اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با برخورداری از ظرفیت‌های گردشگری بالا

کوه افغان هدف گردشگران در شهرستان بن

خبرگزاری فارس: بخشدار بن گفت: این شهرستان به واسطه برخورداری از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیار شهر هدف گردشگری کشور است.

کوه افغان هدف گردشگران در شهرستان بن

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، در دنیای امروز صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در اقتصاد هر کشور در زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد می‌تواند تاثیرگذار باشد اگرچه وجود برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها برای سرمایه‌گذاری و توجه به این حوزه با تردیدهایی مواجه شده است اما وجود جاذبه‌های طبیعی، اقلیم‌های متفاوت جغرافیایی به همراه میراث و تمدن بشری دست مایه‌های گرانقدری است که می‌تواند تحولات بنیادین در عرصه‌های مختلف به همراه داشته باشد.

صنعت توریست و گردشگری درآمد سرشاری را به جیب دولت‌ها سرازیر می‌کند، به طوری که می‌توان برخی از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را حل کرد. ایران نیز از جمله کشورهایی است که با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری درست می‌تواند از این صنعت بهره‌های فراوان ببرد.

برهمین اساس به‌منظور آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهرستان بن یکی از شهرستان‌های نه گانه استان چهارمحال و بختیاری با سرپرست فرمانداری این شهرستان گفت‌وگوی ترتیب داده‌ایم که در ذیل به آن اشاره شده است:

* شهر بن شهر هدف گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است

بخشدار بن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به جاذبه‌های گردشگری این شهرستان اظهار داشت: شهرستان بن از توابع استان‌ چهارمحال و بختیاری نیز با دارا بودن تمام قابلیت‌های گردشگری به عنوان شهر هدف گردشگری کشور مورد توجه قرار گرفته است.

آیت‌الله مظفری افزود: شهر بن در 25 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری، شمالی‌ترین شهر این استان محسوب می‎گردد، این شهر دربن کوه سترگ جنگی سرافراز و آرام غنوده است و مدال زرین شجاعت و رشادت و ایثار را بر سینه‌اش آویخته است.

وی ادامه داد: در بدو ورود به این شهر تندیس میرزا حبیب دستان بنی، بنیانگذار دستور زبان فارسی با صلابت و پر هیمنه خودنمایی می‎کند.

مظفری خاطرنشان کرد: میرزا حبیب که در دوره ناصرالدین شاه قاجار می‎زیسته دارای 32  اثر گران سنگ است از این بین 16 اثر به چاپ جدید رسیده و در دسترس همگان قرار دارد و از آن جمله می‌توان به ترجمه میزانتروپ، حاجی بابا اصفهانی، دبستان سخن، برگ سبز، ترجمه ژیل بلاس، مفتاح الفلاح و ... اشاره کرد.

* شهر بن قطب ایثار و شهادت

بخشدار بن با بیان اینکه این شهرستان با تقدیم بیش از 400 شهید به قطب ایثار و شهادت شهرت یافته است، افزود: این شهرستان بیش از یک پنجم شهدای استان را در دل خود جای داده است.

وی ادامه داد: مادران این شهر با اشک روضه‌های اهل بیت و حب ولایت جوانان این شهرستان آماده نبرد در عرصه پیکار و جبهه‌های حق علیه باطل کرده‌اند.

* مجتمع گردشگری گرداب بن قطب‌ گردشگری چهارمحال و بختیاری است

مظفری از مجتمع گردشگری گرداب بن به عنوان قطب‌ گردشگری این استان نام برد و گفت: از مشخصات این مجتمع تفریحی گردشگری می‌توان به چشمه سار زلال، دریاچه زیبا، کمپ قایقرانی، آبشار دل انگیز، سکوهای نشیمن، نزدیکی به شهر، فضای سبز مناسب و فرح بخش، نزدیکی به جایگاه سوخت و واقع شدن در دامنه کوه و امکان کوه نوردی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه بی‌نظیر همه ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران از اقصی نقاط ایران است.

* کوه افغان زیستگاه جانوران کمیاب

وی کوه افغان را از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان برشمرد و ادامه داد: کوه افغان در غرب شهر بن واقع شده و از چشمه سار گرداب آغاز و تا امامزاده سید بهاءالدین محمد(ع) امتداد یافته است، این کوهسار زیبا و بی نظیر از چند وجه حائز اهمیت است.

بخشدار بن با اشاره به گونه‌های جانوری این منطقه، گفت: کوه افغان در جرگه مناطق حفاظت شده( منطقه شیدا ) استان قرار دارد و زیستگاه جانوران کمیابی نظیر کل، بز کوهی، عقاب، شاهین، باز و ... است.

وی با بیان اینکه کوه افغان داری چشمه‌های متعدد و جوشان است، ادامه داد: از معروف‌ترین این چشمه‌ها می‌توان به چشمه گاو، اوچ بولاغی، یار بولاغی و مرغ آشنا اشاره کرد.

مظفری با بیان اینکه این چشمه سارها همواره از دامنه کوه جوشیده و موجب خرمی و سرسبزی دامنه آن می‎شود و طبیعتی جذاب و مثال زدنی را به وجود آورده‎اند، اضافه کرد: علاوه بر آن ساختار طبیعی کوه افغان امکان امکان کوه نوردی را برای گروه‌های حرفه‌ای و آماتور فراهم کرده است.

این مسئول ادامه داد: از دیگر جاذبه‌های این کوه پوشش گیاهی و لاله‌های واِگون است که در رنگ‌های مختلف در فصل بهار در دامنه ان خودنمایی می‌کنند.

* غار داش کنده سی ناشناخته اما بکر و شگفت‌انگیز

وی غارهای زیبای منطقه را از دیگر مواهب طبیعی کوه افغان برشمرد و اظهار داشت: این ظرفیت گردشگری فرصت مناسبی را برای طبیعت گردان و محققان رشته‌های زمین شناسی فراهم کرده است، از جمله آنها داش کنده سی که انتهای آن هنوز کشف نشده و نیاز به کاوش و جستجو دارد.

مظفری با اشاره به اهمیت تاریخی این کوه که مورد بی توجهی واقع شده است، ادامه داد: در یکی از مناطق بکر و صعب‌العبور کوه افغان پلکانی از دامنه کوه تا فراز قله آن تراشیده شده که از بالغ بر 500 پله تشکیل شده است که علایم نشانگر قدمت آن تا پیش از اسلام است و قوی‌ترین احتمال بر حسب آثار موجود دلالت بر وجود عبادتگاهی باستانی بر فراز قله افغان دارد.

بخشدار بن اضافه کرد: وجود دو گورستان قدیمی در این کوه از دیگر شواهد تاریخی بودن آن است که یکی از آنها مربوط به دوران بعد از اسلام و دیگری قبل از اسلام است.

وی با اشاره به دیگر جاذبه‌های تاریخی این منطقه، گفت: قلعه روستای متروک مرغ آشنا قدمتی حدود 200 سال، سنگ نوشته موسوم به ایوان محمود خان مربوط به سال 1114، دیوار افغان به طول چند صد متر و عرض سه متر از دیگر جاذبه‌های تاریخی این منطقه محسوب می‎شود.

مظفری افزود: پل حاج مهدی با قدمتی حدود 150 سال بر روی مسیل داخلی شهر بن، پل حاج الله یار با قدمتی 100 ساله، امامزاده سید بهاءالدین محمد(ع) در روستای شیخ شبان، امامزاده سید محمد(ع) در روستای بارده، امامزاده باباپیر احمد در مزرعه ملاسجان بن، امامزاده بابامحمود در شهر بن و امام زاده حارث ابن علی در روستای جمالو از دیگر مناطق سیاحتی منطقه بن محسوب می‎شود.

گزارش از مریم پوراعتماد

انتهای خبر/68006/غ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول