اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران-1

مدیریت واحد در ساخت و سازهای مازندران وجود ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: مدیریت واحدی در ساخت و سازهای مازندران وجود ندارد.

مدیریت واحد در ساخت و سازهای مازندران وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مصطفی خاوری نژاد بعدازظهر امروز در مراسم نشست خبری در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان در باره روند فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران اظهار داشت: بخش زیادی از سرمایه ملی کشور در ساخت و ساز هزینه می‌شود و این بخش وسیع برای بهره‌برداری مناسب نیاز به رعایت اصول و قواعد مهندسی خاص است.

وی تصریح کرد: 18 سال از فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان در مازندران می‌گذرد که در طی این سال‌ها 18 هزار و 600 نفر به عضویت سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در آمدند.

این مسئول در ادامه با اعلام اینکه در حال حاضر در هفت رشته فنی ساختمان مهندسان جذب سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران می‌شوند، خاطرنشان کرد: مهندسان رشته‌های عمران، مکانیک، برق و نقشه‌برداری شهرسازی و ترافیک مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در ادامه تعداد مهندسان دارای پروانه کار را حدود 7 هزار نفر اعلام کرد و گفت: 64 درصد اعضای مهندسی ساختمان مازندارن فاقد پروانه حقوقی کار هستند.

خاوری‌نژاد در ادامه مهم‌ترین موضوع در سازمان نظام مهندسی ساختمان را کنترل خدمات مهندسی در ساخت و ساز عنوان کرد و سالانه 5 میلیون مترمربع پروانه ساخت و ساز طراحی، نظارت و اجرا می‌شود و عمده این ساخت و سازها در شهر و روستا انجام می‌شود.

وی به برگزاری 200 دوره ارتقاء و سمینار برای مهندسان ساختمان استان مازندران اشاره کرد و یادآور شد: 17 هزار مهندس عضو این سازمان در دوره‌های بازآموزی شرکت کردند.

این مسئول در ادامه با انتقاد از نبود ساماندهی مناسب در ارائه خدمات مهندسی در بحث ساختمان بیان داشت: بر اساس دستورالعمل ساماندهی خدمات مهندسی در کل استان به سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران واگذار شد که از 5 میلیون مترمربع ساخت و ساز 3 میلیون متر مربع در اختیار ما و حدود 2 میلیون مترمربع دیگر توسط سازمان فنی روستایی و دهیاری‌ها پروانه صادر می‌شود.

خاوری‌نژاد تاکید کرد: فعالیت سازمان‌ فنی روستایی و دهیاری‌ها قانونی است که با قانونی شمردن حضور این ارگان‌ها در ساخت و سازی نمی‌شود مدیریت واحدای در ساخت و ساز تعریف کرد.

این مسئول در ادامه به حضور غیرقانونی پیمانکاران غیربومی در ساخت و سازهای استان مازندران اشاره کرد و یادآور شد: با دخالت پیمانکاران غیربومی اشتغال بیش از 2 میلیون مترمربع ساخت و ساز از مهندسان بومی مازندران سلب شد.

وی ادامه داد: دغدغه حضور پیمانکاران غیربومی در مازندران را از طریق شورای انتظامی پیگیری کردیم که منجر به محرومیت دوساله پیمانکاران از فعالیت‌های حرفه‌ای در سطح کشور شدند ولی این اقدام خسارت بیکاری مهندسان بومی مازندران را جبران نمی‌کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره نحوه حضور این ارگان در ساخت و ساز مسکن مهر گفت: ایجاد مسکن مهر به لحاظ ملی بودن طرح با شتاب بسیار زیادی در سال 86 و 87 آغاز شد و به خاطر دولتی بودن این پروژه نظام مهندسی ساختمان در طراحی و اجرا نقشی نداشت.

وی ادامه داد: اجرای مسکن مهر به لحاظ قانونی توسط ارگان‌های دولتی دچار مشکل است، ولی این پروژه به خاطر شتابی که ساخت و ساز وجود داشت در اختیار بخش دولتی قرار گرفت.

خاوری‌نژاد در ادامه یادآور شد: در شروع فعالیت مسکن مهر سازمان نظام مهندسی ساختمان دخالت نداشت ولی بعد از آرامش نسبی که در مسکن مهر ایجاد شد در پروژه‌های خود مالکی با حضور مهندسان استان مازندران انجام شد.

انتهای پیام/86004/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول