اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر غذای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خبر داد

بی‌توجهی به استراحت گندم و آرد تولیدی / استفاده از خمیر ترش ممنوع است

خبرگزاری فارس: مدیر غذای دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: هیچگونه توجهی به زمان استراحت سه ماهه گندم و آرد تولیدی در نانوایی‌ها و واحدهای عرضه نان نمی‌شود که این خود آسیب‌های زیادی را وارد می‌کند.

بی‌توجهی به استراحت گندم و آرد تولیدی / استفاده از خمیر ترش ممنوع است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رسول ادیب ظهر امروز در جلسه شورای سلامت استان در اردبیل اظهار داشت: 50 تا 60 درصد عوامل کیفیت نان مربوط به توجه ویژه به مواد اولیه، مهارت شاطر، تجهیزات پخت نان و محیط کار است که بی‌توجهی به این امر قطعاً سبب می‌شود تا کیفیت نان پخته شده پایین بیاید.

وی خاطرنشان کرد: در کنار آن 32 درصد مهارت نیروی کار و 17 درصد تجهیزات در کیفیت پخت نان مناسب تاثیر‌گذار است که امیدواریم هم نانوایی‌ها و هم مسئولان به تجهیز این امکانات و زیر‌ساخت‌ها کمک کنند.

نان سفید و نازک هیچ ارزش غذایی ندارد

مدیر غذای دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با توصیه به شهروندان که بیشتر به دنبال نان سفید و نازک هستند، گفت: این نان‌ها هیچگونه ارزش غذایی ندارد چرا که آرد سفید از هیچگونه غنای مطلوب برخوردار نبوده و گاه تصور این است که نان سفید نمودی از مرغوبیت و مهارت شاطر است در حالی که عکس این امر صادق می‌باشد.

ادیب مهارت شاطر و دارای برجستگی‌های مهارتی را شاطری معرفی کرد که از توانمندی تولید نان با کیفیت و دارای رنگ تیره برخوردار باشد و به تدریج امیدواریم این فرهنگ که استفاده از نان سفید تبلیغ و تشویق می‌شود جای خود را به توجه بیشتر به نان تیره بدهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول با بیان اینکه قوت اغلب مردم نان بوده و بسیاری از مواد انرژی‌زا و پروتئینی از آن تامین می‌شود، یادآور شد: نان با کیفیت نانی است که گندم آن سه ماه، آرد آن سه هفته و خمیر آن حداقل سه ساعت استراحت کرده باشد که متاسفانه هیچگونه کنترلی در استراحت گندم، آرد و نان مرغوب صورت نمی‌گیرد.

نان پخته شده با 200 درجه سانتی‌گراد سرطان‌زا است

مدیر غذای دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه نان تولید شده با 200 درجه سانتی‌گراد گرما سرطا‌ن‌زا است، بیان داشت: هرگونه استفاده از جوش شیرین در نان‌های پخته شده خطرناک و فاقد وجاهت قانونی و بهداشتی است که به جد با نانوایان استفاده‌‌کننده از جوش شیرین برخورد می‌شود.

ادیب افزود: فضای نانوایی‌ها نیز باید زیر 50 متر‌مربع نباشد چرا که فضای کمتر از این با توجه به دمای هوا به شل و نامطلوب شدن خمیر بیشتر کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: علاوه بر ممنوعیت استفاده جوش شیرین در خمیر نباید در رومالی نیز از آن استفاده شود چرا که در پخت نان بربری مشاهده می‌شود که از این طریق برخی حرکت‌ها و اقدامات نامطلوب صورت می‌گیرد.

مدیر غذای دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: از 277 مورد نمونه‌برداری صورت گرفته در مورد جوش شیرین 127 مورد مثبت بوده و در 44 درصد رومالی نیز جوش شیرین مثبت نشان می‌دهد که در شهر اردبیل وضعیت بدتر از سایر جاهاست به طوری که 99 مورد نمونه‌برداری مثبت را در استفاده از جوش شیرین در مرکز استان شاهد هستیم.

ادیب ضرورت نگاه امنیتی به تامین نان مطلوب را یادآور شد و گفت: با اصرار و پافشاری‌های بسیار در دو سال اخیر استفاده از جوش شیرین به عنوان جرم محسوب می‌شود و با خاطیان نیز برخورد جدی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول در پایان سخنان خود نانوایان را به داشتن چانه مناسب و مردم را نیز به مصرف نان تیره دعوت کرد و اذعان داشت: امیدواریم با همکاری مردم نانوایان متخلف در چنبره قانون گرفتار شده و شهروندان نیز از یک نان مرغوب استفاده کنند.

انتهای پیام/62004/خ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول