اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار منطقه 6 مشهد:

بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز توسط مهاجران انجام می‌شود

خبرگزاری فارس: شهردار منطقه شش مشهد گفت: بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه شش توسط مهاجران و در زمین‌های قولنامه‌ای انجام می‌شود

بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز توسط مهاجران انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، شهرام کریمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ساخت و سازهای بدون مجوز، تخلفات ساختمانی و افزایش خرید و فروش املاک قولنامه‌ای را از مشکلات جدی منطقه شش مشهد عنوان کرد و اظهارداشت: برخی افراد سودجو به ساخت و سازهای شبانه و غیرمجاز در حاشیه شهر و در مجاورت محلات قدیمی اقدام می‌کنند و با وجود تذکر شهرداری و تأکید بر انجام فعالیت قانونی، متأسفانه تخلفات در این حوزه زیاد است.

وی ادامه داد: اراضی و زمین‌های بایر در این منطقه بسیار زیاد است که این امر سبب رشد ساخت و سازهای غیرمجاز شده است.

کریمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری برخوردهای جدی‌تری با ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته است که در نتیجه آن تعداد اینگونه ساخت و سازها 240 مورد نسبت به سال 90 کاهش یافته است.

کریمی در ادامه به شهرک‌های الحاقی منطقه شش اشاره می‌کند و می‌افزاید: شهرک‌های شهید رجایی و باهنر از جمله محدوده‌هایی هستند که در طی چند سال اخیر جزو حوزه‌های شهری قرار گرفته‌اند و از آن جایی که در حریم شهری قرار دارند و با توجه به نزدیکی به حرم مطهر رضوی سالانه مهاجران زیادی را به خود می‌بینند که این افراد با ساخت و سازهای غیرمجاز مبادرت به ماندگاری در این محدوده‌ها می‌کنند که بیشتر اینگونه ساخت و سازها در شهرک شهید رجایی، محله‌های پورسینا، مهریز، کشاورز، کنه بیست و ... رخ داده است.

به گفته وی ساخت و سازهای غیرمجاز دیگری که بیشتر خلاف پروانه ساختمانی داشتند در محدوده های شهید رستمی و محمدآباد به ثبت رسیده است.

کریمی افزود: تا جایی که امکان داشته از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری به عمل آمده، اما به صفر نرسیده است.

به گفته شهردار منطقه شش مشهد از ابتدای سال جاری تاکنون پنج مورد رای قلع بنا کمیسیون ماده صد در منطقه اجرایی شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: شهرداری با بکارگیری کارشناسان مختلف در جهت جلوگیری از ساخت وسازهای غیرمجاز از طریق بروشور، بیلبورد و ... اطلاع‌رسانی‌های زیادی داشته است، اما متاسفانه برخی از افراد که بیشتر هم سودجو هستند به دلایل مختلف مبادرت به ساخت و ساز غیرمجاز می‌کنند که برخورد و جلوگیری از این اقدام آن‌ها با یک روز و یک شب و شهرداری تنها امکان پذیر نیست بلکه همه ارگان‌ها باید پای کار بیایند.

شهردار منطقه شش مشهد در ادامه با یادآوری این نکته که 85 درصد زمین‌های منطقه متعلق به آستان قدس رضوی است، بیان می‌کند: به همین تناسب بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی وقفی آستان قدس‌رضوی صورت می‌گیرد.

کریمی افزود: بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز توسط مهاجران و در زمین‌های قولنامه‌ای انجام می‌شود که عواقب این گونه ساخت و سازها به خود افراد و سازنده آن بر می‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ساخت و سازهای غیرمجاز به طور کلی قلع بنا نمی‌شوند، توضیح داد: کمیسیون ماده 100 در مواردی هم با مردم مدارا می‌کند چراکه نمی‌تواند برای تمام موارد رای قلع صادر کند.

جواد داوودآبادی، رییس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه با اظهار تاسف از افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در مشهد به خصوص در حاشیه شهر، اظهارداشت: مشهد شهر امام رضا(ع) است و بسیاری از مردم از شهرهای مختلف تمایل دارند که در مجاورت حرم مطهر رضوی زندگی کنند و این حق همگان است و هیچ قانونی وجود ندارد که این حق را از دیگران بگیرد.

داوودآبادی افزود: اینکه مردم با تمایل قلبی حاضرند در هر کجا از این شهر ساکن شوند به معنای این است که ما در طرح‌هایمان عقب هستیم و مردم جلوتر حرکت می‌کنند چرا که برای آن‌ها طرح مهندسی ارائه نشده و آن‌ها مجبور شده‌اند دست به این ساخت و سازهای غیرمجاز بزنند.

به گفته وی در ساخت و سازهای غیرمجاز مردم بی‌تقصیر هستند و هرگونه کوتاهی هم که وجود دارد به دلیل به روز نبودن طرح‌های شهرسازی و ... است.

داوودآبادی افزود: مشکل اساسی در مشهد که به موجب آن ساخت و سازهای غیرمجاز نیز افزایش یافته است نبود طرح جامع و تفصیلی است که متاسفانه به دلیل حریم شهر همچنان تصویب نهایی آن با تاخیر مواجه شده است.

وی تاکید کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز فقط در مناطق کم‌برخوردار صورت نمی‌گیرد بلکه به واسطه نبودن یک طرح نهایی سایر نقاط شهر که مناطق برخوردار را هم شامل می‌شود دارند به این لکه‌ها آلوده می‌شوند و تا زمانی که طرح جامع و تفصیلی به تصویب نرسد و اجرایی نشود این وضعیت اسف بار ادامه می‎یابد و این کوتاهی دست‌اندرکاران را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/70005/خ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول