اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

راه‌اندازی بنیاد فرهنگی احمدی گیوی

چهره ماندگار ادبیات فارسی به احیای واقعی این حوزه کمک کرد

خبرگزاری فارس: فرزند استاد حسن احمدی گیوی گفت: چهره ماندگار ادبیات فارسی کشورمان حسن احمدی گیوی با تلاش طاقت‌فرسا به برجستگی و هویت‌بخشی زبان فارسی در دنیا کمک کرد.

چهره ماندگار ادبیات فارسی به احیای واقعی این حوزه کمک کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرهنگ احمدی عصر امروز در نشست مسئولان شهرستان کوثر با هدف راه‌اندازی بنیاد فرهنگی حسن احمدی گیوی در زادگاهش اظهار داشت: از علوم و فنونی که ایرانیان در نشر و گسترش آن نقش بی‌بدیلی داشتند هنر و علم با اصالت ادبیات همراه با آموزه‌های مکتبی و قرآنی آن است که در تارک آن اسامی همچون حسن احمدی گیوی می‌درخشد که در عمر با برکت خود سعی کرد زبان فارسی را از گزند روزگار صیانت کند.

وی تصریح کرد:‌ این استاد برجسته زبان فارسی نه تنها به احیای این زبان همت کرد بلکه با هوش و زکاوتی بالا توانست دستور زبان ترکی را نیز گردآوری کند و خدمتی ماندگار در این حوزه انجام دهد.

احمدی با اشاره به همکاری خوب مرحوم حسن احمدی گیوی در گردآوری لغت‌نامه دهخدا با گستردگی عناوین و بخش‌های مختلف خاطر نشان کرد: این چهره ماندگار ایران اسلامی بیش از ده‌ها جلد کتاب در حوزه ادبیات و زبان فارسی نوشت که امروز این کتب در مراکز علمی و دانشگاهی مورد تدریس و توجه قرار گرفته و بیش از هر زمان دیگر شاهد تحقیق و بررسی دانشجویان و اساتید در حوزه فعالیت این استاد برجسته ادبیات فارسی هستیم.

فرزند استاد حسن احمدی گیوی در ادامه اضافه کرد: این استاد برجسته هر چه در توان داشت در عمر 75 ساله خود به کار گرفت تا روح معنویت را در زبان فارسی و ادب این کشور به جریان اندازد و نهضتی را در حوزه زبان فارسی بنا نهاد که امروز شاگردان این استاد به چنین اندیشه و بنیان فاخر افتخار می‌کنند.

احمدی بیان کرد: مرحوم احمدی گیوی در عرصه تحقیق، پژوهش و کارهای دانشگاهی آن هم در رشته ادبیات فارسی با احساس مسئولیت وارد میدان شده و توانست بهترین و ماندگارترین آثار تألیفی و تحقیقی را به جا بگذارد که انتظار می‌رود در این زمینه آثار تألیف شده در بنیاد فرهنگی حسن احمدی گیوی که قرار است در زادگاهش راه‌اندازی شود در معرض علاقمندان قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه فرماندار شهرستان کوثر نیز در سخنانی با ابراز خرسندی و افتخار از راه‌اندازی بنیاد فرهنگی استاد حسن احمدی گیوی در زادگاهش گفت: مردمان این دیار به وجود چنین انسان برجسته و شاخص افتخار می‌کنند و امیدواریم با همراهی دیگر دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر این استان هر چه زودتر این مرکز راه‌اندازی شود تا علاقمندان بتوانند از ظرفیت آن استفاده کنند.

علیرضا حسینی در ادامه سخنان خود افزود: بنیاد فرهنگی حسن احمدی گیوی با هدف چاپ کتب این شخصیت فعالیت‌های فرهنگی، کمک‌های خیرخواهانه و انتخاب کتاب سال در سطح کشور فعالیتی ماندگار داشته باشد.

وی تصریح کرد: این شخصیت وارسته بیشترین تحقیق خود را در زبان و ادبیات فارسی متمرکز کرده بود که آثاری همچون زبان و نگارش فارسی، ویرایش فارسی، دستور زبان تلفیقی فارسی و ترکی، آیین پژوهشی و مرجع‌شناسی را به رشته تحلیل درآورد.

انتهای پیام/62001/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول