اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اجرایی مرکز بهداشت خراسان‌رضوی:

باید خودمراقبتی در میان مردم به یک فرهنگ تبدیل شود

خبرگزاری فارس: معاون اجرایی مرکز بهداشت خراسان‌رضوی گفت: خود مراقبتی مقوله‌ای است که باید در میان مردم به یک فرهنگ تبدیل و در میان مردم نهادینه شود.

باید خودمراقبتی در میان مردم به یک فرهنگ تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سعید فردین‌فر بعدازظهر امروز در همایش روز ملی بهداشت محیط که در سالن آمفی‌تئاتر هتل دیپلمات برگزار شد اظهار کرد: نام‌گذاری‌هایی که برای روزها انجام می‌شود در حقیقت نقاط عطفی هستند که توجه افراد را به مقوله‌ نام‌گذاری جلب می‌کند.

وی تصریح کرد: در واقع توجه به مسئله بهداشت محیط باید در تمام روزهای سال وجود داشته باشد ولی نام‌گذاری این روزها با جایگاهی ویژه می‌تواند یادآوری کننده‌های اهمیت مقوله‌های مختلف در زندگی انسان‌ها باشد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خراسان‌رضوی در ارتباط با تعریف کلی بهداشت محیط خاطرنشان کرد: تکوین نظم‌یافته برای شرایط خارجی با معیارهای ساختار یافته برای ایمنی و سلامت بدن یکی از تعاریف کلی است که برای بهداشت محیط گفته می‌شود.

فردین‌فر ادامه داد: بدیهی است که باید در این تعریف جنبه‌های زیبا شناختی نیز در نظر گرفته شود زیرا جنبه‌های زیباشناختی در ایجاد سلامت روانی بسیار موثر است که باید مد نظر قرار بگیرد.

وی در ارتباط با مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در بخش بهداشت محیط انجام می‌شود بیان کرد: مهم‌ترین هدف از این حرفه، مطالعه تاثیر عوامل محیطی روی سلامتی انسان و مهم‌ترین محورهای فعالیت متخصصان این گروه پیشگیری از پیشروی بیماری‌هایی که انسان به دلایل محیطی به آنها مبتلا شده است.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خراسان‌رضوی ادامه داد: در واقع فعالیت اصلی نیروهای بهداشت محیط تامین آب و مواد غذایی سالم برای مردم، کاهش آلودگی‌های محیطی مانند آلودگی‌های هوا و آب، کنترل عوامل مخاطره‌آمیز محیط بیرون و یا محیط کار است.

فردین‌فر با اشاره به شرایطی که زندگی مدرن برای افراد ایجاد کرده است تصریح کرد: با ورود صنایع مختلف و به وجود آمدن بیماری‌های پیچیده، وظیفه‌ای که برگردن نیروهای بهداشت محیط است هر روز سنگین‌تر از روز قبل می‌شود.

وی با بیان اینکه از لحاظ سیستم اداری بهداشت محیط ایران در جایگاه مناسبی دارد تاکید کرد: با این حال محدودیت‌ها در سیستم بهداشت محیط و حرفه‌ای هر روز از روز قبل بیشتر می‌شود.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خراسان‌رضوی اضافه کرد: به عبارت دیگر وقتی این سیستم مناسب با توجه به شرایط ویژه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم قرار بگیرد فرآیند اجرایی شدن اهداف با توجه به شاخص‌ها دشواری‌های ویژه‌ای پیدا می‌کند که باید آنها را جدی گرفت.

فردین‌فر با اشاره به نقش سیستم بهداشت و درمان بهداشت هر کشور در تامین سلامتی جامعه آن کشور تصریح کرد: سهم سیستم وزارت بهداشت و درمان در تامین سلامتی مردم در حدود 25 درصد است و مابقی آن را باید مردم با کمک دستگاه‌های اجرایی دیگر انجام دهند.

وی با بیان اینکه خود مراقبتی فرهنگی است که باید میان مردم نهادینه شود تصریح کرد: مردم باید بدانند که پیشگیری کردن از بیماری‌ها با اصلاح روش‌های زندگی بخش عمده‌ای در تامین سلامتی آنان است و باید به ارکان مقوله خودمراقبتی بیش از این توجه کنند.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خراسان‌رضوی با اشاره به لزوم بالا رفتن سطح سلامت میان مردم یادآور شد: استفاده از بخش‌های خصوصی، تعامل میان دستگاه‌های مختلف و نهادینه‌کردن فرهنگ خودمراقبتی از جمله مواردی است که می‌تواند سطح سلامت در میان مردم را ارتقاء دهد.

انتهای پیام/70010/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول