اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران:

فروش مواد لبنی خام خطرآفرین است/ قیمت لبنیات تثبیت شد

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران از فروش مواد لبنی خام از جمله شیر به صورت فله‌ای ابراز نگرانی کرد.

فروش مواد لبنی خام خطرآفرین است/ قیمت لبنیات تثبیت شد

اسماعیل خاتمی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری اظهار داشت:‌ تعدادی از کارخانه‌های تولید لبنیات در مازندران، محصولات پروبیوتیک تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه مصرف محصولات حاوی پروبیوتیک در دنیا تبدیل به فرهنگ شده اما تولید و مصرف این محصولات در کشور ما هنوز در آغاز راه قرار دارد.

خاتمی گفت: در زمینه محصولات پروبیوتیک تاکنون دو همایش کشوری و به صورت محدود همایش‌های استانی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه کشور به این سمت می‌رود که باکتری‌های پروبیوتیک را در داخل تولید کرده و در اختیار صنایع مرتبط قرار دهد، افزود:‌ این یک موفقیت است.

خاتمی با اشاره به اینکه در حال حاضر با مشکل نظارت بر محصولات پروبیوتیک، مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی هنوز برای کنترل صحت محصولات پروبیوتیک، آماده نیستند.

محصولات حاوی پروبیوتیک، معرفی شوند

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر، در مازندران هم چهار کارخانه محصولات تولیدی حاوی پروبیوتیک را روانه بازار کردند، ادامه داد: اما مردم نه از طریق تبلیغات محیطی و تبلیغات رسانه‌ها بلکه فقط با دیدن این محصول در فروشگاه‌ها، آن را خریداری می‌کنند و این نقطه ضعف ما است.  ‌

خاتمی متذکر شد:‌ رسانه‌ها نسبت به معرفی این محصولات باید به صورت گروهی وارد عرصه شوند.

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت:‌ در حالی که به سمت محصولات حاوی پروبیوتیک و غذاهای فرا سودمند می‌رویم، با یک مشکل بزرگ مواجه هستیم و آن هم ارائه محصول اولیه این صنایع مثل شیر، به صورت خام در بازار است.

وی با بیان اینکه صنایع کشور 30 سال زحمت کشیدند تا ذائقه مردم را به سمت محصولات پاستوریزه و هموژنیزه ببرند، تصریح کرد: اما در یک سال اخیر شاهد توزیع محصولات لبنی به صورت فله‌ای و به صورت غیر پاستوریزه هستیم.

فروش شیرخام خارج از حوزه نظارت

خاتمی با اشاره به اینکه فروش شیر از طریق تانکر و حتی فروشگاه‌‌های مواد غذایی که به خود اجازه می‌دهند خارج از حوزه نظارت نسبت به توزیع شیر، اقدام کنند اظهار داشت: این کار می‌تواند خطر ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه نه دستگاه‌های نظارتی در برخورد با این موضوع، اقدامی انجام می‌دهند و  نه مصرف‌کننده آگاهی دارد، متذکر شد:‌ مصرف خام مواد لبنی از جمله بین جوانان و حتی قشر تحصیلکرده افزایش یافته است.

این مسئول ادامه داد: ‌این در حالی است که وقتی به دستگاه‌های مسئول مراجعه می‌کنیم، متولیان این دستگاه‌ها اعلام می‌کنند ما هم از همین محصولات استفاده می‌کنیم.

خاتمی با اشاره به اینکه مصرف‌کننده با محصول هموژنیزه آشنا نیست، افزود: ارائه شیرهای خام به این نحو، از منظر نگهدارنده‌های شیمیایی و میزان آنتی‌بیوتیک‌ها نظارت نمی‌شوند.

قیمت لبنیات تثبیت شد

خاتمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: دولت برای تثبیت قیمت شیر، برنامه‌ریزی کرده بود،‌ تا در این راستا، قیمت لبنیات هم تغییر نکند.

وی با اشاره به اینکه با همکاری دامداران و صنایع لبنی در دو سه ماه اخیر، قیمت لبنیات تثبیت شد، تصریح کرد:‌ این تعهدی بود که دولت داشت و به آن عمل کرد که نهاده‌های دامی ارزان‌قیمت در اختیار دامدار قرار گیرد و دامدار هم نسبت به افزایش قیمت شیر اقدام نکند.

توزیع نهاده‌های دامی با نقیصه مواجه است

خاتمی با بیان اینکه توزیع نهاده‌های دامی بین دامداران از طریق دستگاه متولی، با نواقص جدی مواجه بود، یادآور شد:  طی چند روز اخیر با این موضوع در حضور ستاد بسیج اقتصادی کشور و رئیس انجمن لبنی ایران از سوی انجمن مطرح شد و برای اصلاح آن تصمیم‌های جدی صورت گرفت و امیدوار هستیم در روزهای آینده در این زمینه دامداران متحمل فشارهای کمتری شوند.

کاهش پرداخت یارانه هدفمند شیر مدارس

وی با اشاره به اینکه در سال 91 به دلیل کسری بودجه دولت، پرداخت یارانه هدفمند شیر مدارس از 70 نوبت در سال به 22 نوبت کاهش یافت، خاطرنشان کرد:‌ مازندران تنها استانی است که با همکاری تشکل‌ها و دستگاه‌های نظارتی برای شیر مدرسه، استاندارد تعریف کرده است.

خاتمی افزود: شیر مورد استفاده هر کارخانه از 15 منظر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر بار میکروبی داشته باشد، آن کارخانه از چرخه‌ی توزیع حذف می‌شود.

دستگاه نظارتی با متخلفان برخورد کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با خمیر مرغ مورد استفاده در صنایع تولیدی سوسیس و کالباس، گفت:‌ با وجود اینکه برخی کارخانه‌ها از نظارت خاصی در این زمینه بهره می‌برند، برخی کارخانه‌های دیگر به تولید فرآورده‌های سوسیس و کالباس با خمیر مرغی اقدام می‌کنند که تعریف مجاز خمیر مرغ ندارد و انجمن در این زمینه ورود پیدا کرده و استاندارد جدید تولید و کنترل خمیر مرغ در حال تدوین است.

خاتمی با اشاره به اینکه اغلب کارخانه‌ها این کار را نمی‌کنند و معدود کارخانه‌هایی هستند که بقیه را هم بدنام می‌کنند، خاطرنشان کرد:‌ دستگاه نظارتی باید با متخلفان به شدت برخورد کند.

انتهای پیام/86007/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول