اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه فارس مطرح کرد

وجود یک تا دو روحانی برای هر هزار نفر در فارس

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه فارس گفت: در فارس برای هر یک‌هزار نفر یک تا دو روحانی وجود دارد.

وجود یک تا دو روحانی برای هر هزار نفر در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام محمدهادی رحیمی صادق در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز اظهار داشت: استان فارس با جمعیت 4 میلیون و 500 هزار نفر و 30 شهرستان با احتساب وجود بین 40 تا 300 روستا در هر شهرستان به طور متوسط 4 هزار و 500 روستا دارد.

وی افزود: باید برای هر روستا یک روحانی دائم و مستقر باشد تا نیازهای معنوی و دینی مردم را پاسخگو باشد، از سویی به ازای 8 هزار مدرسه در استان فارس تنها یک‌هزار و 400 روحانی و امام جماعت وجود دارد.

به گفته وی، در حال حاضر تنها در 2 هزار و 300 مدرسه این استان نماز جماعت توسط روحانی اقامه می‌شود.

رحیمی صادق تصریح کرد: در فارس همچنین 6 هزار و 500 مکان مذهبی شامل حسینیه، فاطمیه، مهدیه، مسجد و امامزاده وجود دارد که در روستاها تنها 30 درصد این اماکن روحانی دارند.

وی اضافه کرد: اگر به این نیاز 200 مرکز دانشگاهی فارس با جمعیت 270 هزار دانشجو را اضافه کنیم پی می‌بریم که جمعیت 10 هزار نفره حوزه علمیه برادران استان فارس چقدر برای پاسخگویی به نیاز مردم کم است.

رحیمی صادق خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که بسیاری از طلاب نیز در سال‌های ابتدایی تحصیل هستند و آمادگی حضور در مجامع تبلیغی را ندارند.

وی استاندارد اعلام شده توسط مراکز علمی کشور برای تعداد روحانی مورد نیاز را حداقل 15 روحانی به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت ذکر کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس بیان کرد: جایگاه عظیم فارس و سومین حرم اهل بیت بودن آن و اینکه بنابر برنامه‌ها، افقی که برای این استان رسم شده پوشش دادن نیاز کشورهای خلیج فارس به روحانی و عالم دینی است، نشان می‌دهد که در این زمینه باید کار بیشتری انجام شود.

وی ابراز داشت: اطلاعات مردم در زمینه تحصیلات حوزوی کم است و باید بیان شود که حوزه علمیه در زمینه جذب، تحصیل و خدمت‌رسانی قابل قیاس با هیچ مرکز دیگری نیست.

رحیمی صادق اضافه کرد: شرایط جذب در حوزه از سیکل تا مقاطع دکترا وجود دارد به‌گونه‌ای که در سال گذشته بیش از 100 نفر با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا وارد حوزه علمیه فارس شدند و اکنون مشغول به تحصیل هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس تصریح کرد: حوزه علمیه در تمام رشته‌های علوم انسانی طلبه می‌پذیرد و با استفاده از زبان‌های روز دنیا و ابزارهای مدرن مانند رایانه در ارائه علم و تولید علوم انسانی پیشتاز است.

وجود دو دوره کوتاه‌مدت و بلندمدت تحصیل در حوزه

رحیمی صادق در ادامه گفت: در حوزه علمیه سفیران هدایت امکان تحصیل کوتاه مدت و در سایر حوزه‌ها تحصیل متداول فراهم است و متنوع‌ترین عرصه برای اشتغال فرهنگی و تبلیغی فارغ‌التحصیلان حوزه وجود دارد.

به گفته وی، امروز جامعه المصطفی در 120 کشور دنیا طلبه پرورش می‌دهد و در حالی که دنیا تشنه معارف بلند اسلام و مکتب اهل بیت است روز به روز نیاز به درس‌آموختگان حوزوی بیشتر احساس می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) ابراز داشت: امام رضا (ع) محقق شدن ساعات عبادات، کار و ارتباط با مردم را منوط به بهره‌مندی از لذات حلال و تفریح سالم عنوان کرده‌اند، بنابر این معاشرت با اقوام و استفاده از ایام تعطیل برای تفریح سالم، زیبا و معقول که در آن حرامی نباشد در ایام نوروز پسندیده و لازم است.

انتهای پیام/2448/ق40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول