اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شور حضور در نمایشگاه عرضه کالا سنندج / صف برنج شلوغ‌ترین صف نمایشگاه

خبرگزاری فارس: با برپایی نمایشگاه‌‌های عرضه مستقیم کالا در استان کردستان شور و شوق خاصی در میان مردم برای استفاده از محصولات این بازار به‌وجود آمده است.

شور حضور در نمایشگاه عرضه کالا سنندج / صف برنج شلوغ‌ترین صف نمایشگاه

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، متمرکز شدن انواع کالا در این نمایشگاه‌ها و امکان دسترسی به محصولات متنوع در کنار احتمال وجود اختلاف قیمت با بازار آزاد شهروندان را مجاب می‌کند تا برای یک‌بار هم که شده گذری به این مکان‌ها داشته باشند.

به همین منظور خبرنگار فارس به دو نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در شهرستان سنندج سری زده تا نظرات و میزان رضایت‌مندی مردم در آنها را جویا شود.

نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کنار میدان‌بار سنندج را به عنوان مقصد نخست انتخاب می‌کنیم. عصر یک روز سرد اواخر زمستان در این مکان غلغله‌ای است.آنقدر افراد مختلف مراجعه کرده‌اند که نمی‌دانم با کدامیک مصاحبه را آغاز کنم.

خانم سمرقندی خانه‌دار به همراه دو فرزند خردسالش به این نمایشگاه مراجعه کرده است. وی از تنوع اجناس در این مکان اظهار رضایت می‌کند، اما می‌گوید کاش مسئولان در تمام طول سال چنین نمایشگاه‌هایی را برپا کنند و منحصر به عید نوروز نباشد.

سمرقندی در خصوص قیمت اجناس و میزان تفاوت آن با بازار آزاد می‌گوید: چون هنوز قیمت‌ بیشتر کالاها را نپرسیده‌ام نمی‌توانم در این باره چیزی بگویم.

گشتی در میان غرفه‌ها می‌زنم. زن و مرد کهن‌سالی نظرم را جلب می‌کنند که مشغول چانه‌زنی با یکی از غرفه‌داران هستند. نزدیکشان می‌شوم و نظرشان را در خصوص قیمت جنس خریداری شده می‌پرسم.

پیرمرد در حالی که نایلون خریدهایش را نشانم‌ می‌دهد و می‌گوید: واقعا قیمت جنس‌‌ها تفاوت محسوسی با بازار دارد. از او می‌پرسم پس علت چانه‌زنی با فروشنده خشکبار چه بود؟

خانمش در جواب می‌گوید: فکر نمی‌کنم غرفه‌دار هم تقصیری داشته باشد چون قیمت آجیل و خشکبار در کل کشور افزایش یافته ولی مشتری هم دوست دارد با کمترین قیمت و بهترین کیفیت جنس را خریداری کند.

کمی آن ‌سوتر دو پسر جوان کنار غرفه پوشاک در حال انتخاب جنس هستند. موضوع مصاحبه را با آنها در میان می‌گذارم. پسر جوان‌تر خودش را علی معرفی می‌کند و می‌گوید: تصور می‌کردم در نمایشگاه اجناس بنجل و از مد افتاده مغازه‌ها وجود داشته باشد اما واقعا از دیدن البسه مد روز شگفت‌زده شدم.

دوستش فرزاد که به صحبت‌های ما گوش می‌دهد می‌گوید: اگر چه قیمت‌ها برای ما که کارگر هستیم زیاد است اما باز هم نسبت به مغازه‌های سطح شهر و پاساژها بهتر است.

تصمیم می‌گیرم به نمایشگاه دیگری هم سر بزنم. خودم را به زحمت از شلوغی نمایشگاه بیرون می‌کشم و راه خیابان فیض‌آباد و نمایشگاه آنجا را در پیش می‌گیرم.

اینجا هم جمعیت زیادی موج می‌زند هر چند که نسبت به محل قبلی کمی خلوت‌تر است.

با ورود به حیاط نمایشگاه اولین چیزی که توجهم را جلب می‌کند صف طویل خریداران برنج است. می‌خواهم از مسئول غرفه داخل حیاط در خصوص چرایی و چند و چون عرضه برنج بپرسم که با اعتراض مردمی که در صف قرار دارند مواجه می‌شوم. تصور می‌کنند می‌خواهم بدون نوبت برنج خریداری کنم.

بالاخره سوال خودم را می‌پرسم. مسئول ‌فروش می‌‌گوید: صف فروش برنج تایلندی است. مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت قول فروش برنج تایلندی به قیمت هر کیلو 1700 تومان را در نمایشگاه داده بودند. قیمت را می‌پرسم، همان است.

یکی از حاضرین در صف که متوجه شده خبرنگار هستم می‌گوید به مسئولان بگوئید باید برنج هندی بیشتری را توزیع می‌کردند چون الان به ما می‌گویند برنج هندی تمام شده و باید برای خرید آن به نمایشگاه دیگری مراجعه کنیم که لابد از اینجا شلوغ‌تر است.

تصمیم می‌گیرم به عنوان خریدار به یکی از غرفه‌های فروش مرغ منجمد مراجعه کنم. قیمت را می‌پرسم هر کیلو 4 هزار و 700 تومان، که قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار است.

همان موقع 3 دختر جوان از کنارم عبور می‌کنند. خرید زیادی انجام و قصد ترک نمایشگاه را دارند، از آنها در خصوص قیمت‌های اجناس می‌پرسم. ستاره دانشجوی اهل کرمانشاه است می‌گوید: ما که راضی هستیم بقیه را نمی‌دانم!

دوستش فرزانه حرف ستاره را پی‌می‌گیرد: این خریدها را انجام داده‌ایم که با دست پر به شهر خودمان برمی‌گردیم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بازرسین این سازمان در تمام ساعات کار نمایشگاه حضور دارند می‌گوید: هنوز شکایت خاصی از سوی مردم به این بازرسان واصل نشده است.

دهقان تنها مورد تخلف روزهای اخیر را اقدام به فروش برنج تایلندی با قیمت بیش از مصوبه ستاد تنظیم بازار عنوان کرد و افزود: البته فرد فروشنده مطلع نبود که باید برنج را با قیمت مصوب عرضه کند و به همین دلیل برنج را از بازار آزاد خریداری کرده بود و با افزایش درصدی سود به اقدام به فروش آن می‌کرد.

وی با اشاره به جلوگیری از فروش برنج توسط این فرد به وسیله بازرسان سازمان، اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد قیمت‌ها در نمایشگاه‌های امسال نسبت به سال گذشته تفاوت چشم‌گیری با بازار آزاد داشته باشد.

گفتنی است نمایشگاه‌های عرضه کالا تا 25 اسفند ماه جاری در 4 نمایشگاه شهرستان سنندج دایر است.

انتهای پیام/79012/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول