اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه پانزدهمین سالگرد افتتاح شبکه استانی سیمای خراسان‎رضوی

شبکه پایتخت معنوی ایران اسلامی در یک نگاه

خبرگزاری فارس: در سال‎های اخیر شبکه استانی سیمای خراسان‎رضوی با 24 ساعته شدن تولید و پخش برنامه، 5/96 درصد از جمعیت استان را تحت پوشش دارد.

شبکه پایتخت معنوی ایران اسلامی در یک نگاه

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی، در مهر ماه سال 1350 ساختمان رادیو و تلویزیون فعلی مرکز خراسان افتتاح و راه‎اندازی شد (البته کمی قبل از سال 1350 تصویر تلویزیون در این شهر ابتدا بسیار کم بود، اما به تدریج به تعداد گیرنده‎ها اضافه شد) و ایستگاه تلویزیون مشهد با روزی پنج ساعت پخش برنامه شروع به کار کرد.

این مرکز که از طریق خطوط ماکروویو از برنامه‎های شبکه‎های سراسری استفاده می‌کرد، در تولید محلی نیز از مراکز فعال تلویزیونی به شمار می‎آمد. این فعالیت کم‌کم گسترش بیشتری می‎یافت.

اما همچنان تولید محدود و تولید و پخش برنامه در روزهای جمعه و زمان پخش اذان به افق تهران (اذان مغرب) و ساخت برنامه‎هایی ویژه شبکه سراسری اختصاص داشت. این ارسال به صورت نوار برای تهران صورت می‎گرفت و شبکه سراسری نیز به‌طور مستقیم و یا به صورت نوار ویدیویی برنامه‎هایی برای شهرستان‎ها ارسال می‎کرد.

در خرداد ماه سال 1371 سیمای مرکز تبدیل به سیستم رنگی شد. در سال 1372 سیمای مرکز خراسان با تولید 210 ساعت برنامه علاوه بر سیمای آدینه که تولید محلی و مهمترین عامل ارتباطی سیمای مرکز با مردم استان در هر صبح جمعه بود، در فواصل پخش برنامه‎های شبکه اول سراسری نیز گاه اقدام به پخش برنامه‎ها و پیام‌های کوتاه می‎کرد.

در سال 1376 نیز «شبکه استانی سیما» به منظور انعکاس قابلیت‎های علمی، هنری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان با روزی پنج ساعت پخش برنامه به ترتیب در شهرستان‎های مشهد، نیشابور، سبزوار و اسفراین کار خود را شروع کرد و متجاوز از 50 درصد از جمعیت استان را تحت پوشش قرار داد. سپس ساعات تولید برنامه و جمعیت تحت پوشش افزایش یافت.

اما در سال‎های اخیر شبکه استانی سیمای خراسان‎ رضوی با  24 ساعته  شدن تولید و پخش برنامه، 5/96 درصد از جمعیت استان را تحت پوشش دارد. متناسب با این افزایش، توسعه مرکز در زمینه‎های تولید و پخش و رفتن به سمت دیجیتالی شدن در حال اجراست. به طوری که پروژه توسعه پخش دیجیتال 72 درصد از جمعیت استان را تحت پوشش دارد.

شبکه استانی سیمای استان یکی از شبکه‎های موفق استانی از نظر تولید و حضور در شبکه‎های سراسری و استانی است، به طوری که بالاترین میزان تولید و پخش را در میان مراکز استان‎ها داراست.

شبکه استانی سیمای خراسان‌رضوی در جشنواره‌های تولیدات مراکز استان‌ها کارنامه درخشانی دارد، از جمله کسب عنوان برترین برترین‌ها در جشنواره چهاردهم، ضمن اینکه در جشنواره تولیدات مراکز دریافت جایزه برای برنامه‌های مختلف تلویزیونی، مرکز برتر در زمینه مستند و ساختار برنامه‌های ترکیبی، شبکه استانی برتر، سیمای برتر، بهترین کارگردانی، مرکز برتر برای بهترین همکاری با امور بین‌الملل در ارسال آثار به جشنواره‌های خارجی، دریافت تندیس و لوح افتخار مرکز برتر و برترین سیمای استانی را در کارنامه خود دارد.

صدا و سیمای خراسان‌رضوی یکی از بزرگترین مراکز رادیویی و تلویزیونی کشور است که به دلیل قرار گرفتن در کنار مضجع شریف و منور ثامن الحجج (ع)، حضور مقام معظم رهبری و شخصیت‌های تراز اول کشور در این شهر، پذیرای 25 میلیون زائر در سال، مهد جهان شیعه، پخش مستقیم و روزانه اذان از حرم مطهر حضرت رضا (ع)، همسایگی با کشورهای مهم منطقه، استقرار استان در مسیر شبکه‌های بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، موقعیت ممتاز استان به لحاظ هم‌جواری با کشورهای آسیای میانه و نقش مهم ژئوپلیتیکی آن در زمینه تعاملات بین‌المللی، تعدد مراکز بزرگ حوزوی و دانشگاهی، کشاورزی و صنعتی، تنوع اقلیم، قومیت‌ها، آداب و رسوم، وجود جاذبه‌های فراوان گردشگری و ... از اهمیت درخور و به سزایی برخوردار است.

صدا و سیمای خراسان‌رضوی در راستای تحقق افق ملی و استانی سعی نموده است به تقویت و تعمیق معرفت، بصیرت و باورهای دینی مخاطبان، رضایت عمومی نسبت به رسانه محلی، شتاب بخشیدن به توسعه همه جانبه استان، توسعه روابط رسانه‌ای با کشورهای همجوار، افزایش و توسعه سطح پوشش جمعیتی، تقویت بنیه برنامه‌سازی، به کارگیری فن‌آوری روز، احترام به اقوام و قومیت‌های مختلف، کمک کند و با شاخصه‌های بومی و محلی و پشتوانه تحقیقاتی و براساس میل، نیاز و مصلحت مخاطب و تولید برتر با اشراف کامل بر نظارت محتوایی، فنی و هنری در سه مرحله قبل از تولید، حین تولید و بعد از پخش به منظور نظارت کیفی و محتوایی برنامه‌ها و مدیریت پیام گام بردارد.

شبکه استانی سیمای خراسان‌رضوی درحال حاضر نیز با 67 درصد میانگین رضایت مخاطبان و 24 ساعته شدن برنامه‌های شبکه گامی بلند را به سوی افق چشم‌انداز در سال اول برنامه پنجم توسعه و اولین سال دهه پیشرفت و عدالت برداشته و به عنوان یک شبکه تمام عیار، سعی دارد تمامی توانمندی‌های استان را به منصه ظهور و بروز در این شبکه و نیز با طرح راه‌اندازی شبکه زیارت، برساند.

حضور فعال شهرستان‌های استان در تولید آثار فاخر با سفرهای شهرستانی مدیر کل، تبدیل استان به قطب انیمیشن، تولید مستندهایی با مضامین فرهنگی و اجتماعی، تولید سریال‌ها، تله فیلم‌ها، مدیریت منابع انسانی، در نظر گرفتن سیاست برون‌سپاری، مجهز شدن به فن‌آوری‎های نوین ارتباطی، توسعه پخش دیجیتال در شهرستان‌های استان و شخصیت‌شناسی، سیره‌شناسی و اندیشه‌شناسی حضرت رضا(ع) در دستور کار شبکه استانی قرار گرفته است.

شبکه استانی سیمای خراسان رضوی درحال حاضر با حدود 9 هزارساعت تولید و پخش برنامه، بیش از 2/93 درصد جمعیت استان را تحت پوشش دارد.

انتهای پیام/70005/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول