اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به عملکرد مثبت کمیته امداد در کهگیلویه و بویر‌احمد

اشتغال‌زایی افسانه نیست

خبرگزاری فارس: در این گزارش تلاش شده است تا به یک پرسش محوری در مورد اینکه آیا تسهیلات پرداختی اشتغال‌زایی در کهگیلویه و بویراحمد از سوی کمیته امداد به ایجاد شغل منجر شده‌ است یا خیر پاسخ داده شود.

اشتغال‌زایی افسانه نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، این روزها از زبان هر مسئول و کارشناسی می‌شنویم که اشتغال خواسته اصلی مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد است، ولی آیا در این زمینه قدم‌های واقعی و جدی نیز برداشته شده است؟ در این گزارش تا حدی به این پرسش محوری در افکار عمومی پاسخ می‌دهیم.

بدون مقدمه باب سخن را با مرد اجرایی شمار یک کهگیلویه و بویراحمد باز کردیم و از او پرسیدیم مطالبه اصلی جوانان کهگیلویه و بویراحمدی تا چه حد از سوی او و مردان اشتغال‌زای کهگیلویه و بویراحمد پیگیری شده است؟

حسین صابری در این‌باره به فارس گفت: این استان تا دلتان بخواهد فرصت‌های ایجاد شغل و تولید را دارد از طرفی نیز تسهیلات نسبتا" خوبی برای اشتغال‌زایی به ویژه در بخش کشاورزی پرداخت شده است، آنچه مهم بوده این است که آیا این تسهیلات واقعا کسی را صاحب شغل کرده است یا نه؟

وی این پرسش محوری را با سؤال بعدی من روی عملکرد یکی از دستگاه‌های موفق در امر اشتغال‌زایی به روایت آمارها یعنی کمیته امداد ریز کرده و بحث پیرامون اشتغال واقعی در این نهاد پی گرفته شد.

صابری بیان کرد: از آنجا که منابع مالی در کهگیلویه و بویراحمد شرایط خاصی دارد از چند مدت پیش تصمیم گرفتم تا وضعیت تسهیلات پرداختی اشتغال‌زا و میزان انحراف آن‌ها را به طور دقیق ارزیابی کنم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قبل از این برخی از افراد به من می‌گفتند که شما در بحث اشتغال‌زایی به همه سخت می‌گیرید به جز کمیته امداد گفت: راستی‌آزمایی در طرح‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

آنگونه که صابری گفته است این بررسی‌ها نشان داده که حدود 91 درصد تسهیلاتی که کمیته امداد با همکاری بانک‌ها به متقاضیان اجرای طرح‌های اشتغالی پرداخت کرده، در جای خود مصرف شده و منجر به ایجاد شغل شده است.

به گزارش فارس قبل از این و در نشست شورای اشتغال سه هفته پیش در این استان، صابری وقتی آمار اشتغال‌زایی بیش از 6 هزار نفری کمیته امداد را شنید با مکثی معنادار این تعداد اشتغال‌زایی را در یک مدت اندک جالب خواند و گفت: اگر این آمارها واقعی باشد که عملکرد خوبی در این زمینه وجود دارد و جای شکر دارد.

صابری در همان نشست از مسئولان کمیته امداد خواست تا این راستی‌آزمایی را در مورد ایجاد شغل‌های واقعی از محل پرداخت تسهیلات بانکی را انجام دهند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حالی خبر اشتغال‌زایی 91 درصدی و درصد انحراف کمتر از 9 درصد را اعلام کرده که در جریان سفر سرپرست کمیته امداد کشور به این استان در روز پنج‌شنبه این خبر موجب شگفتی و رضایت حسین انواری شده بود.

صابری گفت: شاید آن روز برای سخت نگرفتن به کمیته امداد پاسخی نداشتم ولی امروز با جرأت می‌گویم که 91 درصد پرداختی‌های کمیته امداد در این استان به ایجاد شغل منجر شده است.

آنچه در این بین مهم است فارغ از درست بودن یا غلط بودن این راستی‌آزمایی باید اعلام شود که این بررسی درصد انحراف تسهیلات اشتغال‌زایی کمیته امداد از سوی چه افراد یا نهادی انجام شده است؟ آیا خود کمیته امداد چنین بررسی را انجام داده یا کارشناسان بی‌طرف و یا دستگاه‌هایی چون استانداری و اداره کار؟  

به هر حال بر کسی پوشیده نیست که بار اصلی اشتغال‌زایی در این استان بر دوش کمیته امداد است و از طرفی نیز نیازمندان واقعی به ایجاد شغل و درآمد نیز همان جامعه هدف کمیته امداد هستند که اگر این نهاد در زمینه اشتغال‌زایی موفق عمل کند بدون شک آثار آن بر زندگی مردم و سفره‌های خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمدی ملموس و قابل حس خواهد بود.

شاید اگر صنعتی ایجاد شود و سرمایه‌گذار پول‌داری هزینه‌های کلانی نیز برای یک کارخانه صرف کند در بهترین حالت 500 نفر صاحب شغل شوند ولی کمیته امداد با طرح‌های اشتغال‌زایی خود همه افراد و متقاضیان را با مشاغل کوچک و سرمایه اولیه کم صاحب شغل، درآمد و آبرو می‌کند و این یعنی اینکه اگر این سیاست درست اجرا شده باشد و در چند سال استمرار داشته باشد خانواده بیکار و بی‌پولی نخواهیم داشت.

نگاهی گذرا به آمار اشتغال‌زایی کمیته امداد در دو سال 90 و 91 نشان می‌دهد که بیش از هشت هزار و 100 شغل از سوی این نهاد اجرا شده که اگر 91 درصد آن‌ها شغل‌های واقعی باشند و تسهیلات دریافت شده از سوی متقاضیان صرف ایجاد شغل شده باشد می‌توان امیدوار بود که کمیته امداد می‌تواند گام‌های مؤثری در راه کاهش فقر و نداری در کهگیلویه و بویراحمد بردارد.

این تلاش و جدیت در کار مردان امدادگر و اشتغال‌زایی کهگیلویه و بویراحمد در کنار استعدادها و فرصت‌های بی‌نظیر این استان به ویژه در باب کشاورزی و همه حرفه‌های وابسته به آن می‌تواند این امید را در دل فقرا و افراد توانمند بی‌پول زنده کند.

از سوی دیگر اشتغال واقعی افراد و نهادینه شدن فرهنگ کار و عدم وابستگی به مستمری - به طور ملموس - موجب می‌شود که خانواده‌ها از دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی و خودکفا شدن ابایی نداشته باشند و افرادی که خودکفا می‌شوند نیز گلایه و اعتراضی از این بابت نداشته باشند.

* گلایه از قطع جیره خودکفا شده‌ها جای خود را به قدردانی و شکرگزاری می‌دهد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفته است شاید خودکفا اعلام شدن برخی خانواده‌ها موجب شود در این ایام افرادی مراجعه کنند و از قطع جیره خود از سوی کمیته امداد گلایه کنند ولی به تدریج یک خانواده که می‌تواند روی پای خود بایستد و درآمد آبرومند داشته باشد و حتی به دیگری هم جیره بدهد ترجیح می‌دهد تسهیلات اشتغال‌زایی را دریافت و به طور واقعی شغلی برای خود دست و پا کند.

وی گفت: در هر استانی که تاکنون مسئولیتی داشتم از کمیته امداد راضی بودم و در کهگیلویه و بویراحمد نیز با عملکرد خوبی که این نهاد داشته راضی هستم.

* تأیید 2 آمار ایجاد اشتغال و درصد انحراف تسهیلات اشتغال‌زایی کمیته امداد

مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه از عملی شدن شعارهای توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد خبر داد و افزود: سیاست‌های خودکفایی، اشتغال‌زایی و توانمندسازی مددجویان رنگ عمل به خود گرفته و اکنون این شعارها به جاده عمل وارد شدند.

عبدالمجید فرهادی با تأیید آمار راستی‌آزمایی 91 درصدی هزینه کرد تسهیلات اشتغال‌زایی در شغل درخواستی خانوارها ابراز داشت: کمیته امداد با اهرم‌های کارشناسانه و قوی نظارتی در قبل، حین و بعد از اجرای طرح‌ها به دنبال ایجاد اشتغال واقعی و پایدار بوده و در این زمینه نیز موفق عمل کرده است.

وی با بیان اینکه کمیته امداد در این استان بیش از یک هزار و 600 اشتغال‌زایی را افزون بر تعهد خود انجام داده است، ادامه داد: برنامه‌ریزی منسجمی در کهگیلویه و بویراحمد با گام‌های چند منظوره و چندگانه در حوزه‌های مختلف حمایتی برداشته شده که ماحصل آن توانمند شدن خانواده‌ها و عدم وابستگی صرف آن‌ها به مستمری و برخی خدمات کمیته امداد خواهد بود.

فرهادی پاسخ "نداریم" ‌را آرزوی مسئولان کمیته امداد در مواجهه با سؤال خبرنگاران از آمار تحت‌حمایتی‌ها خواند و یادآور شد: قطار توانمندسازی خانوارهای کهگیلویه و بویراحمدی برای تحقق این آرزو روی ریل قرار گرفت.

وی گفت: در دوسال گذشته این نهاد بیش از هشت هزار و 100 شغل از سوی کمیته امداد در این استان ایجاد شده است.

* شغل‌های خانگی کمیته امداد هم درآمدزایی دارند و هم  رسیدگی به امورات خانواده‌ها

به گزارش فارس، در جریان سفر حسین انواری سرپرست کمیته امداد کشور به یاسوج وضعیت اشتغال‌زایی در این نهاد را از او نیز پیگیر شدیم.

انواری می‌گوید: در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه اشتغال‌زایی از سوی این نهاد بسیار خوب عمل شده و آمار 91 درصدی ایجاد شغل‌های واقعی (راستی‌آزمایی) کاملا مورد تأیید است.

وی ادامه داد: کمیته امداد با ایجاد شغل‌های کوچک با سرمایه اولیه کم به دنبال ایجاد درآمد و در کنار آن نیز رسیدگی به خانواده و تحکیم کانون گرم خانواده‌ها و تربیت فرزندان است.

وی با ارائه آماری از اشتغال‌زایی کمیته امداد می‌گوید: این نهاد همواره بیشتر از تعهد خود شغل ایجاد کرده و ایجاد 500 هزار فرصت شغلی دیگر را در سراسر کشور در برنامه دارد.

اشتغال واقعی؛ خیال یا واقعیت

و اما نکته دیگر در این بین این است که اگر اشتغال‌زایی در کمیته امداد تا این حد موفق است چرا سایر ادارات و نهادهای اشتغال‌زا از الگوی کمیته امداد استفاده نمی‌کنند؟ و یا اگر سایر ادارات چنین امکانی ندارند چرا رسالت اشتغال‌زایی را به طور کامل به کمیته امداد واگذار نمی‌کنند و همه اعتبارات اشتغال‌زایی بانک‌ها و غیر آن را با وجود چنین مکانیسمی به کمیته امداد نمی‌دهند؟

باید بپذیریم که درصد زیادی از مردم به علت گرفتاری‌های آنی و ضروری درخواست دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی و صرف آن در اموراتی به جز شغل درخواستی خود را دارند و یا به صورت سوری و موقت شغلی را راه‌اندازی می‌کنند که این موضوع یک سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که اشتغال واقعی در این استان خیال است یا واقعیت؟

از سوی دیگر نیز بسیاری از شغل‌ها و حرفه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد کاملا اشباع شده و ایجاد چنین شغل‌هایی معمولا" اقتصادی نبوده و چه عامدانه و چه سهوی چنین درخواست‌هایی تنها به دریافت تسهیلاتی ختم می‌شود و از ایجاد یک شغل واقعی و پایدار خبری نیست.

بدون شک اهتمام و جدیت کمیته امداد در مورد ورود به عرصه اشتغال‌زایی اگر با چاشنی و اهرم نظارت همراه باشد و همکاری و همراهی سایر نهادها به ویژه بانک‌ها را نیز با خود همراه کند شاید بتواند به کلی متن این گزارش را عوض کند و رسانه‌ها تیتر بزنند "در کهگیلویه و بویراحمد فقر و نداری معنایی ندارد." 

به هر حال با روشن‌تر شدن زوایای نهان این راستی‌آزمایی در مورد ایجاد اشتغال‌های واقعی از سوی کمیته امداد می‌توان تحلیل‌های روشن‌تری در این حوزه ارائه داد.

--------------------------

گزارش از کریم بنام

-------------------------

انتهای پیام/82005/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول