اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:

مرمت ضلع شرقی پل تاریخی بیلانکوه تبریز به اتمام رسید

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از اتمام مرمت ضلع شرقی پل تاریخی بیلانکوه تبریز خبر داد.

مرمت ضلع شرقی پل تاریخی بیلانکوه تبریز به اتمام رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: پس از پایان مرمت ضلع غربی پل، بلافاصله مرمت ضلع شرقی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه این پل به دلیل قرار گرفتن در محله قدیمی بیلانکوه تبریز به این نام مشهور گشته، گفت: قدمت پل بیلانکوه به دوره قاجاریه می‌رسد که آثاری از پایه‌های پلی قدیمی‌تر نیز مربوط به دوره صفویه در فاصله چند متری آن به دست آمده است.

وی با اشاره به مشخصات پل بیلانکوه تشریح کرد: این پل به طول 26 و عرض 70/5 متر از سه دهنه با طاق‌های جناغی و دو موج شکن تشکیل شده که بالای موج شکن‌ها خالی بوده و با طاق گهواره‌ای اجرا شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مصالح به کار رفته در این بنا سنگ و آجر عنوان کرد و گفت: بازسازی چهار بازوی اصلی پل در اضلاع شمالی و جنوبی به شیوه معماری تاریخی پل یکی از اقدامات مرمتی اساسی در مرمت ضلع شرقی به شمار می‌رود.

محمدی تشریح کرد: مرمت‌های نظیر جمع آوری مصالح فرسوده بدنه غربی، اجرای بدنه با سنگ مالون، استحکام بخشی پایه‌ها، جمع آوری طاق شکسته حد شمال شرقی و اجرای مجدد طاق نیز در این بخش از بازسازی‌های پل به اتمام رسیده است.

وی جمع‌آوری آجرهای فرسوده زیر دهنه‌های پل و آجرکاری، بندکشی ضلع شرقی و قسمتی از طاق‌های دهانه‌های پل را از دیگر اقدامات مرمتی انجام گرفته در این اثر تاریخی عنوان کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مرمت این پل با اتمام بازسازی ضلع غربی و شرقی به پایان رسیده است، تصریح کرد: در صورت اتمام ساماندهی مسیر مهرانه رود توسط شهرداری تبریز، استحکام بخشی پایه‌ها در قسمت پی به عنوان آخرین مرحله مرمتی پل بیلانکوه انجام می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: پل بیلانکوه بالاتر از باغ دوکمال تبریز واقع شده و با شماره 11263 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/60002 /و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول