اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گردشگری خوزستان-3

از شفق سواحل کارون تا فلق غوطه‌ور در نخلستان‌های‌ مینو

خبرگزاری فارس: سواحل کارون و جزیره زیبای مینو از جمله جاذبه‌های طبیعی گردشگری در خرمشهر محسوب می‌شود.

از شفق سواحل کارون تا فلق غوطه‌ور در نخلستان‌های‌ مینو

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، نوروز و تعطیلات نوروزی نزدیک است و بازار مسافرت‌های نوروزی کم‌کم داغ می‌شود.

خوزستان از جمله مناطقی است که به واسطه برخورداری از آب و هوای مناسب در فصل بهار مسافران و گردشگران زیادی را به خود کشانده می‌کشاند.

علاوه بر جاذبه‌های دفاع مقدس که در قالب یادمان‌های مختلف در این استان وجود دارد جاذبه‌های طبیعی این استان نیز بسیار در خور توجه است و در این بین خرمشهر نیز دارای جاذبه‌های زیبایی در این خصوص است.

* سواحل کارون

رود کارون با طول 950 کیلومتر طولانی‌ترین رودی ا‌ست که تنها در داخل ایران قرار دارد و در عین حال تنها رودخانه ایرانی است که به آبهای بین‌المللی و اقیانوس‌های جهان ارتباط دارد.

کارون تنها رود ایران است که بخشی از آن قابل کشتیرانی است این رود از یک طرف در خرمشهر از طریق مصب خود به اروندرود که رودخانه‌های دجله و فرات از کشور عراق نیز به آن می‌ریزند وصل می‌شود و از طرف دیگر به خلیج فارس و اقیانوس هند مرتبط می‌شود.

رودخانه کارون رودخانه‌ای است که از نظر ارتفاع سطح آب و عرض و طول و از نظر جریان و گذر آب و عرض و طول مناسب آبخور جهت عبور کشتی‌های کوچک به نام لبخ یا مرکب و برای عبور این قبیل کشتی‌های کوچک کاملا مناسب است.

این رودخانه در گذر خود از خرمشهر این شهر را به دو قسمت تقسیم کرده که به وسیله دو پل آزادی و جهان‌آرا (پل قدیم) به هم متصل شده است.

گذر کارون از خرمشهر سواحل و چشم‌اندازهای زیبایی را در این شهرستان ایجاد کرده که بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

غروب زیبای آفتاب از سواحل کارون در خرمشهر منظره‌ای بی‌بدیل را ایجاد می‌کند چشم هر بیننده‌ای را سوی خود خیره می‌کند.

کشتی‌ها و لنج‌های پهلوگرفته در طول سواحل کارون، بازارچه ماهی‌فروشان و مغازه‌های سنتی جگر فروشی از دیگر چشم‌اندازهای این سواحل می‌باشد.

شب‌ها نیز پس از غروب آفتاب به دلیل هوای بسیار مطبوع بهاری بسیاری از خانواده‌ها سواحل کارون را برای استراحت برمی‌گزینند و وزش بادهای خنک بهاری خستگی کار روزهای هفته را حسابی از تن خارج می‌کند.

قایق‌های موتوری نیز در این مدت فعالیت چشمگیری دارند و مهمانان و مسافران را به سفر چند دقیقه‌ای دریایی دعوت می‌کنند.

* جزیره زیبای مینو

جزیره مینو نام شهری است که در بین مسیر آبادان و خرمشهر واقع شده و دو شاخه اروندرود آن را فرا می‌گیرد.

این جزیره دارای 10 متر ارتفاع از سطح دریا بوده و فاصله تقریباً کمی با خرمشهر دارد.

شغل اصلی مردم این جزیره کشاورزی و پرورش دام است و پنج نهر که دو نهر آن‌ از رود جرف و سه نهر نیز از اروندرود منشعب می‌شوند این جزیره را فرا گرفته است.

از فاصله دور که به جزیره مینو می‌نگریم این جزیره را غوطه‌ور در نخلستان‌هایش می‌بینیم به گونه‌ای که بخش اعظمی از این جزیره را نخلستان‌های آن تشکیل می‌دهد که زیست‌گاه مناسبی برای انواع پرندگان می‌باشد.

جزیره مینو به واسطه نخلستان‌های فراوان و گذر آب از نهرهای آن یکی از زیباترین جزایر جنوب محسوب می‌شود که ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و توریستی دارد.

به همین دلیل است که منطقه آزاد اروند ابن منطقه را به عنوان منطقه نمونه گردشگری در محدوده خود قرار داده و پروژه‌های مختلفی نیز برای توسعه و رونق گردشگری در این جزیره زیبا را در برنامه قرار داده است.

جزیره مینو هرچند از وسعت زیادی برخوردار نیست اما به لحاظ زیبایی‌های طبیعی به ویژه نخلستان‌ها و نهرهای زیبا دارای استعدادهای فراوانی است که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشد.

به هر حال خرمشهر با همه نارسایی‌هایی که در زمینه‌های عمرانی و کمبودهایی که به لحاظ امکانات دارد و با آن خرمشهر با دوران پیش از جنگ فاصله‌ای بسیار دارد، با این وجود دارای جاذبه‌های طبیعی زیبایی است که می‌تواند میزبان مسافران و گردشگرانی باشد که مناظر زیبای طبیعت در جنوب به ویژه غروب زیبای آفتاب از بین نخلستان‌ها و سواحل کارون را ندیده‌اند جذاب باشد.

گزارش امید زباری

انتهای پیام/72008/ع30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول