جزمی نقاش، خطاط و سنگ تراش بجنوردی می‌باشد که در سال 1300 و اندی این سخن را تراشیده و به گفته خودش برای در یاد ماندن در دل‌ها تاریخ آن را به 1300 خورشیدی نوشته ‌است.

در سمت چپ کوه و چشمه بش قارداش یک بنای تاریخی که به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده هم اکنون پابرجاست و در سال‌های قبل چندی از خاندان شادلو بجنورد در آن دفن شده‌اند.

در روبروی استخر اصلی بش قارداش یک دروازه از حدود 200 سال پیش تا کنون پابرجاست.

به گزارش فارس،این مکان تفریحی دارای سه استخر است که دو استخر آن برای شنا کودکان و بزرگسالان درست شده است که اکنون به خاطر مشکل کم آبی تنها یک  استخر تزئینی در ابتدای این بوستان ملی دارای آب است.

نمازخانه، تلفن همگانی، سوپر مارکت، سیستم روشنایی در شب، پارکینگ، وسایل بازی کودکان، کمپ نیروی انتظامی، پست امداد و نجات هلال احمر، آنتن دهی همراه اول و ایرانسل، آب شرب و سرویس بهداشتی از جمله امکانات مهیا شده در این بوستان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/63002/ق40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول