اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در حاشیه نشست «رمز و شگردهای شعر فارسی» عنوان شد

تشریح جایگاه «نقد گرانیگاهی» در متون فارسی

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن دوستداران زبان و ادبیات فارسی گفت: الگویی «نقد گرانیگاهی» سازگاری بیشتری با متون فارسی دارد.

تشریح جایگاه «نقد گرانیگاهی» در متون فارسی

فرشید سادات شریفی امروز در حاشیه نشست «رمز و شگردهای شعر فارسی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: تعداد آثار آفرینشی از تعداد افرادی که بضاعت یک نقد همه‌جانبه را بر آثار دارند کمتر است.

این مسئول افزود: برای افزودن بر کمیت و کیفیت منتقدان ادبی این استان جلساتی برای آشنایی با نظریه‌های جدید ادبی و همین‌طور نظریه‌های بومی به صورت ماهانه توسط موسسه فرهنگی و هنری اساطیر برگزار می‌شود.

دبیر انجمن دوستداران زبان فارسی تصریح کرد: در همکاری مشترک با مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نخستین برنامه از سلسله برنامه‌های از این دست برگزار و با یک نگاه جدید در مورد یک قالب بومی ایرانی به‌نام رباعی طرح بحث شد.

به گفته وی، این سلسله برنامه‌ها به صورت ماهانه ادامه می‌یابد و در فروردین ماه سال آینده استقبال از مراسم یادروز سعدی، اردیبهشت ماه برنامه‌ای به مناسبت تولد دکتر سیمین دانشور و در خرداد ماه سال آتی به مناسبت سالگرد درگذشت فریدون توللی جلساتی از این دست برگزار می‌شود.

شریفی خاطرنشان کرد: مطالبی که افراد در هر جلسه ارائه می‌دهند پیش از ارائه توسط سه تا چهار استاد بازبینی می‌شود تا شکل منقح‌تری پیدا کند.

دبیر انجمن دوستداران زبان فارسی اضافه کرد: سعی داریم در هر جلسه که در مورد آثار شاعر یا نویسنده در قید حیات صحبت می‌شود از خود وی برای حضور دعوت کنیم.

این منتقد در مورد محتوای نخستین نشست انجمن دوستداران ادبیات در تالار فارس‌شناسی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ابراز داشت: فرم یکی از عناصر هر اثر است که باعث ادبی شدن آن می‌شود.

شریفی تصریح کرد: در تمام آثار فاخر هنری با مسئله فرم روبه‌رو هستیم، اما درنگ بر مسئله فرم و شناخت آن سابقه 100 ساله دارد.

دبیر انجمن دوستداران زبان فارسی ادامه داد: رویکرد جدید به فرم در اروپا شروع شده، اما الگویی به‌نام «نقد گرانیگاهی» سازگاری بیشتری با متون فارسی دارد.

وی بیان داشت: علیرضا فولادی که این موضوع را طرح کرده نقد گرانیگاهی را روشی برای نقد فرمالیستی شعر می‌داند به این معنا که مبانی نظری و روش‌شناختی نقد فرمالیستی شعر را از دیدگاه فرمالیست‌های روسی و همچنین فرمالیست‌های آمریکایی یا اصحاب «نقد نو1» بازمی‌کاود.

شریفی گفت: پژوهش وی با ایجاد برخورد سازنده میان دستاوردهای نظری و عملی دو شاخه فرمالیسم، روش «نقد گرانیگاهی» دومی را سامان می‌دهد که نه مانند روش «نقد پیوندمایه‌ای» به‌ شیوه افقی عمودی، بلکه مطابق ماهیت نظام‌مند و ساختمند شعر به‌شیوه چند سطحی سلسله ‌مراتبی عناصر فرم این نوع ادبی را در زمینه «شگرد بنیادی» آن تحلیل می‌کند.

این مسئول در تبیین بیشتر این موضوع عنوان کرد: فرمالیسم یک نظریه صوری و هرمنوتیک یک نظریه معنایی است و در نقد نوع آمریکایی این دو به یکدیگر می‌رسند چرا که فرم تنها مجموعه‌ای از تمهیدات بیانی نیست و با محتوا نیز ارتباط پیدا می‌کند.

به گفته وی، اگر کسی یک اثر را تحلیل فرمالیستی کند گام خوبی برای داشتن رهیافت هرمنوتیکی برداشته است.

وی به موضوع نشانه‌شناسی در متن نیز پرداخت و اضافه کرد: «گادامر» در مورد ارتباط ذهنیت مخاطب متن با نشانه‌های متن بحث می‌کند و در بحث فرم ارتباط معنا با شگردها و آرایه‌های متن مورد بررسی است، یعنی اگر چه هر دو به معنا می‌پردازند؛ اما برای تبیین معنا به دو مقوله متفاوت توجه می‌کنند.

به گزارش فارس، در این نشست دکتر سمیرا بختیاری مطلبی با عنوان بهسازی الگوی نقد «گرانیگاهی» نمونه‌پژوهی در آثار استاد منصور اوجی را ارائه داد.

تجلیل از استاد منصور اوجی و پخش فیلمی در مورد زندگی خود گفته ایشان از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

منصور اوجی یکی از شاعران نامدار استان فارس است که با 50 سال سابقه کار در زمینه ادبی و سرودن شعر، 17 اثر ارزشمند مانند «کوتاه مثل آه»، «حالی ‌است مرا»، «مرغ سحر» و «هوای باغ کردیم» از خود به جای گذاشته و برخی از آثار او نیز به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، آلمانی و ترکی ترجمه شده است.

انتهای پیام/‌2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول