اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مجمع عالی نخبگان دارای اساسنامه شد

خبرگزاری فارس: دبیر مجمع نخبگان مازندران گفت: برای رفع هرگونه شبهه غیرقانونی بودن فعالیت مجمع عالی نخبگان، اساسنامه‌ای تنظیم شد و مسئولان بنیاد ملی نخبگان نیز از موضع قبلی‌شان عقب‌نشینی کردند.

مجمع عالی نخبگان دارای اساسنامه شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، از دفتر مجمع عالی نخبگان ساری برای حضور در مصاحبه مطبوعاتی و افتتاح این مرکز در شهرستان ساری دعوت شدیم.

اسم این مرکز برای نخستین بار در مازندران مطرح شد. برای آمادگی قبل از مصاحبه اسم این مجمع را در اینترنت جستجو کردم که پس از فشاردادن کلید اینتر با تیتری از برخی رسانه‌های کشور به نقل از یکی از نمایندگان مجلس در سال 90 مواجه شدیم که فعالیت مجمع عالی نخبگان را غیر قانونی اعلام کرد.

سوژه مورد نظرم را برای حضور در مصاحبه مطبوعاتی یادداشت کردم.

بر اساس برنامه قرار بود ابتدا دفتر مجمع عالی نخبگان در ساری افتتاح و پس از آن نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه برگزار شود.

خبری از مراسم افتتاحیه روال عادی که در بیشتر محافل برگزار می‌شود، نبود، نه روبانی بود نه قیچی، هیچ مسئول دولتی در این مجمع حضور نداشت. محفل کاملا خصوصی و محل افتتاحیه در بهترین نقطه شهر بالای یک کلاس موسیقی، احمد فاطمی خود را مدیر مجمع عالی نخبگان مازندران معرفی کرد، ظاهرا مجمع عالی نخبگان مازندران در بابل افتتاح شد، البته از فعالیت این مجمع در مازندران زیاد نمی‌گذرد.

فاطمی پس از شروع صحبت‌هایش از فرار مغزها در کشور صحبت کرد و دلیل راه اندازی این مجمع را جلوگیری از فرار مغزها عنوان کرد.

وی ادامه داد: برنامه مجمع عالی نخبگان کشور از سال 85 در کشور پایه‌ریزی شد.

فاطمی تاکید کرد: جمعی از بزرگان نظام و افرادی که نگران بحث فرار مغزها در کشور بودند اقدام به تشکیل این مجمع دادند و در سال‌های اخیر نیز فرار مغزها در کشور سیر صعودی به خود گرفت.

وی با انتقاد از عملکرد دولت (این روزها باب شده هر کس بخواهد مطرح شود ابتدا لب به انتقاد از عملکرد مسئولان می‌گشاید) از تعریفی که دولت راجع به نخبگان می‌کند گلایه کرد و بیان داشت: تعریف مجمع عالی نخبگان جذب نخبه در همه سطوح است.

مدیر مجمع عالی نخبگان در ادامه بحث را به کشور هلند برد و بیان داشت: کشور هلند برای حمایت از نخبگان به سازماندهی مردم نهاد روی آورد و این مجمع در کشور با دو هدف جذب و شناسایی نخبگان در کشور تاسیس شد.

فاطمی از رنجی که به خاطر نداشتن بانک اطلاعاتی نخبگان در کشور وجود دارد گلایه کرد و گفت: نخبگی فقط مدرک دانشگاهی نیست، هدف این مرکز این است که هر کس در هر رشته و در هر شغلی مشغول کار است اگر خلاقیتی‌ دارد از طریق این مرکز به رشد و بالندگی برای خویش و کشور برسد.

وی به مظلومیت مازندران در بحث نخبگی اشاره کرد و از گم بودن نخبگان در مازندران گلایه کرد و گفت: باید از ظرفیت مجمع عالی نخبگان مازندران برای به ثمر رساندن استعدادها استفاده کنیم.

مهدی چوبچیان که از طرف مجری به عنوان قائم مقام مجمع نخبگان مازندران معرفی شد، بیان داشت: در کشور ما از نظر بنیاد نخبگان کشور تنها 40 نفر نخبه معرفی شدند و بقیه افراد که در بنیاد نخبگان کشور حضور دارند، تحت عنوان استعدادهای برتر فعالیت می‌کند.

وی با تعریفی از نخبه بیان داشت: کسی که از نظر اندیشه پیشرو باشد از نظر این مجمع نخبه است.

قائم مقام مجمع عالی نخبگان در ادامه با مقایسه میزان بودجه برخی کشورها برای تحقیق در امر پژوهش بیان داشت: در کشور ما رقم بسیار کمی تحقیقات اختصاص داده می‌شود که برازنده کشور نیست.

وی سابقه فعالیت مجمع نخبگان در کشور را حدود هفت سال اعلام کرد و گفت: دفتر بنیاد نخبگان در بابل راه اندازی شد و فعالیت این مجمع در کل مازندران برای ما اهمیت دارد.

چوبچیان تاکید کرد: این مجمع به دور از هرگونه شائبه سیاسی به پیشرفت اساسی کشور می‌اندیشد و این بنیاد در مازندران تشکیل شد که مازندران نیز از فعالیت‌های مجمع بی‌بهره نماند.

تا اینجای کار دفتر مجمع عالی نخبگان ساری آغاز به کار کرد بدون روبان و قیچی، مدیر عامل مجمع نخبگان مازندران در ادامه از آغاز به کار مجمع عالی نخبگان در قائمشهر خبر داد.

نوبت به خبرنگاران برای پرسش سوال‌ها رسید، یکی از همکارانم در مورد شائبه سیاسی بودن این مجمع پرسید و بیان داشت: چرا درست در زمان نزدیک به انتخابات این مجمع در مازندران در حال فعالیت هست.

فاطمی شائبه سیاسی بودن این موضوع را کاملا رد کرد.

وی تنها دغدغه این مجمع را حمایت از نخبگان و نخبه‌پروری اعلام کرد.

 بماند که یکی از اعضای مجمع، زمانی که داشت فرم پذیرش این مجمع را تشریح می‌کرد، بیان داشت: کسانی که عضو این مجمع شوند برای حضور در دیگر استان‌های کشور از تخفیف ویژه در مراکز اقامتی مورد وثوق این مجمع برخوردار می‌شوند.

نوبت به خبرنگار فارس رسید پرسیدم که یکی از نمایندگان مجلس در سال 90 اعلام کرد که فعالیت مجمع عالی ایرانیان در کشور غیرقانونی است، بعد از آن خبری بر روی پایگا‌ه‌های خبری درج نشده است که فعالیت شما را قانونی اعلام کرده باشد.

چوبچیان دبیر مجمع نخبگان مازندران در پاسخ به این سوال گفت: رسیدگی به امور نخبگان قائل به فرد نیست و نمی‌شود استعدادها را رها کرد.

وی ادامه داد: برای رفع هرگونه شبهه در فعالیت مجمع عالی نخبگان اساسنامه‌ای تنظیم شد و مسئولان بنیاد ملی نخبگان از موضع قبلی خویش عقب‌نشینی کردند.

دبیر مجمع نخبگان مازندران حتی به خبرنگاران قول داد اگر نخبه‌ای در اطراف شما وجود دارد به آن‌ها اعلام شود تا از بالاترین دستگاه اجرایی کشور برای رفع مشکلات فردی که خبرنگار معرفی کرد مشکل را رفع کند.

همت محمدنژاد رئیس مجمع نخبگان ساری نیز در این نشست خبری در پاسخ به این سوال که چرا هیچ یک از مسئولان اجرایی استان مازندران در مراسم افتتاحیه حضور ندارند، بیان داشت: با چهار نفر از مدیران کل رایزنی‌ها داشتم و از ایجاد این مرکز در مازندران حمایت کردند.

وی بیان داشت: این چهار مدیرکل از این ایده حمایت کردند و به  شخص بنده اعلام کردند که از این مجمع حمایت می‌کنند.

محمدنژاد درباره برنامه‌های این مجمع گفت: بانک اطلاعاتی نخبگان درست می‌کنیم و اهداف بزرگی در سر داریم و این مجمع باید نقطه عطفی برای رشد و پیشرفت کشور باشد.

انتهای پیام/86004/ر30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول