اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سالروز ولادت عقیله بنی‌هاشم

«عش آل محمد» غرق در جشن و سرور شد

خبرگزاری فارس: همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) قهرمان بی‌نظیر واقعه کربلا، شهر مقدس قم مرکز جهان تشیع غرق در شادی و سرور شد.

«عش آل محمد» غرق در جشن و سرور شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با فرا رسیدن پنجم جمادی الاول سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) شهر مقدس قم یکپارچه غرق در نور و شادمانی شد.

شهر مقدس قم در شب میلاد عقیله بنی‌هاشم حال و هوای ویژه‌ای به خود گرفت و مراسم جشن و سرور این بانوی بزرگوار در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرکه با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.

در شب میلاد حضرت زینب(س) هزاران نفر از زائران بارگاه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) با شرکت در مجلس جشن آن حضرت که از سوی آستانه مقدسه برگزار شده بود، به جشن و شادی پرداخته و این میلاد با برکت را به آن حضرت تبریک و تهنیت گفتند.

در این مراسم ویژه که بعد از نماز مغرب و عشاء در حرم حضرت معصومه(س) برپا شده بود،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن اویسی با اشاره به اینکه قهرمان و پیام‌آور واقعه کربلا حضرت زینب(س) است، اظهار کرد: اگر عقیله بنی‌هاشم حضور نداشت معلوم نبود واقعه کربلا را چگونه به ما می‌رساندند.

وی با تاکید بر اینکه صبر حضرت زینب(س) در برابر مشکلات می‌تواند الگوی مناسبی برای مردم و جامعه باشد، تصریح کرد: حضرت زینب(س) در واقعه کربلا اعضای خانواده خود را از دست دادند اما همیشه در برابر خدا احساس رضایت کرد.

مداحی و نوحه‌سرایی سید مهدی میرداماد از ذاکران اهل بیت(س) در رثای صبر حضرت زینب(س) بخش دیگری از ویژه برنامه حرم کریمه اهل بیت(ع) در شب میلاد عقیله بنی‌هاشم بود.

مسجد مقدس جمکران نیز در این شب میزبان هزاران نفر از نمازگزاران و زائران شهر قم بود که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء ولادت اسوه صبر را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تبریک عرض کردند.

همچنین صبح امروز نیز مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری و مداحی حاج حسن شالبافان و اجرای گروه تواشیح میعاد برگزار شد.

عصر ولادت نیز آیین جشن و سرور با سخنرانی حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی و مداحی حسین پاک‌زمان برگزار می‌شود.

در شام ولادت عقیله بنی‌هاشم نیز حجت‌الاسلام سید حسین حسینی قمی از اساتید حوزه علمیه در شبستان امام خمینی(ره) و در جمع زائران کریمه اهل بیت(س) سخنرانی خواهد کرد.   

همچنین به همین مناسبت دیشب و امروز مراسم‌ مختلف جشن میلاد با حضور هزاران دلداده اهل بیت(ع) در دفاتر و بیوت مراجع تقلید، مساجد، تکایا و اماکن مذهبی قم برپا شده است.

سخنرانان و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز در این آیین‌ها به مدح و ستایش حضرت زینب(س) پرداخته و گوشه‌هایی از تاریخ زندگانی پر بار این بانوی بزرگوار را برای مردم تشریح کردند.

اقشار مختلف مردم قم به صورت خودجوش با راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف شهر به ویژه اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با شربت و شیرینی از همشهریان و زائران پذیرایی می‌کنند.

*نگاهی به تاریخ زندگانی حضرت زینب کبری(س)

حضرت زینب(س) در ششم جمادی الاول سال ششم هجری به دنیا آمد و سومین فرزند ازدواج مبارک حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود.

البته این دیدگاه مشهور شیعه درباره تاریخ ولادت آن حضرت است و درباره روز و سال ولادت ایشان نظرات تاریخی دیگری نیز وجود دارد.

هنگامی که حضرت زینب(س) متولد شد، رسول اکرم(س) در سفر بود بنابراین صبر کردند تا پیامبر باز گردد و چون نام حسن و حسین، نام این کودک را نیز از ملکوت بیاورد.

رسول خدا پس از مدتی از سفر بازگشت و به خانه نور چشم خود حضرت فاطمه(س) رفت. علی(ع) دختر را در آغوش مبارک پیامبر نهاد و منتظر نزول وحی شدند پس جبرئیل نازل شد و فرمود «نامش را زینب بگذارید» و آن گاه از سرنوشت کودک خبر داد.

پیامبراکرم(ص) حضرت زینب(س) را بوسید و صورت بر صورتش گذاشت و اشک از چشمان مبارکش جاری شد. عرض کردند «ای رسول خدا، سبب گریه شما چیست؟» ایشان فرمود «این دختر در مصیبت‌ها شریک حسین من است».

کنیه حضرت زینب(س) ام المصائب، ام الرَّزایا و ام النوائب بود. دلیل این کنیه‌ها هم این بود که وی در طول عمر خود انواع مصایب و بلایا را با چشم خود دیده و صبر پیشه کرده بود. همچنین از القاب آن حضرت صدیقه صغری، عصمت صغری و عقیله بنی‌هاشم بود. عقیله، زنِ کریمه‌ای را گویند که در بین خانواده و خویشان بسیار عزیز و محترم و در خاندان خود ارجمند باشد.

هنگامی که عبدالله بن جعفر به خواستگاری حضرت زینب(س) رفت، امیرمؤمنان علیه السلام این ازدواج را به همان مهریه زهرا، ولی با دو شرط پذیرفت؛ شرط اول آن که حضرت زینب(س) روزی یک بار به دیدار برادرش امام حسین(ع) برود و دیگر آن که هر گاه حضرت سیدالشهدا(ع) خواست به سفر برود، عبداللّه اجازه دهد زینب هم با حسین همراه شود و مانع وی نگردد. عبدالله پذیرفت و ریحانه علی علیه السلام، به عقد پسر عموی خود درآمد.

وی روزها و سال‌های مظلومیت پدر را خوب به یاد داشت و شاهد بود که بعد از رحلت پیامبر اسلام، ‌ولایت پدرش را که بزرگترین شخصیت جهان اسلام بعد از پیامبر بود، نادیده گرفتند و بر جایگاهی که پیامبر بعد از خود برای علی(ع) تعیین کرده بود و مکرر آن را گوشزد می‌‌کرد و مسلمانان را به آن توصیه می‌‌فرمود غاصبانه تکیه زدند و حق او را ضایع ساختند.  

مصیبت‌های حضرت زینب(س) از شهادت مادر خود یعنی حضرت فاطمه زهرا(س) آغاز شد و او سپس شاهد مسمومیت امام حسن مجتبی(ع) و فرق شکافته شده حضرت علی(ع) بود.

اوج مصیبت‌های عقیله بنی‌هاشم را واقعه کربلا می‌دانند اما از دست دادن بسیاری از عزیزان از جمله امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، علی اصغر(ع) و علمدار کربلا حضرت عباس(ع) سبب نشد تا حضرت زینب(س) به درگاه خداوند حتی گلایه کوچکی کند.

در تاریخ وفات و مدفن حضرت زینب(س) اختلاف است. همانطور که در تاریخ ولادت و وفات برخی از ائمه هم اختلاف است. در هر حال به احتمال قوی آن حضرت در پانزدهم رجب سال 62 هجری رحلت کرد و به نقل از کتاب «اخبارالزینبیات» در مصر در خانه مسلمة بن مخلد الانصاری دفن شد و عده کثیری از مورخین این خبر را قبول دارند.

گروهی نیز می‌گویند زینب مدفون در شام، زینب صغری است؛ چنانچه روی سنگ قبرش ترسیم شده است و زینب کبری در مصر از دنیا رفت.

انتهای پیام/78008/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول