اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نخستین نشست تخصصی طراحی و ارائه مدل شهر زیارتی مشهد

ارائه مدل در جذب گردشگران دینی بسیار موثر است

خبرگزاری فارس: در نخستین نشست تخصصی طراحی و ارائه مدل شهر زیارتی مشهد بر ارائه مدل برای جذب گردشگران دینی تاکید شد.

ارائه مدل در جذب گردشگران دینی بسیار موثر است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی یوسفی ظهر امروز درنخستین نشست تخصصی طراحی و ارائه مدل شهر زیارتی مشهد در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: تلاش منظم برای گردشگران دینی بسیار کم در کشور انجام شده است به طوری‌که با دادن فراخوان برای شرکت افراد در ویژه‌نامه زیارت تعداد کمی شرکت کردند که این امر نشان‌ می‌دهد تجربه بسیار کمی در کشور در این زمینه وجود دارد.

این جامعه شناس افزود: تلاش منظم برای شناخت گردشگران دینی می‌تواند مسیر توسعه شهر زیارتی را هموار و خلا‌های ناشی از آن را پر کند بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی مدون و توجه به پژوهش‌هایی با موضوع زیارت و شهر زیارتی هستیم.

در ادامه محسن نوغانی، جامعه شناس اظهار کرد: در موضوع زیارت با محوریت کلان‌شهر مذهبی همانند مشهد مقدس باید متفاوت از سایر شهرهای مذهبی دنیا کار شود و تمام ابعاد مختلف زائر، مجاور و سازمان‌های متولی در نظر گرفته و متناسب با سطح آنها فعالیت کرد.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری در مشهد مقدس بیشتر گردشگری دینی و همراه با زیارت امام رضا(ع) مطرح می‌شود که باید چهارچوب و روشی برای آن در نظر گرفت و با ارائه مدل در این راستا بهتر از گذشته کار کرد.

علی ابراهیمی، اقتصاددان در ارتباط با عوامل اقتصادی حضور گردشگر دینی گفت: توجه به حوزه‌های اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا با ایجاد بسترهای لازم می‌توان زائران و گردشگران را به سوی کلان شهر مذهبی مشهد جذب کرد، اما متاسفانه به این موضوع کم‌تر پرداخته شده است.

وی تصریح کرد: برای جذب گردشگران دینی رقابت‌مندی تعریف می‌شود که شهرهای اسلامی و غیر اسلامی برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند و در ایران می‌توان به شهر قم و مشهد اشاره کرد.

ابراهیمی یادآور شد: مولفه‌های اصلی ساختار اقتصادی شهر مشهد باید با شاخص‌های گردشگر پذیر مورد توجه قرار گیرد که در این حوزه تنها به هتل‌ها و اماکن اقامتی پرداخته شده و سایر حوزه‌ها همانند میزان اشتغال و منابع مورد نیاز در جذب گردشگران و زائران به صورت مستمر و پایدار توجه نشده است.

وی با بیان اینکه ساختار‌های حاکم بر کشور و نهادها در توسعه و جذب زائران تاثیرگذار است اظهار کرد: در بحث جذب زائران عرضه و تقاضا مطرح می‌شود و برای جذب آنها به سوی شهر مشهد باید انگیزه ایجاد شود و این انگیزه با ارائه نکات مثبت و تسهیل در امور آنها تقویت می‌شود.

انتهای پیام/70022/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول