اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزارت ارشاد خبر داد

تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی

خبرگزاری فارس: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان نخستین سند راهبری فعالیت‌های قرآنی در کشور تدوین شده که برای تمام دستگاه‌ها برنامه‌هایی را ترسیم کرده است.

تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام حمید محمدی بعد از ظهر امروز در مراسم اختتامیه معرفی قرآن‌آموزان برتر و وبلاگ‌نویسی با اشاره به طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اظهار داشت: هر حافظ یک موسسه قرآنی است و می‌تواند در محافل دوستانه یا مجالس رسمی و فرهنگی حفظ قرآن را ترویج دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: قرآن فرهنگ‌هایی دارد که باید در میان ما ترویج شود که یکی فرهنگ استماع قرآن است.

محمدی اضافه کرد: بنابر آیه «و اذا قری‌القرآن فاستمعوا‌له وانصتوا لعلکم ترحمون» انصات به معنای سکوت کردن همراه گوش دادن از فرهنگ‌های قرآنی است.

وی اضافه کرد: مسلمانان در هنگام شنیدن آیات قرآن باید به احترام کلام خدا و برای شنیدن و استفاده کردن از احکام الهی سکوت کنند و پیام خدا را با گوش جان بشنوند که هیچ سخنی شیرین‌تر، دلرباتر، زیباتر، مفیدتر، مقدس‌تر و ارزشمندتر از سخن خدا نیست.

رفع مهجوریت از فعالیت‌های قرآنی

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: در گذشته فقط فرهنگ و ارشاد متولی فعالیت‌های قرآنی بوده و سایر مجموعه‌ها احساس مسئولیت نمی‌کردند و بودجه‌ای برای این امر اختصاص نمی‌دادند، اما مطابق منشور توسعه قرآنی این مسئولیت باید در تمام نهادهای مرتبط نهادینه شود.  

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد خاطرنشان کرد: منشور توسعه فرهنگ قرآنی نخستین سند راهبری فعالیت‌های قرآنی در کشور بوده که برای تمام دستگاه‌ها برنامه‌هایی را ترسیم کرده است.

وی اضافه کرد: بر اساس این منشور، هماهنگ‌سازی فعالیت‌های قرآن‌محور در دستگاه‌های مختلف، تشکیل شورای توسعه قرآنی در راستای هماهنگ‌سازی، تصویب بودجه مناسب برای فعالیت‌های این حوزه از مواردی است که در این منشور دیده شده و به اجرا در می‌آید.

اتخاذ تدابیر لازم برای توانمندسازی و جلب مشارکت بخش مردمی و تقویت نقش حمایتی دولت در راستای توسعه فرهنگ قرآنی،  اتخاذ تدابیر لازم برای گسترش فرهنگ وقف در امور قرآنی و بهره‌گیری حداکثری از موقوفات کشور در این زمینه و  ارزیابی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله مواردی بود که محمدی به عنوان مفاد منشور قرآنی برشمرد.

این مسئول همچنین شناسایی نیازها، محدودیت‌ها و موانع توسعه فرهنگ قرآنی و استفاده از ظرفیت‌ها برای رفع آنها از طریق مراجع ذی‌ربط در داخل و خارج از کشور و تدوین اولویت‌ها و جهت‌گیری‌های کلان بودجه فعالیت‌های قرآنی و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی را از خط مشی‌های این منشور ذکر کرد.

محمدی تصریح کرد: در کشور 6 میلیون نفری لیبی، یک‌میلیون نفر حافظ کل قرآن وجود دارد و در سودان این تعداد بیشتر است بنابراین باید در ایران به 10 میلیون حافظ دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه تحقق شفا در وجود تک تک حافظان، هدف نهایی حفظ قرآن است، خاطرنشان کرد: فرهنگ شفای روحی و جسمی و تعادل زیستی از دیگر فرهنگ‌هایی است که باید بیش از پیش در میان مردم رواج یابد و شفا زمانی حاصل می‌شود که فکر، روح و جسم ما با معانی قرآنی منطبق شود.

این مسئول تصریح کرد: راهبردی‌ترین و حساس‌ترین نقطه در تحولات قرآنی، حفظ آیات قرآن بوده و تاکید رهبر انقلاب بر تربیت 10 میلیون حافظ نیز بر همین امر استوار است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: مقام معظم رهبری در حیطه فعالیت‌های قرآنی از دانشگاه‌ها چند مطالبه قطعی دارند که باید عملیاتی شود.

محمدی درک حکمت تعادل، توازن و فهم ترتیب آیات قرآنی را مقدمه تدبر در کتاب آسمانی مسلمانان دانست و بیان کرد: حفظ کردن قدم نخست است و باید در آیات و محفوظات تدبر شود که پس از تدبر نیز می‌توان وارد مرحله عمل به آموزه‌های قرآنی شد.

به گزارش فارس، در این مراسم از 700 تن از قرآن‌آموزان برتر و فعالان وبلاگ‌نویسی قرآنی تجلیل شد. 

انتهای پیام/‌2448/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول