اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پرده نخست کارگاه خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت در مسجدسلیمان

خبرگزاری فارس: پرده نخست کارگاه خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت در مسجدسلیمان به نمایش درآمد و این کارگاه امروز در آبادان به کار خود ادامه می‌دهد.

پرده نخست کارگاه خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت در مسجدسلیمان

به گزارش خبرگزاری فارس از مسجدسلیمان، کارگاه خوزستان، صنعت نفت، فرهنگ سکونت که از روزهای قبل درباره برگزاری آن اطلاع‌رسانی شده بود با حضور 90 معمار و اعضای هیئت علمی از دانشگاه‌های معتبر کشور عصر پنج شنبه در اهواز با حضور مسئولان ملی و استانی کار خود را آغاز کرد.

بر اساس اعلام‌های قبلی قرار بود که این کارگاه صبح روز جمعه در شهرستان مسجدسلیمان فعالیت علمی و میدانی خود را آغاز کند که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این کارگاه پیش از ظهر جمعه در این شهرستان فعالیت علمی خود را آغاز کرد و ابتدا در روستای بتوند اعضای هیئت علمی و معماران همراه ساختمان‌های روستایی ساخته شده در این منطقه را بازدید کرد و بر معماری آنها مباحث میدانی خود را آغاز کردند.

فعالیت این کارگاه ملی در شهرستان مسجدسلیمان بسیار فشرده و گسترده بود به نحوی که بازدید‌های علمی از این شهرستان با کمبود وقت همراه شد و بسیاری از مناطق حایز اهمیت به دلیل کمبود وقت از برنامه حذف شد.

بنگله‌ها، سرمسجد، پالایشگاه گوگرد، مناطق کارگری و کارمندی شهرستان مسجدسلیمان از جمله مناطقی بود که تیم معماران کشور از آنها به همراه اساتید مجربشان بازدید کردند.

*معماری مسجدسلیمان بی‌نظیر است

معماری چیزی فراتر از ساخت و ساز و مهندسی در نحوه ساخت است و در این باره مدیر مرکز رویدادهای معماری می‌گوید: هرگاه از معماری سخن به میان می‌آید همگی به فکر آهن و سنگ و گچ و سیمان هستند در صورتی که این روح معماری نیست.

وحید قاسمی خاطر نشان می‌کند: معماری امری فرهنگی است که باید برای ساخت و سازهای شهری از آن استفاده کرد و معماری نفت این توانمندی را دارد که ساخت و سازهای کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و بسیاری از الگوهای ساخت و ساز در کشور را متاثر از خود کرده است.

وی تاکید می‌کند: در ساخت و سازهای ساختمان‌های هوانیروز، ویلاسازی‌های شمال کشور و .. شاهد تاثیرپذیری از معماری نفت هستیم و در این باره باید پژوهش کرد که این معماری چه خصوصیت‌هایی داشته که توانمندی تاثیرگذاری بر فرهنگ سکونت در ایران و به ویژه در منطقه خوزستان شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان می‌کند: خوزستان دارای توانمندی زیادی در بخش معماری نفت است و الگوهای زیادی در این باره دارد و از این رو می‌توان به معماری موجود در منطقه بوارده و بریم آبادان و مناطق کارگری و کارمندی مسجدسلیمان اشاره کرد که کانون‌های اساسی برگزاری این کارگاه ملی بوده است.

دبیر کارگاه خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت می‌گوید: در تلاش هستیم تا نحوه مواجهه با این معماری را تغییر دهیم و به این دلیل معماران برجسته کشور را به این شهرهای کشور آورده تا این نحوه معماری را پژوهش کنند.

وی با اشاره به اینکه این مسیر را باید ادامه داد، می‌افزاید: باید این مسیر را مردم و معماران خوزستانی ادامه دهند و بررسی‌های انجام شده در معماری نفت را از ریشه انجام داده و الگوسازی در این باره به صورت کارشناسی انجام دهند.

*آبادان مقصد بعدی است

قاسمی خاطر نشان می‌کند: مقصد بعدی که از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است شهر آبادان است که در بخش نفت و معماری موجود در این بخش سخن‌های زیادی را برای شنیدن دارد.

وی خاطر نشان می‌کند: معماران از صبح امروز راهی این شهرستان می‌شوند و برنامه‌ریزی‌های زیادی برای بازدید از مناطق مختلف شهری و معماری موجود در آن انجام شده است.

وی با اشاره به همکاری‌های انجام شده در این زمینه افزود: پالایشگاه آبادان و اداره روابط عمومی این پالایشگاه در برنامه‌ریزی و تدارکات همکاری زیادی با این برنامه صرفا علمی و پژوهشی داشته است.

انتهای پیام/72006/ی40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول