اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسظ انجمن ادبیات فارسی دانشگاه مازندران

مراسم بزرگداشت پروین اعتصامی برگزار شد

خبرگزاری فارس: با تلاش انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران مراسم بزرگداشت پروین اعتصامی در دانشگاه مازندران برگزار شد.

مراسم بزرگداشت پروین اعتصامی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، مراسم بزرگداشت پروین اعتصامی با موضوع عدالت در اشعار پروین، ظهر امروز در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران برگزار شد.

در این مراسم قدیسه رضوانیان عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران در مورد شاعر بزرگ فضیلت و انسانیت، پروین اعتصامی در سخنانی گفت: پروین همزاد مشروطه است و آن چه که در رشد پروین موثر است پدر اوست که یکی از پیشروترین افراد صدر مشروطه است.

وی افزود: پروین فرزند مشروطه است اما خیلی‌ها نمی‌پذیرند، او در وضع اجتماعی خاص و تنگناهای سیاسی رشد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران ادامه داد: نقدهایی که در مورد پروین وجود دارد سیاه و سفید است، زیرا فضای مشروطه فضای نقد نیست و فرهنگ ما خیلی فرهنگ تسامح نیست و دلیل دیگر هم زن بودن پروین است.

وی افزود: نقد دکتر شفیعی کدکنی در مورد پروین با عنوان معجزه پروین بسیار سفید است، شرایط فرهیختگی او ابتدا به خاطر خانواده و دیگر، اجتماع وحشتناک مشروطه است، و به این دلیل نباید او را با فروغ بسنجیم، در این دوره بین محفل ادبی و سیاسی خطی نیست و میرزاده عشقی، فرخی یزدی و ایرج میرزا کسانی‌اند که در این دوره به نقد سیاسی می‌پردازند.

رضوانیان افزود: منتقدان پروین او را با شاعران مذکر مقایسه می‌کنند و می‌گویند او بویی از مشروطه نبرده در صورتی که شعر او از احساساتش و متاثر از اجتماع است.

وی افزود: دیوان او پر از تقابل فرودستان و فرادستان است، در مقام سطوح حرف می‌زند، در ساختار مناظره جامعه ایران تک‌صدایی است و او اگر گفت‌وگو می‌کند، یک قطبی است.

رضوانیان در پایان ضمن خواندن اشعاری از پروین، شکل اجتماعی آنها را برای مخاطبان بازگو کرد.

به گزارش فارس، در ادامه این مراسم شاعران حاضر در جمع، اشعار و سروده‌های خود را برای حضار قرائت کردند.

انتهای پیام/86025/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول