اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان:

اوقاف در صدد ساماندهی و نظارت بر امور اماکن متبرکه و موقوفات است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه اوقاف در صدد ساماندهی امور حسینیه و زینبیه اعظم زنجان است، گفت: حرف و حدیث‌های شایعه شده ناشی از عدم تمایل موجود برای این امر است.

اوقاف در صدد ساماندهی و نظارت بر امور اماکن متبرکه و موقوفات است

حجت‌الاسلام علی باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: موقوفات برای درآمدهای خود، مصرف مشخص دارند.

وی با بیان اینکه درآمدهای موقوفات متولی مشخص و معینی دارند، افزود: این موقوفات توسط هیئت امنا و مدیران اجرایی، اداره می‌شوند.

باقری در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد شبهات مطرح شده در سطح جامعه در مورد هزینه‌کرد درآمدهای حسینیه و زینبیه اعظم زنجان، گفت: درآمد زینبیه اعظم زنجان در سال‌جاری 300 میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به تسهیلات ارائه شده به زینبیه اعظم، برای اجرای برنامه‌های عمرانی و فرهنگی در آن تصریح کرد: سال گذشته اداره اوقاف، 140 میلیون تومان به زینبیه اعظم، تسهیلات پرداخت کرده است.

*سهم 5 درصدی اوقاف از درآمدهای موقوفات

باقری سهم اوقاف، از درآمدهای این اماکن و سایر موقوفات را 5 درصد اعلام کرد و افزود: اوقاف به طور معمول این سهم را هم، دریافت نمی‌کند چراکه این درآمدها کفاف اداره این اماکن را نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کار فرهنگی هزینه زیادی را نیاز دارد، اضافه کرد: تعزیه‌داری در یک روز هزینه زیادی را لازم دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، درآمد حسینیه اعظم را در حدود 2 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: با توجه به بالا بودن هزینه انجام کار فرهنگی، دخل و خرج این اماکن با هم جور در نمی‌آید.

*پخش نذورات حسینیه اعظم در بین مردم

وی کمک‌های سالانه انجام شده به حسینیه و زینبیه اعظم را نذوراتی اعلام کرد که در سر کوچه‌های قربانی می‌شده ولی در حال حاضر در یک مکان جمع می‌شود.

باقری با بیان اینکه نذورات قربانی در صورت فروش منجر به درآمد می‌شوند، تاکید کرد: بخشی از این نذورات در بین مردم تقسیم می‌شود.

وی هزینه یک روز تعزیه‌داری در حسینیه اعظم را 600 میلیون تومان اعلام و اضافه کرد: باید متوجه بود که این روز مقدمات و موخراتی دارد که عملیاتی شدن آن نیاز به هزینه است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان تاکید کرد: کارهای مقدماتی راه‌اندازی دسته عزاداری حسینیه از همین حالا در حال فراهم شدن است.

*حسینیه اعظم 3 هزار خادم افتخاری دارد

وی از حضور سه هزار خادم افتخاری در حسینیه اعظم خبر داد و گفت: این حسینیه 10 تا 15 خادم ثابت هم دارد که حقوق و مزایای آنها هم باید پرداخت شود.

 باقری با اشاره به خرید ساختمان برای توسعه حسینیه اعظم افزود: خرید این ساختمان‌ها هزینه‌ای در حدود یک میلیارد تومان را داشته است.

وی با تاکید بر بالا بودن هزینه کارهای فرهنگی در حسینیه اعظم افزود: وقف یک هکتار زمین در گلشهر برای کمک به این امر انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه اوقاف در صدد ساماندهی امور حسینیه و زینبیه اعظم است، ادامه داد: حرف و حدیث‌های شایعه شده ناشی از عدم تمایل موجود برای این امر است.

وی با اشاره به روش خاص تقسیم درآمدهای موقوفه‌ها تصریح کرد: درآمدهای موقوفات به چهار قسمت عمرانی، فرهنگی، مدیریتی و نظارتی تقسیم شده و هر کدام در امور خود هزینه می‌شوند.

 باقری سهم کارهای عمرانی را از درآمدهای موقوفات 40 درصد اعلام کرد و گفت: کارهای فرهنگی، مدیریتی و حق نظارتی هر کدام به ترتیب 30، 25 تا 30 و 5 درصد است.

وی با اشاره به اینکه چند سال پیش از مقام معظم رهبری برای نظارت بر امور حسینیه درخواست اعزم یک ناظر شده بود، تصریح کرد: ایشان این ماموریت را به اوقاف و نماینده خود در این سازمان واگذار کرده است.

*نذورات حسینیه اعظم تبدیل به اوراق بهادار می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به کمک دفتر مقام معظم رهبری به اماکن متبرکه گفت: دفتر ایشان به حسینیه اعظم هم کمک‌هایی می‌کند.

وی با تاکید بر وجود سامانه خاصی برای امور درآمد و هزینه موقوفات گفت: نذورات یا به اصطلاح همان درآمدهای حسینیه تبدیل به اوراق بهادار شده و به مرور زمان خرد و هزینه می‌شود که قابل ارائه است.

انتهای پیام/73004/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول