اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهر قلعه‌‌های‌ تاریخی در سبزترین نقطه ایران

خبرگزاری فارس: تنکابن شهر تاریخ، فرهنگ و زیبایی‌های تاریخی و طبیعی مانند قلعه مهیای میزبانی از مسافران نوروزی است.

شهر قلعه‌‌های‌ تاریخی در سبزترین نقطه ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از تنکابن، شهرستان ساحلی تنکابن دارای پیشینه‌ای تاریخی با بیش از یک هزار سال تمدن و فرهنگی است که مردمان این دیار در عرصه‌های گوناگون تاریخ این مملکت نقشی اثرگذار داشتند.

در برهه‌ای از دوران معاصر و در جریان انقلاب مشروطه نیز مردمان این دیار با فتح تهران نقش مهمی را ایفا کردند و همچنین تاریخ فلاسفه آن به هزار سال می‌رسد.

تنکابن نامی عام است که زمانی به منطقه‌ای به پهنا و گستره‌ای از رودسر تا محمود آباد را شامل می‌شد که در زمان احمدشاه این گستره به منطقه‌ای از املش تا چالوس و نوشهر را در بر می‌گرفت و با ورود به عصر پهلوی اول این منطقه که محال و ثلاثه تنکابن نیز به آن اطلاق می‌شد به مازندران الحاق و به تدریج از وسعت‌اش کاسته شد.

تا جایی‌که امروزه تنکابن مرکز تاریخی آن شهر خرم‌آباد امروزی بوده و شامل محدوده رامسر تا کلارآباد را در بر می‌گرفت که به مرور زمان رامسر و طی چند سال اخیر نیز عباس‌آباد هم از آن جدا و هر یک به شهرستانی مستقل ارتقا پیدا کردند.

 اکنون این شهرستان دارای محدوده‌ای از پل چالکه‌رود در غرب شهر شیرود و هم‌مرز با رامسر در غرب آغاز و تا پارک جنگلی و ملی خشکه‌داران در شرق نشتارود در مرز شهرستان تازه تاسیس عباس‌آباد امتداد دارد.

این شهرستان از نظر زیبا‌یی‌های خلقت خداوندی بی‌نظیر است و خداوند از زیبایی و تنوع به آن بهترین‌ها را عطا کرد، مناطق کوهستانی و ییلاقی دو هزار و سه هزار، رودها و چشمه‌سار‌های زلال و خروشان و آبشارهای بی‌شمار در دل کوهستان که در طول سال از میزان آب مناسبی برخوردارند، آبگرم‌های معدنی و چشم‌اندازهای کوهپایه‌ای و مناطقی که با درختان و گونه‌های گیاهی منحصر به فرد جنگل‌های هیرکانی پوشیده شده است.

 

در برخی از مناطق از باغات شیب‌دار چای که در فصل برداشت محصول با آن زنان و مردان در حال کار در مزرعه جلوه‌ دیگری به خود می‌گیرند، شالیزارهای گسترده پرآب که عکس محیط پیرامون وارونه در آن خودنمایی می‌کنند، باغات مرکبات و کیوی، پرورش زنبور عسل طبیعت با آن لانه‌های رنگی که فعالیت این موجود مفید و زحمتکش را در طرح و رنگ زیبایی در برابر چشم بیننده به نمایشی خارق‌العاده خودنمایی می‌کند.

ویژگی‌های معیشتی تنکابن

دامداری سنتی و دامدارانی که از شام تا بام در چین و چروک جلگه، دشت و کوهپایه‌های این سرزمین زرخیز به تلاش و کوشش مشغول هستند با آن ماست، کره و پنیر که به مذاق هر تجربه کننده‌ای خوشایند است چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره و دل‌های هر عاشق طبیعت خداوندی را مجذوب این همه زیبایی و برکات خداوندی می‌کند.

این شهرستان مدفن چندین امامزاده از تبار امام موسی کاظم(ع) است که عاشقان اهل بیت برای آرامش معنوی از این مکان‌های امن تنیده در سرسبزی خلقت حق تعالی بهره‌گیری می‌کند و به آرامشی معنوی و روحی می‌رسند.

تنکابن که امروز از چهار شهر تنکابن که در گذشته به آن شهسوار می‌گفتند و خرم‌آباد که نام قدیم آن تنکابن بوده و همچنین نشتارود و شهر تازه تاسیس شیرود زادگاه سرلشکر خلبان شیرودی است تشکیل شده و مرکز این شهرستان تنکابن امروزی است.

این شهرستان دارای جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری همچون قلعه‌ کتی، قلعه‌کله، قلعه به کله، قلعه سیاورز، قلعه رودپشت، ‌قلعه لشکرک،‌ قلعه هلوکله، قلعه گردن و قلعه تنکا است که هر یک گویای گوشه‌ای از وقایع مهم تاریخی آن است.

از جمله جاذبه‌های دیدنی این شهرستان جاده‌های کوهستانی جنگلی سه هزار و دوهزار، پارک جنگلی چالدره، قله بلند و زیبای سیالان و منطقه گردشگری دشت دریاسر در پای آن که چشمه سار‌ها و آبشارهای بی‌شماری را در خود جای داده است جملگی در بخش خرم‌‌آباد واقع‌ هستند.

موزه تاریخ طبیعی و جنگل جلگه‌ای و پارک حیات وحش حفاظت شده خشکه‌داران و ییلاق دیناسرا و داکو در نشتا و همچنین مناطق ییلاقی در بخش مرکزی شامل روستای زیبا و بکر لاکتراشان، منطقه تاریخی سلیمان‌آباد و بسیاری از مناطق دیگر در چشم‌اندازهای زیبا و دلفریبی نظیر ندارند.

مرکز این شهرستان تاریخی همان تنکابن امروزه شهری با حدود 60 هزار نفر جمعیت است و این شهر از زمان پهلوی اول شکل‌گیری و به مرکز سیاسی و حکومتی و همچنین نقطه مرکزی مبادلات اقتصادی و واسطه مابین دارالمرز یا همان گیلان و تبرستان،‌ مازندران امروزی بوده و از سمت جنوبی به قزوین نیز متصل است.

تنکابن در کنار بستر ساحلی سنگی و دارای عمق متوسط دریای کاسپین قرار گرفته که از قلب آن رودخانه‌‌ای خروشان و پرآب به نام چشمه کیله می‌گذرد و در مصب خود به دریا مام رودها می‌پیوندد که علاوه بر اهمیت این‌رود در آبادانی شهر، چشمه کیله به عنوان یکی از مهمترین مراکز تخم‌ریزی و تکثیر آزاد ماهیان و ماهی سفید دریای کاسپین در کنار چند رود دیگر استان‌های شمالی مانند سپیدرود، تلار و تجن محسوب می‌شود.

این شهر حدود 100 سال پیش در سال 1314 دارای بلدیه یا همان شهرداری امروزی شده و تاکنون فعالیت 30 مدیر شهری یا شهردار را در خود تجربه کرده و در آن ابنیه‌های بسیار زیبایی از دوران نیز به یادگار مانده است.

از جمله مهمترین آن‌ها ساختمان شهرداری، ساختمان شهربانی، پل چشمه کیله، ساختمان اداری میراث فرهنگی و گردشگری و چند ساختمان دیگر از جمله ساختمان گرگانی در کوچه‌ای به همین نام در مرکز شهر و دو ساختمان دیگر در دو سوی دهانه‌ غربی پل چشمه کیله که از ابنیه‌های تاریخی با قدمتی حدود 100 ساله‌اند خودنمایی می‌کند.

در این شهر به مدد توجه مدیریت شهری به فضای سبز علاوه بر وجود پارک‌های زیبای ساحلی چشمه‌کیله در حاشیه رودخانه مرکزی شهر که دو فاز احداث و فاز سوم آن نیز در حال احداث است از نقاط زیبای این شهر هستند و پارک‌ مادر که دارای امکاناتی همچون فرهنگ‌سرا، پارک ترافیکی کودک، ورزشگاه بانوان، سینمای چهار بعدی، وسایل ورزشی و بازی کودکان و نوجوانان و محیط زیبا و آرام است و نیز پارک‌های کریم آباد، پارک شورا که دارای آلاچیق‌های بی‌شمار و فضای پارکی متصل به ساحل است و پارک ساحلی شهیدان کاظمی در سبز میدان و نیز چندین پارک دیگر در چهار سوق این شهر خودنمایی می‌کنند.

همه این فضاهای تفریحی به تجهیزات ورزشی و مبلمان شهری مناسب مجهز هستند که می‌توانند محیطی آرام و دلنشین را برای همه مردم و گردشگران رقم زنند.

بازارهای سنتی مانند شیطان بازار در قلب شهر و بازار بزرگ ماهی فروشان جنب پل جانبازان در کنار بازارهای لوکس و با سازه‌‌های مدرن امروزی محلی مناسب برای علاقه‌مندان به خرید، دید و بازدید از جلوه‌های چشم نواز بازار و علاقه‌مندان ایجاد کرده است.

در یک جمع‌بندی این شهر با توجه به اینکه دارای یک کمربندی بزرگ و یک کمربندی کوچک‌تر در قسمت جنوبی خود است هنوز با نظر به رویکرد خوب و فراوان علاقمندان به گردش، خرید، دید و بازدید از زیبایی‌‌هایش اندکی در بحث ترافیک در مرکز شهر مشکل دارد.

شهرداری و شورای شهر با در اختیار گرفتن پارکینگ پروژه در حال احداث آدینه مصلای شهید بهشتی تنکابن این امکان را فراهم کرده است تا بیش از 600 خودرو در پارکینگ مورد نظر که اندکی پایین‌تر از مصلا در مرکز شهر واقع شده تلاشی برای حل مشکل ترافیک داشته باشند.

با نظر به اینکه تنکابن از نظر سوغات و دست ساخته‌های محلی همانند سایر نقاط شمال ایران مطرح است خرید از فروشندگان محلی که ماست و چای محلی، عسل، سبزی‌های کوهی، مرکبات و برخی از دست ساخته‌های دیگر روستایی توسط زنان و پیرزنان که با چادرهای رنگی به کمر بسته و لباس‌های بومی به عرضه محصولات خویش می‌پردازند خالی از لطف نیست و برای عکاسان آماتور و حرفه‌ای این‌ها بهترین سوژه است.

شهر تنکابن دارای جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران است و این زیبایی‌ها فرصتی مناسب برای مردم خونگرم و صمیمی این شهر ایجاد می‌کند تا میزبانی شایسته برای گردشگران باشند.

همچنین به گردشگران نیز این اجازه را می‌دهد تا از بازارهای خرید سنتی و مدرن خریدی خوب و مناسب داشته باشند و با زیبایی‌های این شهر که ترکیبی از تاریخ گذشتگان با حضور روستائیان بالادست در شهر و تاریخ صد ساله و معاصر این شهر در قالب ابنیه‌های تاریخی و مدرن در کنار هم است این مردم باصفا و بافرهنگ را دربرگرفته است.

با توجه به نزدیکی سال نو و نوروز 1392 این شهرستان همانند سایر مناطق گردشگری ایران خود را مهیای پذیرایی از گردشگران مشتاق به فرهنگ و جاذبه‌های در خود کرده است و با آذین‌بندی و گل‌آرایی توسط شهرداری‌ها شهرهای چهارگانه تنکابن، خرم‌آباد، نشتارود و شیرود با همکاری همه نهادها و دوایر ذیربط و نیروهای کشیک امدادی و خدماتی مهیای میزبانی شایسته‌ای از ملت ایران از تمام نقاط است و مردم این سامان بسیار مفتخرند تا بتوانند به بهترین نحوه شایسته از تمامی گردشگرانی که به این دیار سفر می کنند پذیرایی کنند.

شهرداری تنکابن نیز برای تسهیل در امور گردشگران در ایام نوروز با بهره‌گیری از سامانه 137 گوش شنوا برای پیگیری مسائل و مشکلات شهروندان و گردشگران است و به صورت 24 ساعته آ‌ماده دریافت گزارش‌ها و مسائل حوزه فعالیت شهرداری برای برطرف کردن آنها است و این مورد را وظیفه ذاتی خود در قبال شهروندان و گردشگران می‌داند.

==========================

گزارش از محمدرضا ظفری

عکس‌ها از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تنکابن

==========================

انتهای پیام/86020/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول