اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رهبر معظم انقلاب:

جنبه علمی صاحب عروه بسیار برجسته است

خبرگزاری فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان خود پیرامون شخصیت صاحب عروه فرمودند: جنبه علمی صاحب عروه به نظر من خیلی برجسته است که هم در عروه این معنا واضح است هم در حاشیه مکاسب و این یک بعد در شخصیت این بزرگوار است.

جنبه علمی صاحب عروه بسیار برجسته است

 به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای در دیدار با اعضای برگزارکننده بزرگداشت صاحب عروه مطالبی فرمودند که توسط حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر ایشان در کنگره بین‌المللی صاحب عروه قرائت شد.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: اولا تشکر می‌کنم از آقایان محترم برای همت گماشتن بر معرفی شخصیت برجسته‌ای چون سید محمدکاظم یزدی که خود این به نظر من جای تشکر فراوان دارد.

ایشان ادامه دادند: مرحوم سید یزدی با اینکه در محافل علمی ما جزو فقهای درجه اول است یعنی عروه ایشان در اختیار همه است و همه بر آن حاشیه می‌زنند، از وقتی عروه بروز کرده کمتر دیده شده که مراجع و فقهای ما بر مثلا نجات العباد و بقیه کتاب‌هایی که آن وقت حاشیه می‌زدند، حاشیه بزنند یعنی جامعیت عروه، خوش سلیقه بودن سید در تدوین کتاب عروة‌الوثقی و جهات فراوان امتیازی که این کتاب دارد.

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: با اینکه ابواب فقهی‌اش کامل نیست در عین حال همه توجهات روی این کتاب متمرکز شده که این نشان‌دهنده برجستگی این کتاب و صاحب این کتاب است و با اینکه در حوزه‌های علمیه و بین فقها این شخصیت معروف است اما بین مردم نه؛ یعنی چهره علمی برجسته با عظمت شناخته شده نیست حالا شما در واقع دارید این کار را تدارک می‌بینید. این بسیار کار خوبی است.

ایشان ادامه دادند: در کنگره سید محمدکاظم چون کار علمی به آقای استادی سپرده شده است، انسان خاطرش آسوده است یعنی ایشان حقا و انصافا در این کار مانند کارهای دیگر در حد نصاب کامل است و انسان خاطرش جمع است که کار به اتقان پیش خواهد رفت و مانند برخی کنگره‌ها و بزرگداشت‌ها که غالبا به ظواهر پرداخته می‌شود، نخواهد بود.

آیت‌الله خامنه‌ای یادآور شدند: ان‌شاءالله اینجا به عمق بیشتر نگاه خواهد شد. در زمینه کارهای تحقیقی که ایشان اشاره کردند به کتاب‌های مرحوم سید بله همین طور است چون کتاب‌های مرحوم سید که رایج بوده چاپ شده که عمده عروه است که الا ماشاءالله چاپ دارد. بعد هم حاشیه مکاسب است که بهترین حاشیه بر مکاسب، حاشیه سید است گرچه حاشیه‌های دیگر مانند حاشیه مرحوم آخوند و دیگران امتیازات خاص خود را دارند اما بر روی هم از لحاظ اتقان، استدلال، جامعیت، پختگی فقهی، احاطه بر ابواب گوناگون، استفاده از آنها در تنقیه انصافا حاشیه سید بی‌نظیر است.

ایشان بیان داشتند: چون این کتاب‌ها مورد توجه بوده و ارزش ذاتی داشته خودش رایج شده و مثلا احتیاج نبوده که تجدید چاپ شود. به کتاب تعادل و تراجیح هم نباید گفت رساله، کتاب مفصلی است که آن هم اخیرا چاپ شده، ظاهرا دو سه سال بیشتر نیست که من دیدم چاپ شده یا همان مطالبی که فرمودند اینها کتاب‌های خوبی است که منتشر شود لکن در کنار این‌ها تعمق و تحقیق در مبانی فقهی سید لازم است چون کتاب عروه کتابی است که حرف‌های جدید در آن هست، حرف‌های تازه در آن است. مبانی فقهی سید جمع شود.

رهبر انقلاب فرمودند: عادت کرده‌ایم وقتی نسبت به بزرگان بحث می‌کنیم آن را چاپ می‌کنیم؛ بزرگداشت یک عالم این نیست. شما ببینید وقتی می‌خواهند در مورد فلان فیلسوف فرنگی بحث کنند می‌بینید از صد جا روی شاکله فکری او بحث می‌شود ما بیاییم این کار را بکنیم شاکله فقهی سید یزدی چیست و خصوصیات مبانی فقهی او کدام است که او را از دیگران ممتاز کرده است، ابعاد اختلاف او را با میرزای شیرازی، اساتید دیگرش با شیخ که حرف‌های شیخ انصاری در حوزه‌ها رایج است. جهات خاص این بزرگوار را که شاکله فکری ذهنی او را مشخص می‌کند در بیاوریم به نظر من این یک تحقیق قوی می‌خواهد حالا ممکن است در این مقالاتی که اشاره فرمودند چیزهایی در این زمینه باشد بالاخره این جزو زمینه‌های کار است.

ایشان ادامه دادند: ممکن است ملای فاضلی بنشیند این کار کند و ملای فاضل دیگری بنشیند جداگانه کار کند. به نظر من روی این باید کار کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای ابراز کردند: در مرحوم یزدی سه جهت وجود دارد که در کمتر ملایی با این سطح دیده می‌شود یکی تسلط، تبحر و مهارت فقهی این مرد است. فقیه انصافا بزرگی است. آنگونه که خواندم در همین نوشته‌ها، کتاب مرحوم منذر و برخی جاهای دیگر هم نقل کرده‌اند مرحوم آخوند خراسانی که ایشان مستغنی از تعریف و توصیف است ایشان را از لحاظ فقهی بر همه معاصرین خودش ترجیح می‌دهد.

ایشان عنوان کردند: معاصرین ایشان میرزا محمدتقی شیرازی با آن مقام دقت است، مرحوم اسماعیل صدر است که ملای بزرگی است، مرحوم همدانی، مرحوم سید محمد اصفهانی است که از آقای آخوند سئوال می‌کنند که شما افضل هستید یا سید محمدکاظم که ظاهرا تعبیر ایشان از سید کاظم آقاست. راجع به تواضع آخوند با دیگران می‌پرسند که می‌گوید وقتی آقا اینگونه باشد دیگران وضعشان روشن است یعنی یک ترجیحی را مرحوم آخوند نسبت به ایشان قائل است. این مسئله مهمی است که یکی در حد آخوند خراسانی معاصر خود را تعظیم کند بنابراین جنبه علمی ایشان به نظر من خیلی برجسته است هم در عروه این معنا واضح است هم در حاشیه مکاسب این معنا واضح است. این یک جهت است در شخصیت این بزرگوار.

رهبر انقلاب ادامه دادند: یک جهت دیگر جهت تقوایی و ملاحظات فردی و شخصی و جهات معنوی است که در نقل‌هایی که از ایشان می‌شود واضح است حتی در همین جریان مشروطه، مرحوم سید محمدکاظم جزو نخستین کسانی است که مشروطه را امضا و در اول کار قبول کرد. وقتی شیخ فضل‌الله نوری نوشت که چنین کاری در تهران دارد می‌شود جزو نخستین کسانی که آن را امضا کردند مرحوم سید کاظم بود و وقتی اساسنامه نوشته شد، مرحوم سید گفت من باید این را که بناست امضا کنم، ببینم.

ایشان در ادامه فرمودند: مرحوم شیخ فضل‌الله نوشت ما دیدیم درست است خوب است خب شیخ فضل‌الله هم هم‌دوره اینها بود به ایشان اطمینان داشتند این نهایت اهتمام این مرد را نشان می‌دهد با اینکه شیخ فضل‌الله هم معاصر ایشان بوده تایید می‌کند اما می‌گوید باید ببینم کار کار بزرگی است. می‌فهمیده که کار ریشه‌دار و بزرگی است نمی‌شود با سهل‌انگاری از سرگذراند و بعد هم که قضایای بعدی تایید می‌کرده که همین درست بوده یعنی باید از اول همین کار را می‌کرده‌اند خود مرحوم شیخ فضل‌الله سر متمم قانون اساسی چه کشید در تهران آخرش هم چه شد. هم ایشان و معاصرین ایشان از علمای بزرگ به چه وضعی دچار شدند. این دقت و احتیاط این مرد را نشان می‌دهد در امر دین.

آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: این به نظر من خیلی مهم است با اینکه فشار هم زیاد بود و شرایط هم شرایط عادی نبود. فشار فکری سیاسی از اطراف روی این مرد بود، مشاهیر نجف مرید ایشان بودند لکن در حوزه نجف اغلب مخالف ایشان بودند. این هم جنبه تقوایی و معنوی این مرد است.

ایشان فرمودند: جنبه سوم جنبه آمادگی برای جهاد است جنگی که در عراق اتفاق افتاد بر محور سید کاظم می‌گردد ایشان پسر خود مرحوم سید محمد را فرستاد البته سید محمد در جنگ به شهادت نرسید بعدا از دنیا رفت. لکن فرزند خودش را فرستاد. بزرگانی از علما آن وقت بودند. مرحوم سید علی داماد بود، مصطفی کاشانی بود بزرگان دیگری بودند اما محور پسر سید کاظم بود که همه به عنوان شخصیت برجسته‌ای دنبال او بودند. آمدند در مناطق جنوبی عراق و مناطق مرزی ایران جنگیدند.

رهبر انقلاب فرمودند: من آن سفری که به خوزستان رفته بودم چند پیرمرد از بازماندگان آن جنگ آمدند با من ملاقات کردند. یک پرچم مندرس شده فرسوده‌ای دادند گفتند این پرچم، پرچم سید محمد کاظم یزدی است پس ایشان توجه داشتند.

ایشان خاطرنشان کردند: بنابراین ایشان شخصیت جامع الاطراف بزرگی بود و اگر در مشروطه نظر ایشان تامین می‌شد و آن شرطی که ایشان گذاشته بود عمل می‌شد مسیر مشروطه عوض می‌شد یعنی آدم احتمال می‌دهد مسیر مشروطه عوض می‌شد. سهل‌انگاری‌هایی که انجام گرفت، انجام نمی‌گرفت.

آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: سعی کنید این کار عمق انجام شود خوشبختانه آقای استادی است و دنبال می‌کند این موضوع را و کاری کنید که این شخصیت در چشم عامه مردم زنده شود تا افکار عمومی این مرد بزرگ را بشناسند.

انتهای پیام/78004/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول